Annonse
HjemNyheterBugatti gir etter ‒ «serieproduserer» Bolide

Bugatti gir etter ‒ «serieproduserer» Bolide

Nettet tok fyr da Bugatti viste fram elleville og eksperimentelle Bolide, og meldingene haglet inn til hovedkontoret. Denne MÅ dere lage. Og nå gir det franske merket etter for presset.

Nå er det ikke altfor trangt på produksjonsbåndene til Bugatti. Supermerket nøyer seg nemlig med en modell, Chiron, samt noen spesialversjoner både som one-offs og i sterkt begrensede opplag.

En slik som de viste fram i fjor var Divo som skal klare 0-100 km/t på 2,4 sekunder og 380 km/t. Og dette er utrolig nok en bil hvor Bugatti har hatt fokus på svingene. Jaja.

I tillegg kunne de vise fram Chiron Pur Sport, som navnet sier en litt mer rendyrket sportsbil, og Centodieci, en ganske så vill utgave som hedrer Bugatti EB 110 ‒ den første av modellene etter at Bugatti ble gjenfødt på slutten av 1980-tallet.

Centodieci, italiensk for 110, kan by på 1.600 hestekrefter, 0-100 km/t på 2,4 sekunder, 0-200 km/t på 6,1 sekunder og 0-300 km/t på 13,1 sekunder. Toppfart? 380 km/t, og da er den endog elektronisk begrenset.

Saken fortsetter under Annonsen

Alle disse skapte selvsagt overskrifter så det holdt, men var det en bil som virkelig satte fyr på nettet var det modellen Bolide.

Her hadde Bugatti like godt kastet alle restriksjoner ut av vinduet, og kunne presentere en ultravill hyperbil som skulle vise hva Bugatti var i stand til om de kun tenkte racerbane.

Ideen og planleggingen startet i 2019, og allerede i fjor høst kunne de vise fram resultatet. Her den aller siste utgaven i banangul drakt:

Bugatti hadde tre fokusområder under utviklingen av Bolide ‒ vekt, hestekrefter og marktrykk.

Ved bruk av nye materialer har franskmennene klart å trimme den totale vekten ned til smått ufattelig 1.240 kilo, og da må vi huske at dette inkluderer en gedigen W16-motor.

Dette klarte de blant annet ved å lage monocoque-chassiset i lett karbonfiber med høy styrke, mens alle skrue- og tilkoblingskomponenter er laget av titan. De har også benyttet seg av løsninger brukt av romfarten, så her har de snudd absolutt alle steiner.

Motoren var muligens en litt enklere oppgave, for her snakker vi om den ikoniske 8-liters W16 som i Bolide er tunet til latterlige 1.850 hk og 1.850 Nm. Dermed befinner vekt-til-kraft-ratioen seg på ufattelige 0,67 kilo per hk ‒ slå den Koenigsegg!

Det utvendige designet sørger for at aerodynamikken spiller på lag med motoren og vekten, og Bolide kan skryte av et marktrykk på 1.800 kilo på bakvingen og 800 kilo på frontvingen når hastigheten er 320 km/t. Altså i likhet med det meste andre rundt Bolide helt ekstremt.

Tilbakemeldingene lot ikke vente på seg.

‒ Det var mye entusiasme. Etter presentasjonen fikk vi klar beskjed fra et betydelig antall entusiaster og samlere om å utvikle den eksperimentelle Bolide som produksjonsbil. Jeg ble helt satt ut av reaksjonene og tilbakemeldingene fra kunder fra hele verden, forklarer Stephan Winkelmann, president i Bugatti.

‒ Vi bestemte oss derfor for å lage noen få Bolide, slik at 40 kunder får muligheten til å oppleve denne utrolige bilen. Teamet vårt har nå utviklet en produksjonsmodell ‒ den ultimate kjøremaskinen for banen.

Bugatti opplyser at Bolide nå skal bruke tre år på å modnes for produksjon, og de første bilene skal leveres ut i 2024.

Vi tipper de er utsolgt, men vi kan uansett opplyse at nettoprisen er fire millioner euro og det skal altså lages 40 eksemplarer.

Og som vi kan se av bildene under er det mulig å få den både i gul, blå, hvit, rød og grønn, og sikkert i en drøss med andre farger for de som måtte ønske det.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,128FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse