Annonse
Hjem Nyheter Bøllete pickup med bøllete pris

Bøllete pickup med bøllete pris

Det skal koste å kjøre den sterkeste pickupen som Ford tilbyr det norske markedet.

Hvert eneste år selger Ford rundt én million pickuper i F-serien, som er blant de aller mest solgte bilmodellene i verden totalt. Den er made in the USA og er stor og tørst, men enda viktigere for oss ‒ ment for det amerikanske markedet.

Så selv om pickup-markedet i Europa lever i beste velgående, må kundene finne alternativer. Det finnes flere slike som er ganske så populære, som Toyota Hilux og Isuzu D-Max. Men også Ford tilbyr et populært alternativ til F-serien, nemlig Ranger.

Verstingmodellen til F-150 heter Raptor (rovfugl), og er et skikkelig beist utstyrt med en V6 på 450 hestekrefter som takler det meste av utfordringer. Men vi er ikke helt glemt her i Europa, så nå tar Ford for første gang en Raptor-variant av den nye Ranger-modellen også hit.

Nå kan ikke Ranger Raptor sammenlignes med den amerikanske versjonen, for her kommer den med en biturbo-versjon av Fords 2-liters EcoBlue dieselmotor som leverer 213 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Nm.

Saken fortsetter under Annonsen

For at den skal håndtere villmarken som den er designet for på en skikkelig måte har Ford puttet inn en automatkasse med 10-trinn, gitt den et nytt hjuloppheng og økt sporvidden med 150 mm og bredden med 178 mm sammenliknet med den vanlige Rangeren.

På toppen av dette er den forsterket under, og fått seks kjøremoduser. Normal, sport, gress/grus/snø, gjørme/sand, stein og Baja. Det siste er oppkalt etter det knallharde Baja-rallyet hvor bilene virkelig får juling, og setter bilen optimalt opp for tøff terrengkjøring.

Så selv om Ranger Raptor er lillesøsteren til F-150 Raptor er den en tøffing, så hva kommer den til å koste? Det er det nemlig ganske mange som lurer på.

‒ Siden vi bekreftet at nye Ranger Raptor var klar for Europa har mange av våre forhandlere meldt om enorm interesse for denne helt unike pickupen, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Johnny Løvli.

En Ford Ranger starter på 364.000 kroner, og da som en XL-versjon med 130 hestekrefter. Den dyreste er en Double Cab Wildtrak med 200 hestekrefter, og den bikker akkurat en halv million kroner.

Og prishoppet opp til bølla i familien blir ganske så drøyt, for Ranger Raptor er satt til voksne 634.000 kroner. Da får du altså litt mer krefter og det meste av utstyr tilgjengelig for Ranger med på kjøpet.

Ford Norge sier at de nå har åpnet for bestillinger, og at den er ventet inn rett før neste sommer.

Om hverken Ranger Raptor eller F-150 Raptor er nok, finnes det ytterligere en løsning. Nemlig Hennessey Heritage Edition F-150.

Denne har ikke mindre enn 762 hestekrefter, og selv rendyrkede sportsbiler bør skjelve om de møter en slik en i lyskrysset. Les mer om den ville Hennessey-varianten i en av lenkene rett under.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,646FansLik
73FølgereFølg
85FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker