Annonse
Hjem Nyheter BMW tar farvel med BMW i8

BMW tar farvel med BMW i8

I april er det slutt for verdens mest suksessrike sportsbil med ladeplugg, BMW i8.

BMW har hatt mange legendariske modeller, som for eksempel BMW M1. Og en som vil følge disse inn i historien er BMW i8, en av bilene som brøytet vei for elektrifiseringen.

Under den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt i 2009 viste BMW fram et konsept som skilte seg fra alle andre sportsbiler, en 2+2 sportsbil med de berømte gull-wingene.

Ikke bare skilte den seg ut rent designmessig, men den var også noe så uvanlig som en sportsbil som var bygd med bærekraft i tankene. Det kom tydelig fram av drivverket, som var hybrid.

Den ble tatt imot som en frelser av publikum, og hadde BMW noen reservasjoner mot den uvanlige sportsbilen var disse blåst bort etter bilmessen.

Saken fortsetter under Annonsen

Tyskerne ga altså gass, og kunne under det samme motorshowet i 2013 endelig vise fram modellen som ble kalt i8. Der fikk den premiere sammen med elbilen i3.

Og mottakelsen ble igjen elektrisk, for de aerodynamiske linjene kombinert med et hybrid drivverk med firehjulstrekk tok de besøkende med storm.

Les også: Beste elbiler i 2020

I dag melder produsentene stadig vekk at de tenker karbonavtrykk og bærekraft når de lanserer nye modeller, men for noen år siden var ikke dette et tema.

BMW tenkte derimot på dette, noe som den gang resulterte i i3 og i8.

Når det gjelder sistnevnte er denne produsert med miljøvennlige materialer og teknikker, og skinnet stammer for eksempel fra løv fra oliventrær, tekstilmateriale fra resirkulert plast og aluminiumet er enten resirkulert eller produsert med regenerativ energi.

Elektrisiteten som trengs for å produsere i8 Coupé og i8 Roadster på fabrikken i Leipzig kommer fra fire vindturbiner, mens for eksempel karbonfiberproduksjonen i USA er generert med vannkraft.

Men de fleste tenker drivverk når det kommer til biler og miljø, og dette tenkte selvsagt også BMW på.

De utviklet derfor en mer gjerrig 3-sylindret 1.5-liter liten bensinmotor, og for en sportsbil høres ikke det veldig imponerende ut. Men ingeniørene utviklet løsninger som faktisk endte med at motoren kunne by på 154 hestekrefter per liter, en ny BMW-rekord.

Faktisk er denne motoren så imponerende at den har vunnet minst en pris fem år på rad under «Engine of the Year Award», verdens viktigste prisutdeling for motorer.

Denne motoren sørger for kraften til bakhjulene, mens elmotoren sørger for firehjulstrekk med sine krefter til forhjulene.

Elmotoren er i dag noe videreutviklet og byr på 143 hk, og total systemeffekt lyder på 374 hk.

BMW i8 Coupé klarer nå 0 til 100 km/t på 4,4 sekunder, mens BMW i8 Roadster bruker 4,6 sekunder.

Den elektriske toppfarten er på 120 km/t og den generelle er på 250 km/t, mens den elektriske rekkevidden nå er 55 kilometer for BMW i8 Coupé og 53 kilometer for BMW i8 Roadster.

BMW i8 var også den første bilen som fikk laserlys, og brøytet også vei for utbredt bruk av forsterket kabonfiber kalt CFRP som mange produsenter nå bruker.

Designet i seg selv skapte oppsikt, og det er lett å se at i8 har blitt inspirert av selveste BMW M1 ‒ spesielt med den lave nyregrillen og hissige front.

Summen av alt dette er altså en særs populær sportsbil med ladeplugg, og en bil som sammen med i3 markerte starten på det som nå er en elektrifisert storsatsing hos BMW.

Per i dag byr BMW-gruppen på tre rene elbiler, i3, i3S og Mini Cooper SE, og merket har hybrider i stort sett alle segmenter.

Innen 2023 skal BMW tilby 25 elektrifiserte modeller, hvor mer enn halvparten skal være rene elbiler.

BMW i8 blir ingen av disse, for nå runder BMW av produksjonen.

Fabrikken i Leipzig produserer allerede en begrenset versjon på 200 biler kalt Ultimate Sophisto Edition, og i desember satte de samme bilen som markerte at i8 rundet 20.000 eksemplarer.

Til sammenlikning ble det produsert 399 eksemplarer av BMW M1 for gatebruk, og rundt 5.000 av BMW Z8 roadster.

En bil som kan erstatte i8 er Vision M Next Vision med sine sportslige linjer, men før den tid har i8 rukket å skrive seg inn i historiebøkene.

Her er flere bilder av bilen sammen med noen andre virkelige klassikere fra BMW:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,715FansLik
80FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker