Hjem / Nyheter / Brems hardt og spar mange tusen kroner
Mange får seg en negativ overraskelse etter å ha vært på verkstedet, nemlig rustne bremser. (Foto: VW)
Mange får seg en negativ overraskelse etter å ha vært på verkstedet, nemlig rustne bremser. (Foto: VW)

Brems hardt og spar mange tusen kroner

Mange har opplevd å få et kostbart problem i fanget etter EU-kontrollen ‒ rustne bremseskiver. Men det finnes et enkelt tiltak.

‒ Det er lurt å bremse hardt i kontrollerte former noen ganger gjennom vinteren for å få vekk rusten. Da unngår du unødvendige verkstedregninger, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Annonse

Før i tiden hørte vi knapt om fenomenet som nå brer seg, og som gjør et stort innhogg i økonomien. Og det skyldes et par ting.

Salt er mat for rusten, og på jakt etter tryggere veier har strøing av veisalt eksplodert de siste årene. I vintersesongen 2000/2001 ble det brukt 70.000 tonn salt på veiene, mens dette hadde økt med nærmere fire ganger til hele 265.000 tonn i 2015/2016.

Og det er altså ikke kun naturen som lider av dette, men også bremseskivene og karosseriet. Så vask bilen og spyl bremseskivene ganske regelmessig om du kjører mye på saltstrødde veier gjennom vinteren.

I tillegg hjelper ny teknologi oss med å bremse bilen, slik at vi ikke lenger bruker bremsepedalen like aktivt som vi gjorde tidligere. For eksempel sørger den adaptive cruisekontrollen for å holde avstanden til kjøretøyene foran og i køen, og dette systemet sørger normalt sett for kun lett bremsing. Og da er det for det meste bremsene framme som gjør jobben.

‒ Det blir rett og slett så lite bruk av bakbremsene at det danner seg rust på skivene der. Dessverre er det ikke uvanlig at folk må skifte skiver bak allerede etter at bilen har vært noen få år på veien, sier Sødal.

Annonse

Elbilene er enda mer utsatt, ettersom de fleste slike biler har teknologi som hjelper til med rekkevidden.

‒ Elbiler har noe som heter regenerering. Det betyr at bilen på en måte bremser selv samtidig som det gir strøm til batteriet. Konsekvensen er at bremsene brukes langt mindre og gir økt fare for rust, forklarer Sødahl.

For enkelte betyr dette at regningen kommer opp mot 10.000 kroner, og det er svært sure penger å måtte betale.

‒ Noen harde oppbremsinger på parkeringsplassen hjemme eller i andre kontrollerte omgivelser, gjør at du kan unngå en regning på mange tusen kroner. Så det er lurt å være føre var, sier Nils Sødal.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *