HjemElbilerBilen som ble en stjerne

Bilen som ble en stjerne

Om du titter opp på nattehimmelen kan du se en stjernekonstellasjon som faktisk er navnet etter en bilmodell. Vel, på en måte iallfall.

Å få øye på de forskjellige stjernebildene er ikke alltid like enkelt, men med litt fantasi er det mulig å se dem. To slike er stjernebildene Ørnen og Vannmannen.

- Annonse -

I nærheten av disse er det en konstellasjon med hundre stjerner i en klynge. Og har man god nok fantasi og trekker streker mellom disse får man formen på en velkjent og nærmest revolusjonerende bilmodell ‒ Toyota Prius. Den har akkurat rundet 20 år.

Den kan du se selv ved å se videoen litt lenger ned og følge lenken helt nederst i saken.

Å kalle en klimavennlig bil fra 1997 som framtidsrettet når vi vet at den første elbilen ble laget så langt tilbake som i 1828 høres kanskje snålt ut. Men slik ville nå historien det.

Biler og fossilt brennstoff går fortsatt hånd-i-hånd. Men ting er i ferd å snu, og stadig dukker det opp nye modeller som utfordrer fossilenes posisjon.

- Annonse -

Men elektrisk drevne biler er langt fra noe nytt – om noen skulle tro det. Det er faktisk noe svært, svært gammelt.

Bare i løpet av sju år fra 1828 til 1835 ble det laget tre forskjellige elbiler. Dette var som de fleste vet lenge før både bil- og batteri-alderen, og de første spede forsøkene kan da heller ikke betegnes som noe annet enn gedigne fiaskoer. Men idéen var iallfall tent.

I 1859 kom de første batteriene som kunne lades, noe som gjorde at de første praktiske elbilene faktisk kunne lages. I 1867 viste Franz Kravogl fram en ladbar bil (riktignok kun med to hjul) på Verdensutstillingen i Paris. Bilen var åpenbart altfor ustabil til å kunne bli en suksess.

Men interessen for elbiler skjøt fart, og utviklingen kom så langt at det faktis var mulig å ta eltaxier i London allerede på slutten av 1800-tallet. Disse ble kalt «Hummingbirds» (kolibrier), og ofte var toppfarten på under 20 km/t.

- Annonse -

Selv Ferdinand Porsche, ja han bak Porsche, begynte med elbiler. Eller rettere sagt hybridbiler. Som 18-åring, helt uten erfaring, ble han ansatt hos bilprodusenten Lohner-Werke. Hans jobb var å lage et elektrisk drivverk til de eksisterende bilene de hadde.

Porsche laget en elmotor til hver av hjulene, og dermed ble bilen muligens verdens første firehjulsdrevne bil.

Unge Ferdinand gjorde altså sin del av jobben, problemet var bare at bilen ble et monster. Bare batteriene veide 1,8 tonn. Det sier seg selv at det aldri kunne bli en vinner.

Lohner fortsatte å lage elbiler, men hoppet til slutt av til fordel for andre spesialoppdrag. Faktisk var en av disse å lage en bil til det kongelige norske slott. For øvrig har Teknisk Museum i Oslo hatt utstilt en 1905-modell elektrisk bil fra Lohner.

Mens Porsche og mange andre forsket på el- og hybriddrift hadde bensinen for alvor gjort sitt inntog. Oljen ble oppdaget på 1850-tallet, men bensinen som de klarte å raffinere ble for det meste brukt til lampeolje. Det fantes rett og slett ikke noe fornuftig man kunne bruke den på.

Noen kloke hoder fant deretter ut at bensinen kunne brukes til å drive lukkede motorer. Den ble deretter utviklet, og ble som vi vet etter hvert en konkurrent til el- og dampmotorer.

Eldriften holdt fortsatt stand, men på 1920-tallet begynte veiene å bygges ut. Dermed krevdes det mer rekkevidde, og ettersom batteriteknologien ikke var god nok måtte elmotorene vike plassen for de fossile motorene.

Selv om det var forsøk på å vekke elbilene til live utover 1900-tallet endte de alle med mageplask.

Først da California innså at de hadde problemer med forurensning på starten av 1990-tallet og etterlyste klimavennlige biler skjøt el-utviklingen igjen fart. Flere merker prøvde seg, uten den helt store suksessen.

I California var også japanske Toyota på plass. Og de tok oppgaven på alvor.

I 1993 begynte de å planlegge en klimavennlig bil, og tre år etter hadde de en modell klar. Den ble verdens første, masseproduserte hybridbil.

Med linjer helt utenom det gjenkjennelige (de ville skape en «California»-stil) avduket de Toyota Prius. Slagordet under lanseringen var: «Akkurat i tide til det 21. århundre».

Under panseret på sedanen satt det en 1,5 liters VVT-i-motor pluss en 33 kW elektrisk motor. Altså en hybrid.

Bilens hybridsystem fungert allerede den gang som vi kjenner fra hybrider i dag. Elmotoren overtok når kjøremønsteret tillot det, og den hadde også en start-og-stopp-funksjon.

For sjåførene betydde dette at bilen trillet stille av gårde i bygatene, mens bensinmotoren sørget for normal drift når farten ble høyere.

Det igjen gjorde at forbruket falt drastisk og CO2-utslippet ble halvert, sikkert til stor jubel for de klimavennlig i California. Men de måtte vente flere år på bilen.

Forbruket var ifølge offisielle tall 0,51 liter på mila og utslippet 120 gram CO2 per kilometer.

Også på innsiden var det futuriske trekk. Det digitale speedometeret ble montert midt i dashbordet, og via en skjerm kunne passasjerene følge med energibruken og hybridladningen underveis.

Selv om det var designerne fra California som hadde tegnet bilen var den først kun tilgjengelig i Japan.

Faktisk slo Honda sine rivaler med hybriden Insight tilgjengelig på det amerikanske markedet i 1999. Ni måneder senere kom endelig Prius til salgs i USA. Da i en oppdatert versjon som var sterkere og med lengere rekkevidde tilrettelagt USA. Den aller første Prius hadde typebenevnelsen NHW10, mens USA fikk NHW11.

Bilen scoret 3 av 10 på luftforurensning, og ble klassifisert som en ultralav utslippsbil (ULEV). Det betydde at Prius-eiere fikk opp mot 2.000 dollar i skattefradrag på inntekten.

Europa fikk bilen noen måneder etter USA.

Prius hadde til da ikke vært en salgsvinner i Japan, men i USA gikk det raskt unna. I 2000 ble det solgt 5.600 biler (mot 12.500 i Japan), men allerede i 2001 ble over halvpartene av alle bilene solgt på det amerikanske markedet (i overkant av 30.000 biler totalt).

Men det virkelige salget tok ikke av før andre generasjon ble avduket i 2003. Bilen var oppdatert både teknologisk sett og designmessig, og mens Toyota kunne bokføre et salg på 43.200 biler i 2003 ble det solgt unna 125.700 Priuser året etter.

Tredje generasjonen kom i 2009, og nok en gang med store forbedringer. Salgstoppen kom da også i 2010, hvor det ble solgt over en halv million hybrider.

Etter dette har Toyota fått smake på at stadig flere kaster seg på hybrid- og elbilmølla, og salget har sakte men sikkert dalt. I 2015 ble det solgt 118.300 Prius, og kun 65.400 solgt i USA. I 2010 var tallet 140.900.

Toyota har nå lansert fjerde generasjon, og skulle du se en slik på veien vil det garantert kjenne den igjen. For linjene tilbake til California i 1993 kan fortsatt sees.

Og Toyota trenger heller ikke å skjemmes over valget av det latinske ordet Prius; Å gå foran. Noe bilen også gjorde. Til gangs.

Modellen som ble lansert i oktober 1997 ble da også virkelig en stjerne.

Nærmere bestemt en stjernekonstellasjon. Se selv her: http://www.priusconstellation.com/

Følg bil24.no på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...
Dette er den nye generasjonen av Range Rover Sport. (Fotos: JLR)

Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket...
Maxus e-Deliver er klar i en ny generasjon. (Fotos: RSA)

Nå kommer Maxus e-Deliver 3 i flere utgaver

Knapt to år etter at den helelektriske varebilen var på plass i Norge, kommer det en ny generasjon. Det ruller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her