Annonse
Hjem Nyheter Brukte sju år på drømmebilen

Brukte sju år på drømmebilen

Jon-Erik Hansen har en tålmodighet ‒ og iver ‒ litt over snittet. Men belønningen er da også litt over normalen. Nemlig en etterkommer av selveste T-Forden.

Du skal være tilnærmet blind om du ikke snur deg og ser ekstra etter Jon-Eriks doning. For maken til bil ruller det ikke mange av på norske veier, selv om den ble produsert i et bra antall i mellomkrigsårene.

Og for de som ikke kjenner den igjen, som det garantert er mange av, snakker vi om en Ford Tudor fra de gode, gamle forbudsårene. Nærmere bestemt 1930.

Men slik har den ikke alltid sett ut. Iallfall ikke på de sju siste årene. Eller kanskje ikke siden den rullet rundt på de amerikanske veiene i sine nye år. Hvem vet, kanskje med illegal sprit i bagasjen? Han selv kjøpte den fra en kar i Porsgrunn.

‒ Da jeg hentet den var den ikke mye å samle på, det er sikkert. Faktisk var den et vrak. Mer eksakt så var den et rustvrak. Alt som kan ruste hadde nemlig gjort det, smiler Horten-mannen.

Saken fortsetter under Annonsen

Han har ikke anelse på hvor mange timer han har brukt på «mekking», og for å være ærlig ‒ det er kanskje det beste.

‒ Det har selvsagt gått i rykk og napp. Noen dager er man ivrig, og andre dager blir det ikke gjort så mye. Slike prosjekter tar selvsagt tid, og for meg tok det altså sju år, forteller han.

For det har vært en formidabel jobb med å sette denne sammen i den perfekte standen den er i. Karosserimessig ser den ut som den gang i 1930, men med to tommers senket tak. Originalt har denne et skinntak. Og den har fått bokset og forsterket ramme.

Vi lar entusiasten fortelle litt mer om de tekniske detaljene (beklager om dette blir litt vanskelig):

‒ Det er en Ford bakaksling og Cougar forstilling med coilover fjæring, og en fabrikkny 350 Chevrolet-motor og girkasse, kan han fortelle.

En helt perfekt Ford Tudor 1930-modell. Denne snur du deg etter!
En helt perfekt Ford Tudor 1930-modell. Denne snur du deg etter!

Men det er ikke bare det på utsiden som er viktig. Som vi alle vet, det er det indre som virkelig teller.

‒ Interiøret er sydd opp helt nytt ut ifra en Audi TT.

‒ Hæ! Sa du Audi TT?

‒ Ja, det er faktisk en Audi TT som er brukt som mal. Fikk et tips om at stolene fra den bilen passer inn her, og det funket bra, slår han fast.

Det er selvsagt umulig for en mann å gjøre alle spesialjobbene som må til for å restaurere en slik klassiker. Jon-Erik forteller at han har fått hjelp fra Kai Henriksen til syingen, Øyvind Henriksen har tatt av seg sveisingen, mens Svendsen Lakk har sørget for den grønne fargen.

Etter sju års arbeid sto den ferdig i sommer, og han fikk skiltene på i juni. Og selv om det står 1930 som produksjonsår fungerer denne akkurat som en hvilken som helst dagligdags bil.

‒ Det virker sånn at den vekker oppsikt, og det er jo moro at folk syns den er fin. Det er jo det, sier Jon-Erik.

Endelig kan Jon-Erik Hansen klatre inn i drømmebilen.
Endelig kan Jon-Erik Hansen klatre inn i drømmebilen.

Før han setter seg inn i en 100 prosent strøken Ford Tudor 1930. Nå kan han endelig nyte dagene bak rattet ‒ sju år etter at drømmeprosjektet tok til.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,767FansLik
83FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker