Annonse
HjemSuperbilerBugatti satte lynrask verdensrekord

Bugatti satte lynrask verdensrekord

Har du hørt om bilen som klarte 0-400-0 km/t på 42 sekunder? Ikke? Vel, nå har du det.

Bugatti er god kjent med verdensrekorder. I 2010 dundret de inn i Guinness’ rekordbok da en Veyron Super Sport ble klokket til en toppfart på 431 km/t.

Hennessey Performance (klarte 427 km/t) klaget på rekorden i 2013, og hevdet at Bugatti hadde begrenset toppfarten til 415 km/t og at 431 km/t dermed ikke burde gjelde. Guinness lot imidlertid rekorden stå.

Bugatti har også rekorden for åpent tak. Veyron Grand Sport Vitesse ble klokket inn på 409 km/t. Den er derimot ikke godkjent av Guinness.

Saken fortsetter under Annonsen

Nå har de nok en rekord. Og denne gangen er den satt av deres nye hyperbil, Bugatti Chiron som skal bygges i 500 eksemplarer. 300 av dem er allerede solgt.

Og det var ikke noen hvem som helst som satt bak rattet.

For Bugatti hentet inn en tidligere vinner av Monaco Grand Prix, Indy 500 og 24-timersløpet Daytona, colombianske Juan Pablo Montoya.

Bugatti gjorde dette først og fremst for å preppe bilen til nok et rekordforsøk for produksjonsbiler som skal gjennomføres i 2018, men hadde nok et håp om at 0 til 400 km/t og tilbake til 0 skulle gå unna. Og de hadde lite å bekymre seg over.

For Montoya brukte utrolige 41,96 sekunder på 0-400-0, og trengte kun 3.112 meter på det hele. Altså drøye tre kilometer.

Det hele ble overvåket av SGS-TÜV Saar, en del av SGS som er et offisielt inspeksjons- og sertifiseringsselskap.

Så hvordan er det mulig? Vel, Chiron er en ellevill hyperbil med 1.500 hk og et dreiemoment på 2.000 Nm mellom 2.000 og 6.000 omdreininger. Kraften sørger en 8-liters W16(!) med fire(!) turboer for. Turboene slår i tillegg inn i to faser, de to minste under 3.800 omdreininger og de to største over. Det er altså kraft i alle områdene.

Vi vet ikke de eksakte tallene til Montoya, men dette er sifrene Bugatti tidligere har opplyst:

  • 0-100 km/t: Under 2,6 sekunder.
  • 0-200 km/t: Under 6,5 sekunder.
  • 0-300 km/t: Under 13,7 sekunder.

Vi vet derimot at Montoya passerte 400 km/t på 32,6 sekunder og 2.621 meter. Tiendeler eller kanskje til og med hundredeler senere tråkket den tidligere formel 1-føreren så hardt han kunne på bremsen, og den svære bakvingen på 1,5 meter reagerte umiddelbart ved å sette en vinkel på 49 grader. Dette gjør at tyngden bak blir ekstremt høy, faktisk 900 kilo (vekten til en gammel Golf!). Da skjønner vi at dette kommer til å bremse kolossalt.

De svære karbonkeramikkskivene på 420 mm foran og 400 mm bak hjelper selvsagt også, og kun 9,3 sekunder og 491 meter senere sto bilen i ro.

Montoya sier at da han fikk spørsmål om å kjøre bilen var den umiddelbare tanke at «jeg gjør alt de ber om».

‒ Når du kjører en Chiron første gang og du tar det med ro kan du ikke innbille deg hvor rask den egentlig er. Men med en gang du trykker på gasspedalen hører du turboene begynner å jobbe og dreiemomentet slår inn, og kraften slutter rett og slett aldri. Det er som en lineær kurve mot glede, sier han.

Og som alle andre her på kloden ville vært er han over seg av lykke etter å ha kjørt den.

‒ Chiron er så ufattelig rask at den tar pusten fra deg. Og bremsingen er minst like imponerende. Bilen er bare så fantastisk stabil. Det er en ære å ha fått være med på dette prosjektet, sier han.

Er den en ting disse racerførerne bryr seg om er det sikkerhetsutstyr. Men det droppet faktisk Montoya. Bilen føltes rett og slett som en vanlig bil, så både kjøredressen, HANS (nakke og hode) og hjelmen ble igjen. På videoen øverst ser vi han hopper smilende ut av bilen, i hvitskjorta!

‒ Selvsagt er Chiron en supersportsbil og krever din fulle oppmerksomhet bak rattet. Men på samme tid ga den meg en så stor følelse av å være sikker og stabil at jeg var fullstendig avslappet under de to dagene jeg kjørte bilen.

Hele 17 ganger passerte Montoya grensen på 400 km/t, og slo sin egen personlige rekord på 407 km/t satt i en IndyCar. Han kan nå skryte av å ha kjørt i 420 km/t, i tillegg til at han har vunnet et formel 1-løp i Monaco da…

‒ Det er ganske fantastisk å oppleve at man ikke trenger noen komplekse forberedelser for å enkelt kjøre 0-400-0. Med Chiron var det enkelt. Det var bare å sette seg inn inn og kjøre på.

‒ Utrolig, sier Montoya.

Heldiggris, sier vi.

Følg oss gjerne på Facebook

Les også: Første Bugatti Chiron levert USA

Les også: Her setter de sammen en Chiron

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,185FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse