Hjem Forbruker Bilforsikringen dekker ikke skader på campingvognen

Bilforsikringen dekker ikke skader på campingvognen

Det er så langt i år solgt 1.634 nye campingvogner i Norge, og det er potensielt mange urutinerte «campere» på veiene. Og da er det greit å vite en ting.

Nå klarer ikke salget av campingvogner helt å holde tritt med den norske bobil-boomen, noe som muligens kan forklares med at det stadig selges flere elbiler. De sterkeste elbilene kan selvsagt dra en campingvogn, men batteriene tappes da raskt og rekkevidden krymper betraktelig og det kan bli en tidskrevende tur.

Men salget av campingvogner stuper på ingen måte, og 1.634 nye campingvogner er kun 174 færre enn samme periode i fjor. Totalt økte salget av campingvogner i fjor med 10 prosent i forhold til 2016.

Mange av disse er nok helt sikkert erfarne campingvogn-entusiaster, men noen er nok helt ferske også. Og da gjelder det å være klar over en viktig ting som potensielt kan bli en dyrkjøpt erfaring.

Nemlig at bilforsikringen ikke inkluderer skader på campingvognen.

Saken fortsetter under Annonsen

– Hvis man har campingvogn og kolliderer, dekker ikke bilforsikringen skade på campingvognen, sier Annika Persson, skadesjef i Codan Forsikring.

Hvert år havner uheldige campingvogneiere opp i dette problemet.

– For nye campingentusiaster er det viktig å vite at forskjellen mellom feil og riktig forsikring kan utgjøre mange tusen kroner dersom man er ute for et uhell, sier Persson.

Nå er det ikke lovpålagt å forsikre campingvognen, og er uhellet ute er det ansvarsforsikringen på bilen som dekker motpartens skade. Men egen skade på campingvognen er altså ikke inkludert.

Codan, som jo selger forsikringer, er selvsagt opptatt av at folk benytter et slikt produkt. Men det kan uansett være lurt å forsikre vognen, spesielt om den er av den dyrere varianten.

– Du bør vurdere behovet for en egen campingvognforsikring som dekker blant annet skade på campingvognen, brann og tyveri, sier Persson.

Norge er altså inne i en bobil-boom, og for femte året på rad øker salget av disse. Så langt i år er det registrert 2.474 nye bobiler, og i løpet av våren bikket vi den magiske grensen på 50.000 norskregistrerte bobiler på veiene. Bobil har aldri vært mer populært i Norge enn nå.

Til sammenligning ble det solgt 1.594 bobiler i første halvdel av 2014, og generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund Geir Holm, er overrasket.

‒ Ja, det er klart vi er overrasket over at økningen er såpass stor. Salget av campingvogner har gått opp og ned i den samme perioden som vi har registrert jevn og stabil økning i salget av bobiler. Kanskje det er så enkelt som at forhandlerne våre har økt oppmerksomhet mot bobiler, sier han.

Han tror også at faktorer som bobilens fleksibilitet og høye komfort er viktige kjøpsargumenter for nordmenn som velger bort både hytte og båt for å oppfylle bobildrømmen.

Det som er spesielt i Norge sammenlignet med Europa for øvrig er at det er salget rundt de større bobilene som øker mest. Fortsatt er riktignok bobiler under 3.500 kilo som kan kjøres med det vanlige klasse B-førerkortet de er aller mest populære, men de større bobilene øker mest prosentvis.

‒ De store bobilene har bedre plass, mer komfort og mer luksus. Mange bruker like mye penger på bobilen som andre gjør på hytta. Da ønsker de den beste komforten. Med de store bobilene får brukerne med seg el-sykler, grill, campingmøbler og alt de ønsker med på ferieturen. Og de kan montere det de måtte ønske av utstyr – uten å være redd for å kjøre med overlast, sier Holm.

Også bobilene er pålagt ansvarsforsikring, men også her kan det være lurt å øke forsikringen noe slik at ikke tusenlappene flyr om uhellet er ute.

– ­Også bobileiere bør gå gjennom forsikringsbehovene sine, utover ansvarsforsikring. Mange opplever skade på karosseri, motor eller elektronikk som kan medføre store utgifter. De som skal på tur til utlandet, bør også vurdere om man trenger forsikringer som dekker veihjelp, er tipset fra Persson.

Her er noen fakta rundt den norske bobil-boomen:

  • Det er ved utgangen av juni registrert 50.896 bobiler i Norge
  • Så langt i år er det registrert 2.474 nye bobiler (førstegangsregistrerte)
  • En norskregistrert bobil kjører i snitt under 6.000 km i året
  • Bobilen brukes i snitt 6-7 mnd. i året (april til oktober er høysesong)
  • Den norske bobillisten har en snittalder på 60+
  • 4 av 10 bobillister er pensjonister
  • 98 prosent av de som eier en bobil har de 3 siste årene feriert i Norge – lengre og kortere turer
  • Sammen med campingfolket legger de igjen over 4 milliarder kroner i norske kommuner på sine ferieturer

Kilde: Norges Carvanbransjeforbund

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,560FansLik
50FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse