Hjem Nyheter Audi-salget totalhavarerte på hjemmebane

Audi-salget totalhavarerte på hjemmebane

Flere tyske bilprodusenter sliter nå med salget på hjemmebane, og for Audi var oktober en krisemåned nesten uten sidestykke.

Det totale bilsalget er så langt i år stigende sammenlignet med samme periode i fjor, og da vi rundet september kunne både Volkswagen-gruppen, Daimler og BMW notere seg for et økende salg i 2018. Utsiktene var altså veldig gode.

Men september bød også på en ny testmetode for nye biler kalt WLTP. Denne er strengere enn den utgåtte testmetoden kalt NEDC, noe som kort fortalt betyr at bilene får registrert et høyere og mer realistisk forbruk med WLTP-metoden.

Noen bilprodusenter var tidlig ute med å manøvrere seg inn mot dette veiskillet, og eksempelvis hadde den franske PSA-gruppen full kontroll på overgangen og merket knapt nok noen ringvirkninger.

De som vanligvis har stålkontroll, tyskerne, har åpenbart hatt så mye annet å tenke på (dieselgate, dieselforbud, tollkrig og Brexit er ting som skaper usikkerhet) at de har havnet på etterskudd.

Saken fortsetter under Annonsen

Dette har ført til at de har parkert flere modeller på sidelinja i påvente av at modellene blir WLTP-godkjente, noe som igjen betyr at utvalget skrumper inn.

Resultatet ser vi nå på salgstallene.

Totalt i Tyskland falt salget med -7,5 prosent i oktober, og det er ille nok. Men ting blir verre om vi ser på de tyske merkene. Men det er et par unntak.

BMW hadde sine modeller WLTP-sjekket ganske så tidlig og har klart å holde salgstakten intakt, og Mercedes klinket like godt med en økning på 16,7 prosent i Tyskland forrige måned. Globalt solgte Mercedes hele 190.021 biler i oktober, noe som faktisk er rekord for merket. De har altså aldri solgt flere biler i oktober enn de gjorde i forrige måned.

Men så har vi Volkswagen-gruppen da.

Volkswagen selv fikk en negativ utvikling på -6,2 prosent globalt sett, og hjemme i Tyskland falt salget med hele -11,7 prosent. Men tross dette solgte de totalt 516.900 biler i oktober, så de lider nok ingen nød.

Verre er det for Audi, som også hører til i Volkswagen-gruppen.

De leverte ut 117.600 biler i forrige måned, og det er en nedgang på hele -25,7 prosent. Det til tross for at salget gikk opp i den regionen de selger flest biler, nemlig Kina. Der økte de med 5,4 prosent med et salg på 56.729 biler ‒ nærmere halvparten av alle bilene de solgte.

Problemet er det nest største ‒ Europa. Her krasjet salget med kritiske -52,7 prosent, fra 67.917 i oktober 2017 til 32.150 i forrige måned.

Og enda verre stilt er det i Tyskland. Det falt salget med sørgelige -57,8 prosent, fra 21.682 biler til kun 9.151 biler. Giganten Audi solgte altså under 10.000 biler hjemme i Tyskland, og WLTP får skylda.

‒ Vi har nesten doblet våre homologerte modeller forrige måned. På slutten av året forventer vi å tilby kundene et passende utvalg i alle modellseriene, sier Bram Schot i Audi.

Også i Norge opplevde Audi en svart måned, og noterte seg kun for 125 nye biler i oktober. Til sammenligning var tallet for den samme måneden i fjor på 580 biler.

Det tyske merket opplyser at de snart kommer med 2019-modeller av viktige modeller som A6, A7, A8 og Q8, og at salget dermed bør normalisere seg igjen.

Totalt så langt i år har Audi solgt 1.525.300 biler, og dette er en nedgang på kun -0,9 prosent i forhold til de ti første månedene i 2017.

Så det er ingen krise ‒ ennå.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,560FansLik
50FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse