Hjem / Nyheter / Bilen ‒ snart kun for de rike?
I 2019 blir det tatt inn 2,5 milliarder mer i bompenger enn for to år siden. Og det går utover de med dårligst råd. (Foto: NAF)
I 2019 blir det tatt inn 2,5 milliarder mer i bompenger enn for to år siden. Og det går utover de med dårligst råd. (Foto: NAF)

Bilen ‒ snart kun for de rike?

Bompenge-kåte politikere er i ferd med å vanskeliggjøre livet for de med lavest inntekt.

Politikere er som kjent folkevalgte, og skal i prinsippet ta beslutninger som er til det beste for de som har valgt dem.

En flom av nye bomstasjoner havner neppe i den kategorien.

For nå viser en ny undersøkelse gjennomført av TNS Kantar for NAF hvor dette bompengesamfunnet er på vei, nemlig mot et hvor forskjellene mellom de rike og fattige øker enda mer.

Undersøkelsen tar blant annet for seg hvor ofte de ulike gruppene bruker bil, og det er allerede urovekkende forskjeller å spore.

  • De rikeste blant oss svarer at de bruker bilen 80 prosent og bussen 29 prosent jevnlig.
  • De med lavest inntekt svarer at de bruker bilen 57 prosent og bussen 48 prosent jevnlig under hverdagsreiser.

‒ Det må ikke bli slik at de med de med de laveste inntektene presses bort fra veiene for å gi plass til de med god råd. Det er ikke lommeboka som avgjør om du har behov for bil på hverdagsreisen din, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Undersøkelsen viser at økte bompenger rammer usosialt, og nær 40 prosent av de med lavest inntekt får utfordringer med en økning i bompengene på under 500 kroner måneden.

‒ Økte bompenger rammer de med lavest inntekt hardt. Samtidig settes det opp stadig flere bomstasjoner. Dette kan ikke fortsette, sier Ryste.

Avgiftspolitikken som har ført til en bompenge-bonanza legger dermed en ekstra økonomisk byrde på de som har lite fra før.

‒ Forskjellene i Norge øker, og bompenger er en avgift som ikke tar hensyn til hvor mye du har i lommeboka. En utvikling der de som har minst ikke har råd til å bruke bil, er en utvikling NAF vil advare kraftig mot.

‒ Det vil være sterkt urettferdig, sier Ryste.

Det er heller ikke noe som tyder på at politikerne har tenkt å slippe gassen rundt bompengene.

I 2019 har Statens vegvesen stipulert bompengeinntektene til 13 milliarder kroner, en økning på rundt 2,5 milliarder på to år.

Ni nye bompengeprosjekter skal starte opp i 2019, i tillegg til en rekke nye bomstasjoner i både Oslo og Bergen.

Oslo vil sette soleklar verdensrekord med sine 73 bompunkter i 2019, og det skal godt gjøres å kjøre bil i Oslo uten å måtte betale bomavgift.

Dette går først og fremst ut over de med dårligste råd, som for eksempel aleneforeldre med unge barn som ofte må fraktes rundt om i byen.

‒ Økte bompenger kan tvinge de med de laveste inntektene til å prioritere bort andre ting for å få råd til bompenger, eller til å slutte å kjøre.

‒ Vil vi ha det slik at de med dårligst råd ikke kan bruke bil når de trenger det? spør Ryste.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Bompengene fortsetter å øke

Inntektene rundt bommer har økt siden 1990. (Foto: Jo Vegar Aardal, Statens vegvesen)

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Porsche viser nå fram en ny Cayenne med coupéform. (Alle foto: Porsche)

Her er Porsche Cayenne Coupé

Porsche gjør som sine tyske rivaler Mercedes og BMW, og lanserer nå en SUV-coupé. Gode …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *