Annonse
Hjem Nyheter BMW’s populære SUV blir ny

BMW’s populære SUV blir ny

I 1999 kom BMW med sin aller første SUV-modell. Den fikk navnet X5, og lever i beste velgående. Faktisk så mye at den nå blir helt ny. Se video.

BMW var altså tidlig ute med det nå som er den heteste trenden i bilindustrien ‒ SUV-modeller. Faktisk ville ikke tyskerne en gang kalle modellen for en SUV. Nei, de valgte betegnelsen SAV, som står for Sport Activity Vehicle.

De anså ikke bilen som en vanlig SUV, men en enda mer sportslig bil som også kan kjøre i terrenget. Produsenten selv hevder fortsatt at dette er en SAV, men som alle skjønner er den hva vi for enkelhets skyld kaller en SUV.

Modellen runder altså 20 år i 2019, og da må den selvsagt hedres.

Ikke overraskende gjør BMW det med å introdusere en fjerde generasjon av bilen som har solgt mer enn 2,2 millioner på verdensbasis.

Saken fortsetter under Annonsen

Stikkordene er mer komfort, dynamikk, teknikk og funksjonalitet.

– Helt nye BMW X5 blir en kjøreglad SUV, og et rullende utstillingsvindu for teknikk og innovasjoner som vil finne vei til flere BMW-modeller i tiden framover. Vi er nå godt i gang med vår største modelloffensiv noen sinne og det er ikke lenge til vi presenterer vår neste store nyhet, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.

Som sine forgjengere vil også fjerde generasjon bli produsert på BMWs fabrikk i Spartanburg, USA, og den lanseres rett før den bikker 20 år ­‒ i november i år.

Modellen vokser også i størrelse: Lengden øker til 4.922 mm (+36 mm), bredden øker til 2.004 mm (+66 mm) og høyden øker til 1.745 mm (+19 mm).

Men den har fortsatt et kort overheng foran forhjulene, et ruvende panser, nærmest firkantede hjulbuer og en fallende taklinje. Altså en typisk X-modell.

Også nyregrillen vokser og blir dermed enda mer markant, og med smale hovedlykter og dominerende luftinntak får fronten et gjenkjennende uttrykk. Det er for øvrig LED-lykter både foran og bak, og frontlysene kan oppgraderes til både adaptive LED-lykter og BMW Laserlights med 500 meter rekkevidde på fjernlysene.

Bak er lyktene smalere enn den utgående modellen, mens bakluken er todelt som gir en enklere lasting.

Fra siden ser man skarpe linjer som strekker seg helt bak, og BMW har helt klart hatt fokus på helheten i designet.

Mange bilder helt nederst, og her en en video:

Nye X5 er utstyrt med 18-tommers felger, men det er mulig å oppgradere disse helt opp til 22 tommer.

Teknologien er selvsagt kraftig fornyet i forhold til dagens modell som kom i 2013, og en rekke assistenter er på plass inkludert BMW Personal CoPilot som gjør bilen litt mer selvkjørt.

Av standard utstyr har BMW satt inn cruise control med kollisjonsvarsel og automatisk bremsefunksjon, og systemet kan også oppdage syklister på veien og varsle føreren dersom det er fare for kollisjon samt at det er trøtthetsvarsling for føreren. Det er også parkeringssensorer foran og bak med autobrems, parkeringsassistent for lukeparkering og vinkelrette p-plasser, samt ryggekamera.

Legges det litt mer penger i bilen er det også mulig å få med automatisk og kontrollert filskifte, adaptiv cruise control som tilpasser seg gjeldende fartsgrense og en helt ny nødstoppassistent som aktiveres gjennom den elektroniske håndbremsen. Bilen kan avhengig av situasjonen bremse helt ned til stillestående, manøvrere seg til veikanten, aktivere nødblink og automatisk ringe til nødsentralen.

Det utvidede systemet lar også bilen kjøres av seg selv opp til 60 km/t om man har øynene rettet mot veien, noe som blir tilgjengelig i Norge i april 2019.

X5 baner også vei for BMW’s nye løsninger hvor de samler brytere i innrammede områder i konsollene. Klimaanlegget er samlet med luftdysene, mens betjeningshjulet til infotainmentsystemet iDrive, den nye girspaken og bryterne til de ulike kjøreprogrammene er rammet inn i en felles enhet.

Den aller største nyheten er to 12,3-tommers berøringsskjermer som visuelt henger delvis sammen. For første gang får også X5 det heldigitale instrumentpanelet, og dette kan tilpasses gjennom menyene. BMW er greie nok til å tilby navigasjonssystem Professional som blant annet inkluderer Apple Carplay som standard, og flere funksjoner kan også styres gjennom definerte håndbevegelser foran en sensor i betjeningspanelet.

De i baksetet kan få to separate 10,2-tommers berøringsskjermer eller et integrert feste for nettbrett og egne USB ladeuttak i ryggen av forsetene.

BMW handler selvsagt mye om motor, og nye X5 lanseres med tre forskjellige i alternativer i Europa som fordeler seg på en bensin og to diesel.

Modell: Effekt: Dreiemoment: 0-100 km/t Toppfart:
X5 40i xDrive 340 hk 450 Nm 5,5 sek 243 km/t
X5 30d xDrive 265 hk 620 Nm 6,5 sek 230 km/t
M50d xDrive 400 hk 760 Nm 5,2 sek 250 km/t

Alle de tre første motorene er rekkeseksere som leveres med 8-trinns Steptronic, og det intelligente firehjulsdriftsystemet xDrive er standard på modellen. Siste generasjon av dette systemet kombinerer maksimalt tilgjengelig dreiemoment med full smidighet og retningsstabilitet og kan nå flytte dreiemomentet mellom akslene enda raskere og mer presist enn tidligere.

I tillegg kommer X5 med BMW’s Dynamic Damper Control som standard. De elektronisk styrte demperne skjerper kjøredynamikken i bilen samtidig som demperkomforten økes. Det er også mulig å få et adaptivt M Sport understell med luftfjæring på bakakselen, eller med full luftfjæring på begge akslene. Bilen kan da heves og senkes i et spenn på 80 mm gjennom fem ulike nivåer.

Nye X5 blir også den første BMW-modellen som kan betjenes gjennom en smarttelefon. Med BMW Digital Key kan dørlåser og motorstart aktiveres uten en fysisk nøkkel, og dørene åpnes ved å holde smarttelefonen nær dørhåndtaket. Det er for øvrig også trådløs lading i bilen.

Nye X5 kommer altså i november, og BMW Norge åpner for bestillinger i denne måneden.

X5 30d xDrive starter på 979.900 kroner, bensinvarianten X5 40i xDrive er satt til 1.056.100 kroner, mens toppmodellen X5 M50d xDrive koster fra 1.286.800 kroner.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,613FansLik
72FølgereFølg
84FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker