Annonse
Hjem Nyheter BMW M2 får mer krutt

BMW M2 får mer krutt

BMW’s «Motorsport»-modeller teller sju forskjellige biler, og er de mest potente BMW-bilene. Vel, foruten Competition-modellene. Slik som den nye M2 Competition.

Tyske BMW gjør som mange andre bilprodusenter, de har et vell av modellvarianter. Motorsport-utgavene er ganske så enkle å spotte, de har en M i tilknytning til modell-tallet. Slik som M2 eller X5M.

Disse må ikke forveksles med andre modeller som også har bokstaven M, men som ikke er «ekte» M-biler. For eksempel X5 M50d (her avsløres modellen av 50d i tillegg til M), en bil med M-elementer og M-sportspakke og 381 hestekrefter. X5M (uten ekstra tall og bokstaver) er derimot en ekte M-modell som har en motor på 575 hestekrefter.

For å gjøre ting enda mer forvirrende har BMW nok en pakke som også trumfer de rene M-modellene ‒ nemlig Competition.

M3 og M4 har allerede en slik ekstra muskelpakke, og M3 går for eksempel fra 0 til 100 km/t på 4,1 sekund, mens tiden kryper ned til 4,0 sekund med M3 Competition.

Saken fortsetter under Annonsen

M2 kom i 2016, og har høstet mye skryt og blitt en bestselger blant M-modellene. Akkurat det er kanskje ikke overraskende, ettersom den også er den rimeligste av M-Modellene.

– Vår BMW M-avdeling har kommet med mange imponerende bilmodeller opp gjennom historien, som BMW 2002 Turbo, 3.0 CSL, M1, M635CSi, i tillegg til flere generasjoner M3, M4 og M5. De siste årene er det «nykomlingen» BMW M2 som har generert størst interesse blant våre kunder. Den intense og særegne karakteren vekker både begeistring og begjær, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby hos BMW Group Norge.

Men den blir altså lillebroren av M2-familien nå. Nye M2 Competition er arvtakeren, og blir enda sprekere.

Motoren er selve hjertet i M-modellene, og i M2 sitter den en som yter 370 hestekrefter. Competition får en helt ny turtallsvillig sekssylindret bensinmotor med doble turboer, og teknikk hentet fra BMW M3 og M4.

Den yter 410 hestekrefter og har et dreiemoment på 550 Nm, noe som sørger for at 0-100 km/t går unna på 4,2 sekunder med DKG-automatgirkasse. Med manuelt gir tar det 4,4 sekunder.

Som vanlig er topphastigheten digitalt sperret til 250 km/t, men du kan kjøpe deg fri via «M Driver’s Package» som sender den opp til 280 km/t.

Ettersom det er mer krefter i den nye modellen har BMW stivet av bilen enda mer, de har omkalibrert både styringen og differensialen, og satt på større bremseskiver. Det er også mulig å stille inn flere av bilens egenskaper via egne knapper på rattet.

Andre ting den sterkere motoren krever er mer kjøling med større luftinntak i en ny frontspoiler, og nyregrillen er også ny i sort høyglans. Til slutt har den nye adaptive LED-frontlys foran, og dermed fått en ganske så ny front.

Også andre designelementer er ny i forhold til M2, som sort høyglans i både ruteinnrammingen og de fire enderørene til eksosanlegget og nye sidespeil. Competition får også 19-tommers felger og nye fargevalg som skiller den fra forgjengeren.

BMW opplyser også at det kommer mer utstyr i den nye modellen, blant annet parkeringssensorer foran og bak, navigasjonssystem og LED-lys.

Den norske prisen på M2 Competition starter rett i underkant av én million kroner, og havner dermed i samme prisklasse som M3.

Her er en video av den helt nye M2 Competition:

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,645FansLik
73FølgereFølg
84FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker