Annonse
Hjem Nyheter Bergen og Oslo er best i verden

Bergen og Oslo er best i verden

Jepp, «erkefiendene» Bergen og Oslo kan faktisk slå seg på brystet og skryte av følgende: De er de to byene i verden med størst prosentvis andel elbiler inkludert plug-in hybrider.

«Bomstasjon-byene» Bergen og Oslo regjerer på topp når det kommer til prosentvis andel av elektriske biler. Faktisk soleklart på topp. Og da snakker vi altså om hele verden.

Bergen er den byen i verden med den aller største andelen, skriver TU.no.

Rapporten de henviser til viser at elbilandelen (og da snakker vi altså også om plug-in hybrider) av nye biler i 2016 var på 36 prosent i Bergen og omegn, mens Oslo og omegn hadde en andel på 33 prosent. Altså hver tredje var en elbil i og rundt hovedstaden.

Neste på lista er kinesiske Qingdao med en andel på 11 prosent, mens San Jose i California var bokført med 10 prosent.

Saken fortsetter under Annonsen

Lille Oslo, sett i en global målestokk, hadde faktisk 3 prosent av samtlige elektriske biler i 2016 og er kun slått av Beijing (4 prosent), Shanghai (5 prosent) og Los Angeles (5 prosent).

Rapporten fra International Council on Clean Transportation (ICCT) viser faktisk at de 20 «elbil-hovedstadene» i verden har hele 40 prosent av den globale elbil-andelen og sto bak 43 prosent av alle solgte elbiler i 2016. Dette til tross for at de 20 «store» kun utgjør 3 prosent av verdens befolkning og har 8 prosent av verdens lette biler.

Los Angeles er den byen med flest elbiler, og den eneste over 100.000 slike. Shanghai, Beijing, Oslo og San Fransisco kan skryte på seg over 50.000 elbiler.

De 20 hovedstedene er fordelt over åtte land og tre kontinenter.

Frankrike:
Paris
Japan:
Tokyo
Kina:
Beijing, Hangzhou, Qingdao, Shanghai, Shenzhen, Taiyuan, Tianjin
Nederland:
Amsterdam, Rotterdam-Haag, Utrecht
Norge:
Oslo, Bergen
Storbritannia:
London
Sverige:
Stockholm
USA:
Los Angeles, New York, San Francisco, San Jose

Fordelingen av rene elbiler og hybrider er veldig forskjellige blant de 20. I Beijing, Qingdao og Bergen er stordelen elbiler, mens Shanghai, Shenzhen, Stockholm og Nederland har klart størst andel av hybrider.

Det er politiske virkemidler som styrer salget, og der det ikke er politisk styring rundt bilene foretrekker folk fortsatt bensin og diesel.

Oslo og Bergen troner på topp når det kommer til økonomiske insentiver, langt mer enn noen andre. De norske er stipulert til rundt 235.000 kroner rundt rene elbiler.

Kina med den fryktelige luftkvaliteten i gigabyene gir også kred til elbilkjøperne i form av besparelser som strekker seg fra rundt 90.000 kroner (Shanghai og Qingdao) til rundt 145.000 kroner (resten av byene).

De øvrige byene på listen har under 80.000 kroner i insentiver.

Det hjelper lite å ha elbil om den ikke kan lades, så infrastruktur er selvsagt viktig. Her skiller Norge og de tre byene i Nederland seg ut med flest offentlige ladepunkter, og har over 2.000 ladere per én million innbyggere. Bergen ligger på rundt 1.300.

Sammenlagt er det logisk nok flest ladere i den mest folkerike nasjonen, Kina. Beijing er den eneste byen som har rundet 20.000 ladepunkter, mens den «dårligste» byen der, Hangzhou, ligger på nivå med Oslo.

Tar vi snittet av de elektriske bilene så ligger Oslo og Bergen på rundt 18 biler per ladepunkt, noe som er midt på treet. De amerikanske byene har færrest ladepunkter per bil, med San Jose som «verstingen» med over 30 biler. De beste byen er Rotterdam-Haag med et par biler per ladepunkt, tett etterfulgt av de kinesiske byene minus Hangzou som lander på drøye 11 ladepunkter.

Om vi tar de 20 «store» og slår de sammen med resten av Kina finner vi 56 prosent av alle de elektriske bilene i verden. Resten av Europa har faktisk kun en andel på 18 prosent, mens resten av USA står for 15 prosent. I resten av verden finner vi de siste 11 prosentene.

Og når vi vet at Oslo har 3 prosent og Bergen har 1 prosent av samtlige skjønner vi raskt at Norge er elbil-landet nummer en i verden.

Følg bil24.no på Facebook

  1. Bergen var vel først i verden med bompenger også….17. desember 1957 åpnet Eidsvågtunnelen, og så startet betalingen med tunneler og broer rundt Bergen.
    Men synes absolutt ikke det er noe å skryte av at vi startet jævelskapen. Og med alle de årene vi har betalt for veiene, så er det ikke rart at El-bilene kommer som perler på en snor. Bompengene skulle avsluttes etterhvert, men nye prosjekter kom. Med bompenger. Så kom Bybanen, og fanden meg skulle den også betales av bompengene. Men derimot ikke av El-bilene. Mindre biler = økte bompenger.
    Samferdselsministeren sier prisene ikke skal øke mer???? Han glemte å si at “vi bare øker antall år”! Det er 60 år siden jævelskapen startet.

  2. Beklager, der en en feil i min kommentar. Eidsvågtunnelen ble åpnet 17. desember 1956, så det er 61 år siden.
    Gled dere i andre byer!

    Nevnte også Bybanen. Bergen hadde trikk over hele byen, og trolleybusser.Sistnevnte kunne kjøre oppover bakkene også, noe vi har i Bergen. Noen steder bratte. Og vi hadde trikker rundt hele byen, med dertil egnede skinner og kjøreledninger(strøm).
    Den første trikken i Bergen ble åpnet 29. juni 1897, og hele sulamitten ble nedlagt i 1965. Så ble kjøreledningene til trikken fjernet, og så etterhvert alle skinnene. Sistnevnte tok tid gitt. Vi ble herset av de fordømte skinnene i mange herrens år.Syklistene gikk på trynet, og bilene mistet styringen. Tog til Nesttun og Os var der også. Alt ble fjernet. Så kom Bybanen, og så la de allt opp igjen på nytt. EG har bare en kort setning til polikerne i Bergen: Dokker e pinadø goe te å bruke andres penger!!
    Såvidt jeg husker, endte noen av trikken på en holme ved Fllorvåg, til de ble senket i sjøen ved denne holmen.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,777FansLik
84FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker