BMW-fabrikken i Leipzig har rundet 3.333.333 biler. (Fotos: BMW)

BMW Leipzig har satt sammen 3.333.333 biler

Vi får håpe at 3 er et lykketall for BMW-fabrikken i tyske Leipzig.


Gode ting kommer i tre. Altså tallet 3. Som i tro, håp og kjærlighet eller mor, far og barn. Over i eventyrverden er 3 også et litt magisk tall, som det trehodet trollet eller de tre bukkene bruse. Og ja, hvem av den litt eldre garden kan glemme filmen «Tres Amigos» ‒ det var lykke!

Tallet er da ofte assosiert med lykke, mangfold og kreativitet, og kanskje spesielt viktig for BMW-fabrikken i Leipzig akkurat nå ‒ suksess.

For ikke bare står 3 i sentrum for en milepæl de akkurat har rundet, men det er faktisk sju 3’ere. Og som vi vet er 7 det ultimate lykkenummeret. En skikkelig dose med lykke der, altså.

For siden Leipzig-fabrikken åpnet i 2005 har de nå rundet 3.333.333 biler. Ja, du skal selvsagt få vite eksakt hva fabrikken har produsert av biler ‒ men da må du henge med nedover.

I dag produserer fabrikken tilfeldig nok tre modeller, BMW 1-serie, BMW 2-serie Gran Coupé og BMW 2-serie Active Tourer. Og det var lillesøsteren av disse som rundet milepælen på 3.333.333 biler.

Mer eksakt var det en BMW 128ti drapert i Melbourne Red metallic med svarte aksenter. Denne litt mer sportsligere modellen har vært i produksjon siden november i fjor, og det er kun fabrikken i Leipzig som setter sammen den litt mer spesielle 1-serie-utgaven.  

Under panseret er det 2.0-liters motor med BMW TwinPower Turbo-teknologi som genererer 265 hestekrefter, og såpass må det være for en bil som viderefører en gammel BMW-tradisjon.

Siden 1960-tallet har forkortelsen «TI» ‒ senere «ti» ‒ stått for «Turismo Internazionale», og er et kjennetegn på spesielt sportslige modeller. Eksempler inkluderer de ikoniske BMW 1800 TI og BMW 2002 TI, BMW 323ti Compact og selvsagt BMW 325ti Compact på slutten av 1990-tallet.

Men det var en storesøster som var den aller første ut fra samlebåndet i BMW Plant Leipzig. Den første var en BMW 320i i mars 2005, og seks år senere, i desember 2011, ble det laget en BMW 116d i Alpine White ‒ og dette var Leipzigs bil nummer 1 million.

I oktober 2016 kom bil nummer 2 million, og passende nok i en tid der mye handler om elbiler var dette en BMW i3 i Protonic Blue.

Til slutt rundet fabrikken 3 millioner i 2021, og denne milepælbilen var en BMW M240i Cabriolet i Sunset Orange.

Neste milepæl er 4 millioner, og det er ikke sikkert at det blir en BMW.

For i år entrer en fremmed fabrikken, nemlig den nye Mini Countryman. Da blir også Leipzig-fabrikken historisk, for denne blir det første anlegget til BMW-gruppen i hele verden som produserer BMW så vel som Mini.

Dermed er det slutt på lykken som 3 bringer, for BMW 1-serie, BMW 2-serie Gran Coupé, BMW 2-serie Active Tourer og Mini Countryman blir som kjent fire.

Oppsiktsvekkende nok blir alle fire bilene laget på en enkelt produksjonslinje, men det er også en 3’er som overlever. Det er nemlig tre forskjellige drivverk bilene kan utstyres med ‒ forbrenningsmotor, plug-in hybrid og helelektrisk.

Leipzig-fabrikken har økt kapasiteten jevnlig siden den åpnet for 18 år siden, og kan nå produsere opptil 350.000 biler i året – mot rundt 54.000 i det første produksjonsåret.

Her er bilene Leipzig-fabrikken har produsert siden 2005:

Modell:Periode:Antall:
BMW 3-serie Sedan E902005 - 2007333,427
BMW 1-serie 3-dørs E812007 - 2011187.263
BMW 1-serie Coupé E822007 - 2013130.205
BMW 1-serie Convertible E882008 - 2011131.664
BMW X1 E842009 - 2015635.194
BMW 1-serie M Coupé E822011 - 20126.342
BMW 1-serie 5-dørs F202012 - 2015424.111
BMW 2-serie Coupé F222015 - 2021165.224
BMW i3 i012013 - 2022250.271
BMW i8 i122013 - 202016.581
BMW i8 Roadster i152018 - 20203.884
BMW 2-serie Active Tourer F452014 - 2021368.503
BMW 2-serie Convertible F232014 - 2021119.092
BMW M2 F872015 - 202161.856
BMW 1-serie 5-dørs F402019 - *305.467
BMW 2-serie Gran Coupé F442020 - *160.578
BMW 2-serie Active Tourer U062021 - *33.671
Til februar 2023

Les også:

Les mer om:

Nyheter