Gode ting kommer i tre. Altså tallet 3. Som i tro, håp og kjærlighet eller mor, far og barn. Over i eventyrverden er 3 også et litt magisk tall, som det trehodet trollet eller de tre bukkene bruse. Og ja, hvem av den litt eldre garden kan glemme filmen «Tres Amigos» ‒ det var lykke!
Tallet er da ofte assosiert med lykke, mangfold og kreativitet, og kanskje spesielt viktig for BMW-fabrikken i Leipzig akkurat nå ‒ suksess.
For ikke bare står 3 i sentrum for en milepæl de akkurat har rundet, men det er faktisk sju 3’ere. Og som vi vet er 7 det ultimate lykkenummeret. En skikkelig dose med lykke der, altså.
For siden Leipzig-fabrikken åpnet i 2005 har de nå rundet 3.333.333 biler. Ja, du skal selvsagt få vite eksakt hva fabrikken har produsert av biler ‒ men da må du henge med nedover.
I dag produserer fabrikken tilfeldig nok tre modeller, BMW 1-serie, BMW 2-serie Gran Coupé og BMW 2-serie Active Tourer. Og det var lillesøsteren av disse som rundet milepælen på 3.333.333 biler.
Mer eksakt var det en BMW 128ti drapert i Melbourne Red metallic med svarte aksenter. Denne litt mer sportsligere modellen har vært i produksjon siden november i fjor, og det er kun fabrikken i Leipzig som setter sammen den litt mer spesielle 1-serie-utgaven.
Under panseret er det 2.0-liters motor med BMW TwinPower Turbo-teknologi som genererer 265 hestekrefter, og såpass må det være for en bil som viderefører en gammel BMW-tradisjon.
Siden 1960-tallet har forkortelsen «TI» ‒ senere «ti» ‒ stått for «Turismo Internazionale», og er et kjennetegn på spesielt sportslige modeller. Eksempler inkluderer de ikoniske BMW 1800 TI og BMW 2002 TI, BMW 323ti Compact og selvsagt BMW 325ti Compact på slutten av 1990-tallet.
Men det var en storesøster som var den aller første ut fra samlebåndet i BMW Plant Leipzig. Den første var en BMW 320i i mars 2005, og seks år senere, i desember 2011, ble det laget en BMW 116d i Alpine White ‒ og dette var Leipzigs bil nummer 1 million.
I oktober 2016 kom bil nummer 2 million, og passende nok i en tid der mye handler om elbiler var dette en BMW i3 i Protonic Blue.
Til slutt rundet fabrikken 3 millioner i 2021, og denne milepælbilen var en BMW M240i Cabriolet i Sunset Orange.
Neste milepæl er 4 millioner, og det er ikke sikkert at det blir en BMW.
For i år entrer en fremmed fabrikken, nemlig den nye Mini Countryman. Da blir også Leipzig-fabrikken historisk, for denne blir det første anlegget til BMW-gruppen i hele verden som produserer BMW så vel som Mini.
Dermed er det slutt på lykken som 3 bringer, for BMW 1-serie, BMW 2-serie Gran Coupé, BMW 2-serie Active Tourer og Mini Countryman blir som kjent fire.
Oppsiktsvekkende nok blir alle fire bilene laget på en enkelt produksjonslinje, men det er også en 3’er som overlever. Det er nemlig tre forskjellige drivverk bilene kan utstyres med ‒ forbrenningsmotor, plug-in hybrid og helelektrisk.
Leipzig-fabrikken har økt kapasiteten jevnlig siden den åpnet for 18 år siden, og kan nå produsere opptil 350.000 biler i året – mot rundt 54.000 i det første produksjonsåret.
Her er bilene Leipzig-fabrikken har produsert siden 2005:
Modell: Periode: Antall: BMW 3-serie Sedan E90 2005 - 2007 333,427 BMW 1-serie 3-dørs E81 2007 - 2011 187.263 BMW 1-serie Coupé E82 2007 - 2013 130.205 BMW 1-serie Convertible E88 2008 - 2011 131.664 BMW X1 E84 2009 - 2015 635.194 BMW 1-serie M Coupé E82 2011 - 2012 6.342 BMW 1-serie 5-dørs F20 2012 - 2015 424.111 BMW 2-serie Coupé F22 2015 - 2021 165.224 BMW i3 i01 2013 - 2022 250.271 BMW i8 i12 2013 - 2020 16.581 BMW i8 Roadster i15 2018 - 2020 3.884 BMW 2-serie Active Tourer F45 2014 - 2021 368.503 BMW 2-serie Convertible F23 2014 - 2021 119.092 BMW M2 F87 2015 - 2021 61.856 BMW 1-serie 5-dørs F40 2019 - * 305.467 BMW 2-serie Gran Coupé F44 2020 - * 160.578 BMW 2-serie Active Tourer U06 2021 - * 33.671 Til februar 2023
Les også:
- Mini knaller til med toppløs elbil
- Elbil: To viktige tips før vinterferien
- Bilindustrien tar utfordring med kun nye elbiler fra 2035