Dette er den aller første bilen Brabus har tunet til å nå 1.000 hestekrefter. (Fotos: Brabus)

Brabus med superbil med 1.000 hk

Basert på Mercedes-AMG GT 63 S kaller Brabus denne like godt for en rakett. Se bilder.


Når vi ser navnet på den siste kreasjonen til tunerne hos Brabus, så skjønner vi at det siste tilskuddet i familien er noe ekstraordinært.

Bilen heter nemlig Brabus Rocket 1000 «1 of 25», for denne raketten på fire hjul kan lokke med 1.000 hestekrefter og skal kun komme i 25 eksemplarer.

Brabus kan dette med Mercedes-AMG GT 63 S, og viste blant annet fram en versjon av Mercedes-AMG GT 63 S E Performance så sent som i fjor. Og vi snakker altså om en bil som i utgangspunktet er i overkant av det vi dødelige kan håndtere.

Originalt kommer denne med 843 hk og utrolige 1.400 Nm, men Brabus hadde tunet kreftene opp til 930 hk og 1.550 Nm. Og de så åpenbart at dette bodde enda mer i bilen.

For nå kliner de altså til med tusen hestekrefter og et dreiemoment på 1.820 Nm. Men det ble faktisk litt i overkant, så de har redusert dreiemomentet til 1.620 Nm for å beskytte drivverket og Speedshift MCT 9-trinns kassen som kan benyttes som en manuell eller automatisk girkasse.

Og ja, det er selvsagt karbon-hendler signert Brabus bak rattet som står i stil med alt det andre ekstreme en slik rakett kan tilby.

Hjertet i hyperbilen er en 4.5-liters Brabus Rocket 1000 V8 Biturbo, og denne er tunet til å dra ut 157 hk mer enn originale 470 kW/639 hk i tillegg til en elmotor som yter 150 kW/204 hk.

Så hva betyr det for raketten på fire hjul?

Jo, 0-100 blåses unna på 2,7 sekunder, og holder da gasspedalen nede til 300 km/t har det gått 23,7 sekunder. For at dette ikke så bli altfor vilt har Brabus begrenset toppfarten til 316 km/t.

0-200 km/t går også ganske greit unna ‒ 9,7 sekunder.

Bilens utside har selvsagt fått seg et løft som står i stil til kreftene, og widebody-versjonen har en rekke elementer laget av eksponert karbon med høyglans klarlakk-finish.

Under karbonskjermene er det også noe voldsomt ‒ nemlig 10,5Jx21 foran og 12Jx22 hjul på bakakselen. Dekkene, fra partner Continental, er laget for å takle enorme hastigheter, og har den ville profilen 335/25 bak. Foran er det heldigvis litt mer normale 275/35-dekk.

På innsiden går det selvsagt i kvalitetsmateriell over hele linjen, og du finner også det litt kryptiske tallet «77» brodert ‒ dette viser året da Brabus ble grunnlagt ‒ altså 1977.

Prisen? 450.000 euro, så hva denne til slutt lander på med norske skatter og avgifter er ikke så godt å si ‒ men den passerer enkelt 5 millioner kroner.

Så vi får nøye oss med bildene av Brabus aller første superbil med 1.000 hk ‒ raketten Brabus Rocket 1000 «1 of 25». Her er de:

Bildeserie
Debatt