- Annonse -
HjemElbilerBMW i3 får bedre rekkevidde

BMW i3 får bedre rekkevidde

For andre gang oppdateres BMW i3 med et større batteri, og siden 2013 er rekkevidden nå doblet.

BMW lanserte elbilen i3 i 2013, og den gang hadde den et batteri med en bruttokapasitet på 22,6 kWt. I 2016 økte de kapasiteten til 33 kWt, mens nye BMW i3 120Ah har batteriet en bruttokapasitet på 42,2 kWt. Altså en tilnærmet dobling på fem år, noe norske kunder helt sikkert vil sette pris på.

- Annonse -

– Norge er verdens nest største marked for BMW i3, kun slått av USA. Nærmere 15 prosent av alle verdens BMW i3-modeller kjører med norske skilter, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.

Modellen har vært den bestselgende i Norge siden 2014, og i overkant av 17.000 slike ruller nå på norske veier.

– Nye BMW i3 120Ah vil være en svært sentral modell for vårt marked framover – som en kompakt elbil med rekkevidde for stadig lengre hverdagsreiser, sier Tegneby.

- Annonse -

Eksakt hvor langt den første modellen med et batteri på 60Ah går er ikke gå godt å si, ettersom den kun ble målt via den gamle NEDC-standarden. Men den var iallfall oppgitt til 190 kilometer, så den lå nok reelt en plass rundt 150 kilometer.

Den neste hadde 94Ah, og mens NEDC var oppgitt til 300 kilometer lød WLTP-rekkevidden på 255 kilometer.

Det nye batteriet skal drive i3 fram opptil 310 kilometer, og i den daglige kjøring stipulerer BMW at det nye batteriet har en økt rekkevidde på rundt 30 prosent målt mot 94Ah-versjonen.

Men et større batteri betyr ikke mindre plass på innsiden. Tyskerne har nemlig økt energitettheten, og det nye batteriet er om lag like stort i fysisk størrelse som det forrige. Vekten er også tilnærmet uendret, og 42,2 kWt veier kun 10 kilo mer enn det på 33 kWh.

- Annonse -

Når det kommer til lading går dette også relativt unna, og batteriet lades opp til 80 prosent på 42 minutter via DC-hurtiglading på 50 kW. Gjennom AC-lading på 11 kW tar tilsvarende lading 3,2 timer, og ved bruk av en vanlig stikkontakt tar det rundt 15 timer.

I 2017 lanserte også BMW en sportsligere i3s-versjon av elbilen, og begge modellene får den nye batteripakken. S-versjonen skiller seg ut designmessig med blant annet særegne støtfangere, hjulbuer og andre designelementer i sort optikk, den har 10 mm lavere bakkeklaring og 40 mm bredere sporvidden med 20-tommers hjul.

Her er teknisk data rundt nye BMW i3 og i3s:

  BMW i3 120Ah BMW i3s 120Ah
Motoreffekt: 170 hk 184 hk
Dreiemoment: 250 Nm 270 Nm
0-100 km/t: 7,3 sek 6,9 sek
80-120 km/t: 5,1 sek 4,3 sek
Toppfart: 150 km 160 km
Rekkevidde (WLTP): Opptil 310 km Opptil 285 km
Strømforbruk: 15,1 – 16,3 kWt/100 km 16,1 – 17,2 kWt/100 km

BMW opplyser at til tross for en litt forskjellig rekkevidde på de to modellene vil de tilby om lag lik rekkevidde under hverdagskjøring.

Det er også flere nyheter rundt den oppgraderte i3.

BMW introduserer flere fargevalg både for eksteriøret og interiøret, og det mulig å få adaptive lys slik at fjernlyset tilpasser seg trafikk og omgivelser.

I tillegg introduserer de en sportspakke til i3, og det er mulig å få samme eksteriørdesign, sportsunderstell og felger som på BMW i3s.

Prisen øker også noe, og den nye i3 starter nå på 309.000 kroner. Men kundene får også mer enn bedre rekkevidde for pengene, for nå er det norske standardutstyret oppgradert til en 3-fase hurtiglading (11kW + DC 50 kW) som tidligere var ekstrautstyr.

i3s har en startpris på 344.900 kroner.

BMW starter opp produksjonen av de nye 120Ah-modellene i november.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her