Annonse
HjemNyheterBileier vant viktig verksted-sak

Bileier vant viktig verksted-sak

Høyesterett åpner nå for at en bileier kan klage på jobben som et verksted har utført for den forrige eieren.

Saken som nå Høyesterett har avgjort omhandlet et NAF-medlem som kjøpte en brukbil av et dødsbo. Den forrige eieren hadde da sørget for å få byttet registerreim på et godkjent verksted. Men etter en stund havarerte motoren, og lagmannsretten slo fast at dette skjedde på grunn av at det var gjort feil under arbeidet med skifte av registerreimen.

Uenigheten gikk ut på om den nye eieren kan rette kravet mot verkstedet, eller om det er den tidligere eieren som må fremme et slikt krav. I dette tilfelle dødsboet. Den nye eieren må i så fall rette et krav mot boet, som igjen retter krav mot verkstedet.

Saken gikk altså til topps i rettssystemet, og Høyesterett måtte ta stilling om kjøpsloven § 84 annet ledd gir en slik direktekravsrett, eller om denne bestemmelsen kun gir en rett til å gå på tidligere yrkesselgere, det vil si forhandlere.

Saken fortsetter under Annonsen

NAF og bilbransjen var uenig om dette, men nå er all tvil ryddet av veien.

‒ Med dommen i Høyesterett er det slått fast at det kan man. Dette gjør det langt enklere for forbrukerne på flere områder enn bruktbilkjøp, sier Jens Christian Riege, NAF-advokaten som førte saken.

En bileier har altså rett til å klage på en jobb som en tidligere eier har fått gjennomført på et verksted.

NAF førte saken som var fremmet av deres medlem Kjell A. Akerholt, som fikk en verkstedregning på 77.000 kroner etter motorraset. Spørsmålet var om han kunne fremme dette kravet direkte til verkstedet som hadde byttet registerreimen, eller om han måtte via dødsboet som solgte han bilen.

‒ Nå er det slått fast at man kan gå direkte på verkstedet som har gjort feilen. Dette er det enkleste både for kjøperen av bilen og selgeren. Verkstedet får på sin side ikke noe større ansvar med dette, sier Riege.

Saken er meget viktig ettersom det omsettes mange flere bruktbiler enn nybiler i året. I fjor opplevde finn.no et rekordår med over 700.000 bruktbiler til salgs, og over 450.000 bruktbiler skiftet eiere i fjor. Av disse viser beregninger at rundt 150.000 kjøpes av privatpersoner, og mange opplever å komme i samme situasjon som Akerholt.

‒ Det å kunne reklamere direkte til de som har gjort feilen, er den klart mest rasjonelle måten å løse dette på, mener Riege.

Det er ikke bare bruktbilkjøp dommen får konsekvenser for. Alt løsøre er inkludert, det vil si at det for eksempel er mulig å klage på en tidligere reparasjon av en båt direkte til de som utførte arbeidet.

Det kan vi takke Akerholt og NAF for.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,185FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse