Hjem / Nyheter / Bygget superspesiell E-Type
Dette er faktisk en litt moderne Jaguar E-Type. (Foto; E-Type UK)
Dette er faktisk en litt moderne Jaguar E-Type. (Foto; E-Type UK)

Bygget superspesiell E-Type

Jaguar E-Type er av mange ansett som verdens vakreste bil, så det er kanskje ikke så rart at noen bruker 3.000 timer på å restaurere en slik?

Si E-Type til en bilentusiast, og vedkommende vil helt sikkert få et drømmende blikk. For det er en av de mest ikoniske modellene som finnes i bilhistorien, og skapte furore da den kom tilbake i 1961.

Annonse

Den gang ble den ansett som både sexy og forførisk, noe som er lett å forstå når man ser på de elegante linjene. For den er virkelig sexy og forførisk.

Faktisk er den så vakker at den er et kunstverk. Ja, bokstavelig talt.

I 1996 ble den, som tredje bilmodell i historien, stilt ut hos selveste Museum of Modern Art i New York City. Et bedre skuddmål enn det er det vel ikke mulig å få?

Serie 1 av E-Type kom i 1961 og strakk seg til 1968, mens serie 2 ble produsert fram til 1971. Den tredje og avsluttende serien ble laget fram til 1975, og da ble den erstattet av Jaguar XJ-S.

Men vi kan ikke snakke om E-Type uten å vise den skikkelig fram, så her har du Jaguar E-Type slik den så ut i 1961. Vakker, ikke sant?

Annonse
E-Type har flere ganger blitt kåret til den vakreste bilen i historien. (Foto: Jaguar)
E-Type har flere ganger blitt kåret til den vakreste bilen i historien. (Foto: Jaguar)

En slik ikonisk modell bør selvsagt ha egne spesialister som tar vare på eldre bilene, noe da også E-Type har. Selskapet E-Type UK har restaurert slike biler siden 2008, og de 15 som jobber der kan trygt kalle seg E-Type-eksperter.

De har nå tatt hånd av en E-Type fra 1974, altså en serie 3-variant. Og det er ikke småtterier de har gjort med den.

Etter 3.000 timer med skruing, fiksing, tilpasning og pussing har de satt sammen en superspesiell E-Type som ikke kan sammenlignes med noen andre.

Motoren som originalt satt i den var en V12 på 5,3 liter, og denne plukket de helt fra hverandre og bygde den opp på nytt. De økte størrelsen til å bli en 6,1 liter, og via dyno-testing har de funnet ut at den nå yter solide 284 hestekrefter.

I tillegg har de byttet ut en mengde deler, mange til fordel for lettvektmaterialer, og dermed er denne blitt en av de mest potente E-Type som finnes på veiene.

De har selvsagt prøvd å beholde det klassiske med bilen, men har også satt inn moderne ting som LED-belysning, bluetooth-tilkobling sammen med et moderne lydanlegg, startknapp og elektriske vinduer, for å nevne noe.

For faktisk har de gjort så mye med bilen at det blir altfor innviklet å forklare alt, men vi teller hele 34 moderniseringer i den nyrestaurerte E-Typen.

Denne bilen er altså helt unik, og dessverre for alle som drømte å få fatt i den er den spesiallaget for en kunde.

Det er altså ikke til salgs, så vi må uansett nøye oss med bildene. Noe vi også snart skal.

Men først må vi nevne at Jaguar Land Rover selv gjorde noe helt spesielt med en E-Type i fjor. Da presenterte Classic-avdelingen hos dem faktisk en elbil-variant av E-Type. Jepp, en av verdens vakreste ble faktisk elektrisk. Vel, mer elektrisk enn den vanligvis er.

Slik ser elbilen Jaguar E-Type Zero ut:

Selv gamle E-Type holder tritt med tiden. Her elbil-varianten. (Foto: Jaguar)
Selv gamle E-Type holder tritt med tiden. Her elbil-varianten. (Foto: Jaguar)

I tillegg har den klassiske avdeling produsert seks eksemplarer som manglet av E-Type i lettvektsform, slik at den serien og ble komplett. Dette har de også gjort med D-Type og XKSS.

Men tilbake til den nyrestaurerte modellen og bildene som er tatt av E-Type UK. Her har du E-Type 1974-modellen som har ikke lenger kun er vakker, men også litt moderne.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Kanskje kan du ønske deg en slik til julegave neste år? (Alle foto: Honda)

Her er ATV som måker snøen for deg

Honda utvikler en selvkjørende ATV som blant annet kan rydde snøen for deg. Se video. …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *