Hjem / Nyheter / Bikket 10 milliarder i bominntekter
En grunn til at kostnadene har gått ned i bompengeprosjektene er automatisering. Evry har blant annet digitalisert Fjellinjens kundesenter ved bruk av robot-teknikk som svarer automatisk på epost-henvendelser. (Foto: Evry)
En grunn til at kostnadene har gått ned i bompengeprosjektene er automatisering. Evry har blant annet digitalisert Fjellinjens kundesenter ved bruk av robot-teknikk som svarer automatisk på epost-henvendelser. (Foto: Evry)

Bikket 10 milliarder i bominntekter

Bilistene må stadig betale mer i bompenger, og i 2017 ble den magiske grensen på 10 milliarder kroner brutt. Sjekk hvor mye du betalte.

Bom, bom og atter bom. Slik har det blitt for norske bilister, selv med de selverklærte bommotstanderne Frp i regjeringen. Antall bomstasjoner øker, og bilistene må stadig ut med mer i totale bompengekostander. Slik har nemlig utviklingen av bominntektene vært de siste årene med Frp i regjeringen:

Annonse
  • 2014: 9,2 milliarder kroner
  • 2015: 9,5 milliarder kroner
  • 2016: 9,6 milliarder kroner
  • 2017: 10,2 milliarder kroner

Passeringsinntektene økte altså med rundt 600 millioner kroner i fjor, og inntektene har gått opp én milliarder kroner på fire år.

Og den dårlige nyheten er at det heller ikke blir noe bedre i årene framover.

Det var 63 bompengeprosjekter i 2017 ‒ tre ble avsluttet, fire ble startet opp og et prosjekt ble utvidet. Og Stortinget har vedtatt 82 bompengeprosjekter ved utgangen av 2017, og 22 har fortsatt ikke startet med innkreving.

Det kommer altså flere bomstasjoner.

Frp har en annen fanesak også, nemlig mer asfalt. Uheldigvis for bilistene går ikke færre bomstasjoner og mer asfalt hånd-i-hånd, så når det skal brukes 135 milliarder kroner på bygging av vei i periode 2018-2023 blir dette delvis finansiert av bompenger. Staten henter inn hele 42 milliarder kroner i bompenger for den nye asfalten, og dette er på utsiden av Nye Veier som styrer hovedveiene og byprosjektene som har en utstrakt bruk av bompengefinansiering i sine planer.

Annonse

Bompenger har altså blitt Statens nye melkeku når det kommer til bilavgifter, etter at disse inntektene har falt betraktelig de siste årene.

En positiv ting er det likevel å finne i bomjungelen. Driftskostandene går nemlig ned, og falt fra 749 millioner i 2016 til 730 millioner kroner i fjor. Det betyr at en større andel faktisk går til nedbetaling av bomprosjektene.

– Resultatene så langt viser at bompengeselskapene følger den samme trenden som i 2016; til tross for at bompasseringene og inntektene økte, klarte selskapene å redusere driftskostnadene ytterligere, sier Åge Jensen, avdelingsdirektør i Seksjon for brukerfinansiering i Vegdirektoratet.

I 2018 skal det etter planen komme fem nye bompengeprosjekter, mens to prosjekter legges ned.

Milliardutgiften for veivedlikeholdet og kollektivsatsingen via bomprosjekter har til nå falt på de med fossilbiler. Elbilene har kjørt gratis gjennom bommene, og Fjellinjen som administrerer Oslo og Akershus registrerte totalt 112,4 millioner passeringer i 2017. Elbilene utgjorde rundt ti prosent, mer eksakt 11,7 millioner passeringer. Dette var en økning på hele 35 prosent, og antall gratisturer gikk opp med 3 millioner fra 2016.

Ser vi på antall elbiler var det ved inngangen av 2018 registrert 142.490 elbiler i Norge, og statistikken fra SSB viser at det helt klart er et storbyfenomen. I Oslo var det 24.808 elbiler, i Bergen 12.782 og Bærum 10.950 elbiler. Mer enn én av tre elbiler befant seg altså i de tre folkerike områdene.

Myndighetene har nå innsett at de ikke kan la fossilbilene ta hele bomregningen, så fra 2019 må også elbilene betale deler av bomprosjektet i og rundt Oslo. Det vil først koste 30 kroner å passere bommen, deretter 45 kroner i 2020 og 71 kroner i 2025 for elbiler som kjører mellom Bærum til Oslo.

Til sammen dro Fjellinjen inn 3,1 milliarder kroner i bompengeavgifter i 2017, mot 2,82 milliarder året før.

Den totale lånegjelden i bomprosjektene steg med 3,4 milliarder kroner i 2017, og de foreløpige tallene fra Statens vegvesen viser at gjelden i utgangen av 2017 var på formidable 55,3 milliarder kroner. Så ikke forvent at din lokale bom forsvinner med det aller første.

Antall passeringer økte også, fra 638 millioner til 654 millioner i 2017.

Kanskje du sto bak noen av disse, og lurer på hva det faktisk har kostet deg? Nå kan du sjekke akkurat det om du har brikke som også gir rabatt i bomstasjonene. Logg deg inn på «Min side» (ID-porten med bl.a. BankID) via Autopass og sjekk selv.

AutoPass Min side.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

ID. kommer på veiene i 2020, og er den første av mange elbiler fra Volkswagen. (Foto: VW)

Skal bygge 15 millioner elbiler

Volkswagen gjør om sine planer, og den første bølgen av elbiler skal nå telle hele …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *