Hjem / Nyheter / BMW med AI, ny M-versjon og en hybrid med drøy rekkevidde
BMW kommer nå med kunstig intelligens som skal lære deg å kjenne. (Foto: BMW)
BMW kommer nå med kunstig intelligens som skal lære deg å kjenne. (Foto: BMW)

BMW med AI, ny M-versjon og en hybrid med drøy rekkevidde

BMW følger Mercedes og lanserer en intelligent taleassistent, og viser oss i samme slengen en hissig X2 M35i og en ny X5 xDrive45e iPerformance med en drøy elektrisk rekkevidde.

Ja, vi har tre BMW-nyheter til dere. En teknologisk nyvinning og to nye modellvarianter.

Annonse

La oss begynne med den teknologiske.

Mercedes har tidligere lansert en ny smart cockpit kalt MBUX, en intelligent sak som takler talekommandoer på en helt ny måte og som skal lære eieren å kjenne. Dette gjøres via kunstig intelligens (AI).

Nå følger «rivalene» BMW etter, og introduserer avanserte talekommandoer via et system kalt Intelligent Personal Assistent (IPA) som blir tilgjengelig i mars 2019.

– Mange har en iboende skepsis til talestyrte funksjoner i bilen. Tidligere systemer har ikke vært enkle nok å bruke, og det er vel heller ikke slik at bilen alltid har gjort det man har bedt den om å gjøre. Med kunstig intelligens har teknologien modnet betraktelig, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Annonse

Som hos Mercedes vil AI lære seg aner og rutiner, og kan besvare spørsmål som dukker opp mens du kjører.

– Taleassistenten har en rekke egenskaper, som tilsammen kan utforme en helt personlig opplevelse for hver enkelt BMW-eier, sier Tegneby.

Assisten vil lære seg ting som hvordan du liker temperaturen i setet, hvilken sang som spilles på radioen, og den vet når du er på tur hjem.

Enda mer imponerende er det kanskje at den kan endre miljøet i bilen med oppkvikkende lys, musikk og temperatur om du for eksempel føler deg sliten.

Den har også full kontroll på andre ting, så om du for eksempel lurer på hvordan ventilasjonsanlegget fungerer i en BMW er det bare å spørre AI.

Får assistenten også tilgang til smarttelefonen kan den lese opp meldinger, og spille den musikken du ønsker via talekommandoer.

AI vil altså lære deg å kjenne, og i framtiden vil det også være mulig å ta den med deg ut av bilen enten via mobiltelefonen eller en smarthøyttaler hjemme. I tillegg skal den bli kompatibel med andre digitale taleassistenter, og integreres med andre digitale økosystemer.

IPA blir tilgjengelig i samtlige modeller med BMW’s Operating System 7.0 og som en del av Live Cockpit Professional. BMW’s taleassistent lanseres først på 23 språk, og kan bestilles i den nye generasjonen BMW 3-serie når den lanseres. Eiere av de nye BMW X5, BMW Z4 og BMW 8-serie får tilgang til å installere fullversjonen av BMW Intelligent Personal Assistant selv.

– Med Apple’s Siri og Amazon Alexa, har vi begynt å venne oss til å snakke med enkelte smart-produkter. Nå tenker jeg at vi også etterhvert må utfordre oss selv litt og tørre å prate mer med bilen, sier Tegneby.

Ja, du har selvsagt lyst å se hvordan dette fungerer. Her er en noe forvirrende video fra BMW hvor de er litt for opptatt å av kryssklippe bildene, men vi får uansett et lite innblikk:

I samme måned som AI blir introdusert kommer også en ny toppversjon av X2, modellen BMW kaller en premium SAC (Sports Activity Coupes).

Vi snakker selvsagt om en M-variant, selv om det ikke er snakk om en ren M-modell som for eksempel M2.

Vi snakker om X2 M35i.

Under panseret på den nye modellen finner vi den aller første M Performance-motoren med twinturbo og 4-sylindre, og på samme tid den sterkeste. Den vrir ut hele 306 hestekrefter og har et maks dreiemoment på 450 Nm, noe som resulterer at den klarer 0-100 km/t på 4,9 sekunder.

Dette sørger også xDrive firehjulsdriftsystemet og en 8-trinns Steptronic-kasse for.

BMW har selvsagt også fiklet med andre ting som hjuloppheng, styring og bremser, satt på en bakspoiler og gitt den M sport-seter og andre sportslige ting.

Av andre ting vi kan nevne at den får Head Up-display og BMW ConnectedDrive med en rekke førerløsninger, som for eksempel køassistent.

BMW opplyser at de starter produksjonen i november, og bilen er altså leveringsklar i mars.

Men det er altså ikke alt.

For BMW har også på gang en ny ladbar hybridvariant ‒ X5 45e iPerformance. Og denne får en ganske så drøy elektrisk rekkevidde.

Problemet, eller utfordringen om du vil, men hybrider er at de ikke går veldig langt på strøm. Ruller du kun rundt i en by slipper du stort sett unna med å kjøre på strøm, men ellers er det fossilt drivstoff som gjelder.

Men det akter BMW nå å gjøre noe med.

Den nye BMW X5 45e iPerformance har nemlig en oppgitt elektrisk rekkevidde på solide 80 kilometer målt etter NEDC, og de hever altså lista ganske så drøyt.

– Med en solid økning i den elektriske rekkevidden, vil de fleste kunne kjøre denne ladbare SUV’en ene og alene på strøm i hverdagen. Samtidig har bilen en rekke andre egenskaper som står høyt i kurs hos våre kunder, sier Tegneby.

Den tradisjonelle motoren i nye X5 45e iPerformance er en twinturbo rekkesekser på 3 liter, og yter 286 hestekrefter med dreiemoment på 450 Nm. Den elektriske motoren leverer 112 hestekrefter med 265 Nm dreiemoment.

Samlet effekt blir dermed 394 hestekrefter og et maks dreiemoment på 600 Nm.

Toppfarten for den elektriske motoren er på 140 km/t, og denne går opp til 235 km/t ved full effekt på begge motorene. Akselerasjonen fra 0-100 km/t gjøres unna på 5,6 sekunder.

I likhet med X2 M35i får også X5 45e iPerformance en 8-trinns Steptronic automatgirkasse og siste generasjon xDrive firehjulsdrift.

Batteriet er som ventet plassert lavt i bilen og senker dermed tyngdepunktet, men spiser også litt plass av bagasjerommet. Det krymper med 150 liter i forhold til de andre X5-modellene, men har fortsatt greit med plass med sine 500 liter.

– Det har vært mange diskusjoner rundt den elektriske rekkevidden til de første ladbare hybridene som kom på markedet. Med andre generasjon ladbare BMW X5 viser vi at BMW har teknologien som skal til for å løfte disse modellene til et nytt nivå, sier Tegneby.

Rekkevidden er målt etter den gamle standarden NEDC, men BMW opplyser at den er på rundt 75 kilometer i WLTP-syklusen.

‒ De store ladbare bilene vil også fremover ha best kapasitet til å bære den ekstra vekten til batteriene og by på lengst elektrisk rekkevidde, men vi kan forvente oss at både teknologi og elektrisk rekkevidde vil smitte over på mindre, kommende modeller, lover Marius Tegneby.

Nye BMW X5 45e iPerformance lanseres i løpet av 2019.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Dette er faktisk en Harley-Davidson. (Alle foto: HD)

Ja, dette er faktisk en Harley!

Se for deg en skjeggete tøffing med skinnvest, halvhjelm og et iltert blikk komme kjørende …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *