Hjem / Elbiler / Audis elbil minst én måned forsinket
Audi e-tron vises i dag fram for norske journalister i Oslo, men nå virker det som at den blir forsinket ut til kundene. (Alle foto: Audi)
Audi e-tron vises i dag fram for norske journalister i Oslo, men nå virker det som at den blir forsinket ut til kundene. (Alle foto: Audi)

Audis elbil minst én måned forsinket

Hva er det med elbiler og forsinkelser? Nå blir Audi e-tron trolig minst én måned forsinket.

Allerede 3. september kom meldingen om at Audis aller første serieproduserte elbil var i rute, og produksjonen startet opp. Dette var faktisk to uker før e-tron hadde verdenspremiere i San Francisco, og flere av de 5.500 nordmennene som hadde reservert bilen så nok for seg litt av en «julegave».

Annonse

Men det skjer mest sannsynlig ikke.

For nå rapporterer den tyske avisen Bild on Sonntag at Audi har oppdatert programvaren i bilen, noe som ifølge Audi «skal komme forbrukerne til gode».

Men det betyr også at bilen må gjennom nye sjekker, og ifølge nyhetsbyrået Reuters betyr det også at den må ha en ny forskriftsmessig godkjenning.

En talsperson fra Audi sier til Bild on Sonntag at leveringene av e-tron blir én måned forsinket, men legger også til at det kan bli flere måneder.

Annonse

Produsenten risikerer også problemet som Tesla fikk rundt Model 3 ‒ en flaskehals rundt leveringene av batteriene.

Produsenten LG Chem sier nå at de opplever en voldsom etterspørsel, og har ifølge Bild on Sonntag skrudd opp prisene med ti prosent. Audi skal ha forhandlet med sørkoreanerne i flere uker, uten at de fortsatt har kommet til enighet.

Audi setter sammen den nye elbilen på fabrikken i Brussel, og bilen skal ifølge tyskerne bli den første serieproduserte som er sertifisert som karbonnøytral i premiumsegmentet. Målet er at alle 11 fabrikkene til Audi skal være karbonnøytrale innen 2030.

Fabrikken i Brussel har blitt oppgradert siden 2016, og Audi setter også sammen det elektriske drivverket og batteripakkene til e-tron der.

Tidligere ble A1 produsert ved fabrikken, men den lages nå av Seat utenfor Barcelona.

Den nye helelektriske SUV-modellen har et 95 kWh batteri med en rekkevidde på over 400 kilometer, og 150 kW hurtiglading som gjør at batteriet kan lades til 80 prosent på rundt en halv time.

Innvendig lover Audi god plass til fem personer, mens to elmotorer sørger for firehjulsdrift og mye kraft. Den har normalt 355 hestekrefter og et dreiemoment på 561 Nm, men en boost-funksjon sørger for å mate den med ekstra kraft i åtte sekunder, og da vil 402 hestekrefter og 664 Nm sørge for å ta denne fra 0 til 100 km/t på 5,7 sekunder.

Det er mange som er opptatt av slepekrok, spesielt ettersom dette ikke har vært veldig vanlig for elbilene så langt. Audi opplyser at e-tron kan trekke en henger med vekt inntil 1.800 kilo, eller det kan eventuelt monteres på et sykkelstativ.

Da bilen ble lansert for en drøy måned siden hadde allerede 5.500 nordmenn reservert seg en, og startprisen er satt til 651.900 kroner levert i Oslo og før eventuelt ekstrautstyr.

Opprinnelig skulle leveringene begynne rett før jul, men det virker i skrivende stund ganske urealistisk.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

ID. kommer på veiene i 2020, og er den første av mange elbiler fra Volkswagen. (Foto: VW)

Skal bygge 15 millioner elbiler

Volkswagen gjør om sine planer, og den første bølgen av elbiler skal nå telle hele …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *