- Annonse -
HjemNyheterBlytung dødsmåned: ‒ Forferdelig

Blytung dødsmåned: ‒ Forferdelig

Den norske veitrafikken har hatt en veldig positiv utvikling de siste årene. I september var det imidlertid full krasj.

September 2018 går inn i statistikken som er svært mørk måned når det kommer antall trafikkdrepte. Dødstallene ble tredoblet i forhold til samme måned i fjor, og blant annet omkom fem personer i en ulykke helt i starten av måneden.

- Annonse -

‒ Dette har vært en blytung måned for trafikksikkerheten. Dette er tungt å ta innover seg, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen etter å ha studert Statens vegvesens foreløpige tall for september og årets tre første kvartaler.

‒ Forferdelig. Dette er langt mer enn tall og statistikk. Vi snakker om mennesker, skjebner, familier, etterlatte og berørte lokalsamfunn, sier han.

I fjor mistet fem personer livet i september-trafikken, og allerede 2. september i år mistet fem personer livet i en veteranbilulykke i Rjukan i Telemark. Til sammen var det forrige måned hele 13 dødsulykker som krevde 17 liv, og det foreløpig tallet viser at 80 personer har omkommet i norsk trafikk så langt i år.

I 2017 mistet 72 livet i trafikken i løpet av årets tre første kvartaler. 111 omkom i 2016, 87 i 2015 og 126 i 2014.

- Annonse -

Så målt opp mot i fjor opplever vi nå en negativ utvikling, men sett opp mot årene før er utviklingen fortsatt positiv.

Hordaland har opplevd et tungt år, og topper den triste statistikken med ni omkomne. I Rogaland, Akershus og Telemark har sju mistet livet, mens det har vært seks dødsulykker på veiene i Aust-Agder.

Finnmark er det eneste fylket som står uten trafikkdrepte så langt i år, mens det er utforkjørings- og møteulykker som dominerer både i september og så langt i år.

Vegdirektøren frykter nå hva den skumle høsten vil gjøre med statistikken.

- Annonse -

‒ Vi går inn i en krevende tid med mørke, glatte veibaner, mye regn og etter hvert også frost og snø. Dette må trafikantene ta hensyn til. Sikkerhetsmarginene er mindre enn ellers, sier Gustavsen.

Også Trygg Trafikk frykter den kommende tiden, og sier at med høstferien kommer ofte et værskifte med vind og regn i lavlandet og snøfall i fjellet. Kombinasjonen av høstvær og økt trafikk, som følge av skoleferie, gjør at risikoen for ulykker øker.

– Vær forberedt på frost og glatte veier hvis du skal til fjells. Det første du bør gjøre er å skifte til vinterdekk. Ta det med ro, ikke ta unødvendige sjanser og hold oppmerksomheten på trafikken, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

De understreker at ruskevær og mørke kvelder påvirker sikt og føre. Det stiller enda høyere krav til førerne. I tillegg stiller det krav til at fotgjengere og syklister tar på seg refleks og lykt.

– På våte og glatte veier kan bremselengden være hele fire ganger lengre enn på tørr asfalt. Da er det viktig å kunne se fotgjengere og syklister i god tid for å kunne reagere. Alle som ferdes ute i mørket bør bruke refleks eller lykt, understreker Johansen.

I det større perspektivet er altså utvikling rundt trafikkdrepte god, men Statens vegvesen er likevel urolige for at utviklingene av hardt skadde i trafikken ikke er like god. Det er satt ambisiøse mål i Nasjonal transportplan.

‒ Det har vært en svak nedgang også i antall hardt skadde i trafikken. Men vi har ikke samme positive utviklingen og sliter med å nå målene som er satt i Nasjonal transportplan. Innsatsen mot trafikkulykkene må fortsette med uforminsket styrke, sier vegdirektøren.

I flere år har Norge vært verdens beste trafikksikkerhetsland med færrest drepte i trafikken pr. innbygger.

‒ Vi har satt oss høye mål. Skal vi nå disse, kan vi ikke hvile på laurbærene. Det holder rett og slett ikke å bare fortsette i samme spor. Vi må jobbe enda mer målretta, systematisk og helhetlig. Samtidig er vi helt avhengig av å tilegne oss og ta i bruk ny kunnskap underveis, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Han sier at vegvesenet skal gjøre sin del av jobben og sørge for gode sikre veier og tydelig informasjon. Men vegvesenet ber også om at trafikantene gjør sitt, det inkluderer å holde fartsgrensen, kjøre etter forholdene, bruke sikkerhetsbelte og annet sikkerhetsutstyr og kjøre rusfritt.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...
NAF er bekymret for at folk mister tiltroen til politikerne. (Fotos: NAF)

Handlingslammelsen: ‒ Folk mister tiltroen til politikere

Bilistene opplever store prisøkninger på strøm og drivstoff. Og matvarer. Men de styrende politikerne virker handlingslammet. Det bekymrer NAF. Det...
Volvo planlegger en batterifabrikk i Sverige. (Fotos: Volvo Trucks)

Planlegger batterifabrikk i Sverige

Volvo vil møte en stadig økende etterspørsel av el-lastebiler med å etablere et storskala produksjonsanlegg for battericeller i Sverige. Volvo...
Denne robot-hunden fra Hyundai er på besøk i Oslo. (Fotos: Hyundai)

Hyundais robot-hund har funnet veien til Norway Cup

Ingen fare, robothunden Spot verken glefser eller bjeffer! Den finnes mange veier til Rom, og det finnes mange veier til...
Lamborghini har lagt bal seg tidenes halvår, og lar seg ikke affisere av kriser som rir bilindustrien. (Fotos: Lamborghini)

Leveringstrøbbel? Tja, ikke hos Lamborghini

Det er tre ting som er viktig for et bilmerke; salg, omsetning og lønnsomhet. Alle tre bydde på nye...
Volkswagen ID.4 var den mest populære elbilen i Sverige i juli, viser registrerings-statistikken. (Fotos: Volkswagen)

Elbilene forbi bensinbilene i Sverige

Bensinbilene holdt stand mot elbilene når det kommer til svenske nybilsalget i juli, men det var så vidt. Elbilene...
Alpine vil gjerne at talentet Oscar Piastri erstatter Fernando Alonso i formel 1, men den australske føreren er foreløpig ikke helt enig i nettopp det. (Fotos: Alpine)

Silly Sesaon i formel 1 når nye høyder

Alpine sier at reservefører Oscar Piastri erstatter Fernando Alonso som førstefører neste sesong. Problemet? Racerføreren selv nekter plent for...
ABT har kastet seg over villdyret Audi RS 3, og gjort det om, i dette tilfellet, til et grønt beist. (Fotos: ABT Sportline)

Et grønt beist av en RS 3

ABT har kastet seg over råskinnet Audi RS 3, for ja, hvorfor ikke? For rundt ett år siden skjedde det...
Sjekk denne utgaven av Porsche 911 993-serien! (Fotos: Paul Stephens)

Et kunstverk av en Porsche 911

Lettere, sterkere, renere linjer. Det var stikkordene da Paul Stephens skulle gjøre den siste luftavkjølte 911-modellen, 993-versjonen, om til...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her