Blåser støvet av gate-kongen

60 år etter oppstarten skal det lages 60 eksemplarer av en ny Shelby GT500KR. K står for King, og R for Road.


‒ For 60 år siden samarbeidet Shelby American og Ford Motor Company om sin første bil, Shelby Cobra, sier Joe Conway, administrerende direktør i Shelby American.

‒ Det forholdet resulterte i flere racingtitler, seire over Ferrari i Le Mans og fantastiske Shelby-biler basert på Ford Mustang. I dag tilbyr vi en serie med Ford-baserte Shelby-pickuper og biler, og har begynt å utforske elektriske kjøretøy. Hver 2022-modell vi bygger vil bære et 60-års jubileumsmerke for å symbolisere arven og den lyse framtiden. Og det starter med en Shelby GT500KR.

Dette er bokstavelig talt kongen av gatene. Eller som det heter i Shelby-verden: King of the Road. KR.

Det har kun vært to tidligere KR-modeller.

Den første kom i 1968, og den gang kunne en Shelby GT500KR drevet av en da ny 428 Cobra Jet V8 skryte av 335 hestekrefter. Bilen var også utstyrt med en modifisert fjæring, og var redesignet både foran og bak.

Shelby spanderte også på en veltebøyle og trekantet ratt. Den var mulig å få både som fastback og kabriolet, og totalt solgte Ford-forhandlere 1.570 GT500KR-modeller det året ‒ 1.053 fastbacks og 517 kabrioleter.

I 2008 var det klart for et comeback for Ford Shelby GT500KR. Nå var den en kompressorladet V8 som produserte 540 hestekrefter under panseret, 40 mer enn standard GT500. Shelby hadde spandert på en rekke nye ting, og utvendig skilte den seg ut med sine unike striper og KR-merker.

Totalt ble det laget 1.000 biler det året, og etterspørselen var så stor at Ford og Shelby ble enige om å bygge ytterligere 712 biler året etter.

‒ Shelby America’s visepresident Vince LaViolette og jeg var dypt involvert i Ford Performance-teamet for 2008 Ford Shelby GT500KR-programmet, og jeg eier også en 1968-modell, sier Gary Patterson, president for Shelby American.

‒ Vi er forpliktet til å sikre at 3. generasjonsmodellen er verdig den ikoniske «King of the Road»-kronen. Programteamet vårt inkluderer eksperter fra Ford Performance og nøkkelleverandører, samt spesialister som testfører for Shelby GT500, Billy Johnson.

Kongen skal få sin publikumsdebut i januar, og vi tipper det er mange som venter på den kroningen.

Den sterkt begrensede spesialversjonen er selvsagt basert på dagens Ford Shelby GT500, men vil få +140 mer hk, et nytt karbonfiber-panser, nye hjul og dekk, oppheng skal tunes og interiøret får seg også et løft.

Det skal produseres 60 eksemplarer i jubileumsåret, og ytterligere 60 i 2023 og 2024. Av de 180 bilene med mer enn 900 hk skal 45 eksporteres til resten av verden.

De amerikanerne som eier en Shelby GT500 (2020-2022) kan cashe ut en halv million kroner og få den bygd om til en konge, mens en ferdig preppet koster 1,16 millioner kroner i USA.

Såpass må det vel være for en bil som ikke bare en Mustang-konge, men faktisk en konge i gatene også.

Les også:

Les mer om:

Nyheter