- Annonse -
HjemNyheterBugatti gir etter ‒ «serieproduserer» Bolide

Bugatti gir etter ‒ «serieproduserer» Bolide

Nettet tok fyr da Bugatti viste fram elleville og eksperimentelle Bolide, og meldingene haglet inn til hovedkontoret. Denne MÅ dere lage. Og nå gir det franske merket etter for presset.

Nå er det ikke altfor trangt på produksjonsbåndene til Bugatti. Supermerket nøyer seg nemlig med en modell, Chiron, samt noen spesialversjoner både som one-offs og i sterkt begrensede opplag.

- Annonse -

En slik som de viste fram i fjor var Divo som skal klare 0-100 km/t på 2,4 sekunder og 380 km/t. Og dette er utrolig nok en bil hvor Bugatti har hatt fokus på svingene. Jaja.

I tillegg kunne de vise fram Chiron Pur Sport, som navnet sier en litt mer rendyrket sportsbil, og Centodieci, en ganske så vill utgave som hedrer Bugatti EB 110 ‒ den første av modellene etter at Bugatti ble gjenfødt på slutten av 1980-tallet.

Centodieci, italiensk for 110, kan by på 1.600 hestekrefter, 0-100 km/t på 2,4 sekunder, 0-200 km/t på 6,1 sekunder og 0-300 km/t på 13,1 sekunder. Toppfart? 380 km/t, og da er den endog elektronisk begrenset.

Alle disse skapte selvsagt overskrifter så det holdt, men var det en bil som virkelig satte fyr på nettet var det modellen Bolide.

- Annonse -

Her hadde Bugatti like godt kastet alle restriksjoner ut av vinduet, og kunne presentere en ultravill hyperbil som skulle vise hva Bugatti var i stand til om de kun tenkte racerbane.

Ideen og planleggingen startet i 2019, og allerede i fjor høst kunne de vise fram resultatet. Her den aller siste utgaven i banangul drakt:

Bugatti hadde tre fokusområder under utviklingen av Bolide ‒ vekt, hestekrefter og marktrykk.

Ved bruk av nye materialer har franskmennene klart å trimme den totale vekten ned til smått ufattelig 1.240 kilo, og da må vi huske at dette inkluderer en gedigen W16-motor.

- Annonse -

Dette klarte de blant annet ved å lage monocoque-chassiset i lett karbonfiber med høy styrke, mens alle skrue- og tilkoblingskomponenter er laget av titan. De har også benyttet seg av løsninger brukt av romfarten, så her har de snudd absolutt alle steiner.

Motoren var muligens en litt enklere oppgave, for her snakker vi om den ikoniske 8-liters W16 som i Bolide er tunet til latterlige 1.850 hk og 1.850 Nm. Dermed befinner vekt-til-kraft-ratioen seg på ufattelige 0,67 kilo per hk ‒ slå den Koenigsegg!

Det utvendige designet sørger for at aerodynamikken spiller på lag med motoren og vekten, og Bolide kan skryte av et marktrykk på 1.800 kilo på bakvingen og 800 kilo på frontvingen når hastigheten er 320 km/t. Altså i likhet med det meste andre rundt Bolide helt ekstremt.

Tilbakemeldingene lot ikke vente på seg.

‒ Det var mye entusiasme. Etter presentasjonen fikk vi klar beskjed fra et betydelig antall entusiaster og samlere om å utvikle den eksperimentelle Bolide som produksjonsbil. Jeg ble helt satt ut av reaksjonene og tilbakemeldingene fra kunder fra hele verden, forklarer Stephan Winkelmann, president i Bugatti.

‒ Vi bestemte oss derfor for å lage noen få Bolide, slik at 40 kunder får muligheten til å oppleve denne utrolige bilen. Teamet vårt har nå utviklet en produksjonsmodell ‒ den ultimate kjøremaskinen for banen.

Bugatti opplyser at Bolide nå skal bruke tre år på å modnes for produksjon, og de første bilene skal leveres ut i 2024.

Vi tipper de er utsolgt, men vi kan uansett opplyse at nettoprisen er fire millioner euro og det skal altså lages 40 eksemplarer.

Og som vi kan se av bildene under er det mulig å få den både i gul, blå, hvit, rød og grønn, og sikkert i en drøss med andre farger for de som måtte ønske det.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her