Audi RS 3 med 460 hk

ABT har kastet seg over Audis hissige RS 3, noe som har resultert i formidable 460 hestekrefter.


Tilbake i 2011 var S3 Audis sterkeste modell i kompaktklassen, men så dukket RS 3 opp.

Den nye sjefen kunne skryte av 340 hk og 450 Nm via den berømte 5-sylindrede 2.5-liters motoren, og ble raskt en ny favoritt.

-->
Denne modellen kom endelig i ny utgave i fjor, og den prisbelønte TFSI-motoren var nå tunet til å vri ut 400 hk og 500 Nm.

Den store nyheten var derimot noe Audi kaller for en torque splitter, en teknologi som fordeler dreiemoment i et drivverk slik at kreftene brukes mest mulig optimalt.

Den nye elektroniske fordeleren er montert på bakakslingen, og skal sørge for at RS 3 kan kjøre enda raskere gjennom svingene. Sammen med en ny 7-trinns dual-clutch-kasse, nye kjøremoduser og andre løsninger bør nye RS 3 fyke ganske så greit rundt Nordschleife ‒ verdens mest beryktede racerbane.

Men noen som aldri blir helt fornøyd er ABT, ytelsesekspertene rundt biler fra blant andre Audi og Volkswagen.

Denne gjengen har selvsagt fått med seg den nye RS 3-utgaven, og sett at det bor mer i motoren enn det Audi har hentet ut.

Og gjort noe med det.

Som vanlig handler det om ABT Engine Control (AEC) som øker kreftene betraktelig.

‒ Programvaren er spesialtilpasset bilen av vårt erfarne team, og testet på veien og på testbenken i utallige arbeidstimer, forklarer Hans-Jürgen Abt hos selskapet.

‒ En omfattende pakke med motorbeskyttelsestiltak og garantitjenester sikrer kjøreglede uten anger, slår han fast.

AEC hever ytelsen til 460 hk, og barberer 0,2 sekunder av standardsprinten fra 0 til 100 km/. Den lyder nå på 3,6 sekunder.

ABT kan også øke den elektriske hastighetssperren, noe som betyr en betydelig høyere toppfart. Tyskerne er politiske korrekte og opplyser ikke hva denne spretter opp til.

Resultatet er altså en ganske så potent liten kruttønne, og slik ser den ut:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter