Annonse
Hjem Nyheter BMW skal gjøre elbilene grønnere

BMW skal gjøre elbilene grønnere

Elbilene forurenser normalt ikke lokalt, men de bidrar til skadelig utslipp både under batteriproduksjon og ved lading på skitten strøm. Nå skal BMW gjøre de enda mer miljøvennlig.

To ankepunkter mot elbiler sett fra et miljøperspektiv er ofte selve produksjonen av batteriene og lading ved bruk av strøm som for eksempel kommer fra kullkraft. Batteriproduksjonen er bilprodusentens ansvar, og så langt har det dessverre ikke vært altfor fokus på dette.

Men når dette faktisk har vært et tema har for det meste handlet om utvinning av kobolt, et sentralt element i batteriene. Den største forekomsten av kobolt ligger i Kongo, og gruvedriften der er alt annet enn grønn. Grådige gruveeiere har i tillegg utnyttet barn til utvinningen av stoffet, og dette er noe som har hengt som en mørk skygge over elbilene.

Men bilprodusentene forsøker å gjøre noe med dette, og BMW skal nå prøve å gjøre batteriproduksjonen mer bærekraftig.

De har slått seg sammen med det svenske selskapet Northvolt som skal utvikle grønne battericeller og det belgiske selskapet Umicore som har spesialisert seg på å resirkulere batterier. Sammen skal de tre komme opp med løsninger som gjør produksjonen av batterier mer miljøvennlig.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Batterier er viktige med tanke på vår overgang til ren mobilitet og rene energisystemer, sier Maros Sefcovic, pådriver i EU for å danne European Battery Alliance.

‒ Takket være et ekte engasjement fra aktører i alle leddene av batterikjeden, blir Europa ledende på dette strategiske området. Jeg er derfor glad for at viktige aktører i bilsektoren investerer i framtiden for europeisk batteriutvikling og produksjon.

BMW, Northvolt og Umicore skal utvikle metoder rundt det å resirkulere batteriene, og på den måten gjøre seg mindre avhengig av ledd utenfor Europa. Ved å gjenbruke materialer i brukte batterier vil man kunne lukke produksjonssirkelen, og klarer man også å produsere battericellene ved bruk av fornybar energi blir det hele en bærekraftig pakke.

BMW sier at de i tillegg vil utnytte gamle og utgåtte batterier til andre formål, som for eksempel i batteririgger, og på den måten gjenbruke det aller meste rundt et batteri.

Den tyske bilprodusenten kom allerede i 2013 med sin første elbil i3, og har over lenger tid satt i sammen batterimodulene selv. Men battericellene har kommet fra eksterne leverandører, og her kommer Northvolt inn.

Svenskene har akkurat startet å bygge det som skal bli Europas største bilbatteri-fabrikk i Skellefteå i Nord-Sverige, og målet er minimale karbonavtrykk og verdens grønneste batterier. Selskapet har ansatt en rekke personer fra bilindustrien, og det unge selskapet stiftet i 2016 samarbeider allerede med tunge aktører som Scania og Siemens.

‒ BMW og Northvolt har et delt engasjement for å redusere CO2-utslippet fra transportsektoren. Batteriene er i ferd med å bli et viktig strategisk spørsmål for bilprodusentene, og dette partnerskapet markerer ikke bare en milepæl for Northvolt, men understreker også viktigheten av bærekraftige battericeller i den kommende bølgen av elbiler, sier administrerende direktør og en av grunnleggerne, Peter Carlsson.

BMW-gruppens nye spesialavdeling for battericeller skal etter planen være klar kommende sommer, og skal i tillegg til å jobbe med Northvolt og Umicore også fokusere på andre bærekraftig ting rundt batteriproduksjonen. En del av jobben blir å påse at råvarene kommer fra miljømessige og samfunnsansvarlige kilder, og lære opp eventuelle partnere til å redusere sine karbonavtrykk.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker