Annonse
Hjem Elbiler Audis elbil skreddersys for Norge

Audis elbil skreddersys for Norge

Vi har hørt veldig mye om Audi e-tron, men hvor blir den av? Vel, den nærmer seg en forhandler nær deg.

Å vente på en ny elbil-modell er som å delta i EM i venting. Noe av dere husker den sketsjen fra humorgutta i KLM, og de som ikke skjønner en puck av hva vi snakker om kan sjekke ut denne lenken.

Uansett, vi har sett det samme med nesten alle nye elbil-modellene. De blir forsinket. De mest «berømte» tilfellene er Opel Ampera-e og Tesla Model 3. Førstnevnte stoppet nesten helt opp, mens Model 3 har en kø på rundt en halv million kunder.

Men også andre elbiler har kø, som for eksempel den populære e-Golf som Volkswagen nå på det nærmeste har gått «tom» for.

Så hvordan går det da med Audis elbil e-tron, denne SUV-modellen som jo vil passe perfekt på norske veier.

Saken fortsetter under Annonsen

Jo, selv om prisen fortsatt er ukjent, begynner det å nærme seg produksjonsstart for den kommende elbilmodellen.

Audi har faktisk 250 prototyper ute på veiene nå, og flere av disse har funnet veien til Genève Motor Show hvor de ruller rundt på veiene rundt messeområdet. Det er altså mulig å få et glimt av de lett kamuflerte modellene i Sveits.

Men det er det også i Norge, om du har skikkelig flaks.

For bilene skal gjennom omfattende veitester som til sammen utgjør fem millioner kilometer fordelt på fire kontinenter. Modellen skal altså testes under all slags forhold.

Det innebærer ekstrem varme i Afrika, høye fjell i Asia, bykjøring i tett trafikk i Kina og Nordsløyfa på Nürburgring. Til sammen betyr dette en testsyklus på hele 85.000 timer, og distansen tilsvarer 125 ganger rundt jordkloden. Drøyt.

Modellen skreddersys også norske vinterforhold, og testes både for kulde og snøforhold på skandinaviske vinterveier.

Audi tester altså den nye SUV-modellen fra kjølige -20 grader og helt opp til brennhete 50 grader, så den bør takle det meste som kommer dens vei.

‒ Det er en trygghet for alle våre kunder at bilen går gjennom omfattende testing under alle slags forhold. I vår del av verden er kulde, snø og store avstander vante forhold. Det blir det også for Audi e-tron. Vi snakker om en stor SUV med god plass til fem mennesker, med lang rekkevidde og mulighet for 150 kW hurtiglading, sier Elin Sinervo, direktør for Audi i Norge.

Og, om ting går etter planen, kommer den til salgs i Norge mot slutten av året. Vi er dermed nede i måneder og ikke år lenger, så får vi se om Audi klarer å matche tilbud og etterspørsel.

E-tron skal etter ryktene få en rekkevidde på rundt 500 kilometer, og med 150 kW hurtiglading gjøres en lading for langtur unna på rundt en halv time.

Dette er en femseters SUV med rikelige med bagasjeplass, og den har selvsagt quattro-system som sørger for drift på alle fire hjulene.

Bilene som kjører rundt i Genève har ikke den vanlige kamuflasjen vi ser rundt prototyper. I stedet har Audi kamuflert prototypene med en ny type filmduk hvor de har prøvd å få navnet «e-tron» til å se ut som det er elektrifisert. Hvor vellykket akkurat det er kan du bedømme selv:

E-tron blir den første av tre kommende elbil-modeller fra Audi. Den blir etterfulgt av en firedørs Gran Turismo som er sluttproduktet til konseptbilen Audi e-tron Sportback pluss en kompakt elbil som skal utfylle e-tron. Disse kommer i 2020.

Innen 2025 skal Audi lansere 20 elektrifiserte modeller, det vil si både rene elbiler og hybrider.

Men først i køen er altså e-tron. Her er en liten trailer rundt den kommende modellen:

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker