Annonse
Hjem Nyheter Bensinbilen den nye «verstingen»?

Bensinbilen den nye «verstingen»?

Dieselbilene har fått kjørt seg de siste årene. Noen byer har endog gått så langt som å forby disse under spesielle forhold. Men har politikerne bommet på målet?

Da Oslo kommune, anført av overivrige MDG, besluttet å forby dieselbiler på grunn av en værmelding, ble det bråk. Politiet fant raskt ut at de 1.500 kronene som dieselbilistene som brøt forbudet skulle bøtelegges med ble feil. Det endte med vennlig tilsnakk.

Og det viste seg til slutt at værmeldingen heller ikke slo til, og forbudet ble raskt opphevet.

Grunnen til det omstridte forbudet var at kommunen fryktet for at NO2-utslippet skulle bli for høyt. Men den nye utslippsverstingen kan faktisk være bensinbiler.

Grunnen er ganske enkel. I sin iver for å redusere CO2-utslippet har bilprodusentene utviklet GDI-motorer for bensinbilene. GDI (Gasoline Direct Injection) er en teknologi som sprøyter drivstoff rett inn i sylindrene, og ble først tatt i bruk av dieselmotorene for å få ned forbruket. Nå brukes GDI i stadig større omfang av bensinbilene, som normalt sett har et betydelig høyere forbruk enn dieselbilene. Mindre forbruk gir som kjent mindre CO2-utslipp.

Saken fortsetter under Annonsen

Så hva betyr dette?

Transportøkonomisk institutt (TØI) forsker på dette, og roper et aldri så lite varsko.

Med tittelen «Dieselbiler kan få konkurranse som versting på lokale utslipp» konkluderer de med at utslippene av partikler ved kaldstart i vinterkulde var høyt – faktisk opp til 8,6 ganger over grenseverdien. Noe som er mer enn dieselbiler med partikkelfilter.

Noen av GDI-motorene viser også et relativt høyt utslipp av NOx, men det er fortsatt betydelig lavere enn fra moderne dieselbiler.

En løsning for GDI-produsentene er å innføre partikkelfilter. I og med at grenseverdiene for partikkelutslipp innstrammes i 2017 forventer TØI at dette også kommer til å skje. Men de understreker at det fortsatt er viktig med uavhengige målinger også i tiden framover

Forskningen er gjort i samarbeid med VTTs avgasslaboratorium i Finland. og er en del av det treårige forsking- og utviklingsprogrammet EMIROAD som er finansiert av Statens Vegvesen.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,613FansLik
72FølgereFølg
84FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker