Annonse
Hjem Elbiler BMW iNext ‒ en selvkjørende SUV

BMW iNext ‒ en selvkjørende SUV

BMW feiret 17. mai ved å gi oss et glimt av den elektriske framtiden, flaggskipet iNext. Nå er tiden kommet til å vise fram designet.

Tyskerne har et ganske stort ansvar når det kommer til elbiler. De var nemlig en av få store bilprodusenter som faktisk satset på slike biler i begynnelsen av 2010-tallet, og allerede den gang hadde de planene klare. De skulle opprette en serie kalt i, og denne skulle stå for satsingen på elektriske biler ‒ som BMW anså som framtiden.

Det resulterte som kjent i bilen i3, den første helelektriske bilen fra BMW som kom allerede i 2013 ‒ kun ett år etter at Tesla hadde lansert sin Model S. Samme år lanserte også tyskerne hybriden i8.

Men det er tidskrevende å lage nye modeller, og BMW står fortsatt med i3 som den eneste rene elbilen i modellutvalget sitt. Kanskje litt skuffende, men det varer ikke lenge.

Det neste logiske steget er en SUV, akkurat som Tesla gjorde da de fulgte opp med Model X. En kompakt iX3 er allerede viste fram i Norge, og kommer i 2020. Da skal etter planen også i4 lande hos en forhandler nær deg, mens i5 skal følge i 2021.

Saken fortsetter under Annonsen

Alt dette er spennende nyheter, men det er en helt annen modell som stjeler overskriftene.

Nemlig konseptmodellen Vision iNext ‒ den neste visjonen til BMW.

Ikke la deg lure at det er en konseptmodell og at den heter Vision, for dette er en modell som skal i produksjon. De lager den altså ikke bare for å vise hva som er mulig, de lager den for salg. Og det er litt av en bil.

De viste altså et glimt av den på flaggets dag i Norge, 17. mai. Og det er også flaggskipet i den nye i-serien.

SUV-modellen er svær i størrelse, og måler 5.055 mm i lengden, 1.690 mm i høyden og 2.062 mm i bredden, og blir dermed litt større enn den nye generasjonen X5. Det gir selvsagt mye innvendig plass, men størrelsen åpner også for mye teknologi under skallet. Og det har iNext.

Men la oss ta designet først, det er tross alt første gang vi ser bilen skikkelig.

Sett fra siden kan den minne litt om moderne SUV’er, med relativt rette linjer og et langt fallende tak. De skarpe linjene understrekes av lyktene både foran og bak, som på konseptmodellen er overdrevne smale.

Overhenget både foran og bak er kort, slik at de utnytter den innvendige plassen best mulig.

De har skodd den med noen framtidsfelger på 24 tommer, mens det mest iøynefallende i tillegg til at den mangler B-stolpen mellom for- og bakdørene er at speilhusene er borte. BMW har ikke overraskende erstattet disse med små kameraer, og har i tillegg skjult dørhåndtakene. Fordørene og bakdørene åpnes for øvrig hver sin vei, slik som på dagens BMW i3.

Slik ser den ut fra siden:

Bilen er ganske så forskjellige fra en «vanlig» BMW, og fronten har fått et skikkelig futurisk preg. Nyregrillen, som er en slags dobbelvariant her, har vokst veldig i høyden, og kan nesten minne om en tjukk H. Grillen fungerer ikke lenger som en avkjøling til fossilmotoren, som jo denne ikke har, men har blitt et slags senter for viktige sensorer som gjør den selvkjørende.

Ellers er fronten relativt ren, og dominert av to luftinntak og de smale lyktene plassert nesten opp på panseret. Foran hvor logoen er plassert er det et stort søkk i panseret som er en slags forlengelse av grilldesignet, og ellers er fronten dominert av en svær frontrute.

Slik ser den ut forfra:

Så hva med bakenden?

Baklyktene er framtredende der de strekker seg mot BMW-logoen i midten, og de er som sagt overdrevet smale. Ellers er den ganske så ren, og er designet for at luftstrømmen skal flyte best mulig fra taket og via diffuseren for best mulig aerodynamikk.

Slik ser den ut bakfra:

BWM har selvsagt puttet inn det de har av teknologi, og det betyr også pilotassistenter. Her forklarer BMW hvordan du selv kan kjøre iNext eller la den kjøre av seg selv:

«I «Boost-moduset», er det føreren som sitter i førersetet for de dynamiske egenskapene og hersker over de elektriske kreftene, mens i «Ease-moduset» tar den autonome teknikken over. Da trekkes ratt og pedaler også delvis inn i interiøret og infotainment-systemet blir mer rettet mot underholdning.»

Bilen skal ligge på 3,5 på den autonome skalaen som går til 5, noe som er svært høyt.

Innsiden er overraskende enkel, og BMW har ryddet bort alt av knapper (og pedaler om den er i selvkjørende modus). Dashbordet er dominert av to skjermer, en mindre en rett bak rattet og en diger en som strekker seg mot passasjersetet. Ellers er det futuriske og rene linjer som også gjelder på innsiden.

Overflatene i interiøret består av både myke tekstiler og harde materialer, og fungerer som touch-flater som kontrollerer en rekke ulike systemer.

Ettersom det fortsatt er tre år til bilen kommer opplyser ikke BMW noe rundt eldriften, men vi kan nevne at den kommende iX3 har 270 hestekrefter og en rekkevidde en plass over 400 kilometer.

BMW-gruppen har altså mange og store planer med elektriske modeller i årene som kommer, og innen 2025 skal det være 12 rene elbiler på markedet.

Men den første nye som kommer er ikke en BMW. Gruppen eier nemlig også Mini, og den første helelektriske 3-dørs Mini settes i produksjon allerede neste år.

Året etter kommer altså iX3, og deretter kommer det nye elektriske modeller på løpende bånd. Også den vi i dag kjenner som Vision iNext.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker