Bilmerkene har selvsagt planlagt sine elbilsatstinger i detalj, men ikke alt har vært like gjennomtenkt. For eksempel har både Audi og Hyundai kommet med to modeller som kan skape litt klasseforvirring.
For Hyundais del heter bilen Ioniq, denne modellen som kom i 2017 og som også er tilgjengelig som en ren elbil. Audi på sin side startet elbilsatstingen med en modell som kun het e-tron.
-->
De to bilene kan skape navneforvirring, for siden lanseringene av de to bilene har både Audi og Hyundai lansert nye helelektriske serier som heter henholdsvis e-tron og Ioniq. Audi Q4 e-tron og Hyundai Ioniq 5 er to eksempler på dette, og det er ganske enkelt å skjønne hvor disse hører hjemme i klasseskillet.
Så hvor i næringskjeden hører da e-tron og Ioniq hjemme? Nei, det er ikke så godt å si.
Audi tar nå grep, for når arvtakeren til den særs populære e-tron, Norges mest solgte bil i 2020, kommer, så har også den fått en bokstav og et nummer ‒ og navnet kan dermed vise hvor i kjeden den hører hjemme.
Og tyskerne klinker like godt til med Q8 e-tron, noe som betyr at den faktisk er et elektrisk flaggskip.
– Audi Q8 e-tron bygger videre på den enorme suksessen e-tron har representert så langt. Med lengre rekkevidde og nye, lekre designelementer er bilen et ettertraktet valg for både eksisterende og nye elbilkunder, forteller Norges Audi-direktør Elin Sinervo.
Det er en voldsom satsting på Q8 e-tron, for de fire ringene nøyer seg ikke bare med en utgave til å begynne med. Nei, de har på gang hele fire versjoner som kundene kan velge mellom ‒ Q8 e-tron, Q8 Sportback e-tron, SQ8 e-tron og SQ8 Sportback e-tron.
Q8 e-tron er selvsagt omtrent like stor som den originale e-tron. Den måler 4,92 meter i lengden (e-tron er 4,90) og er 1,94 meter bred (e-tron også 1,94). Sportback er 1,62 meter høy og SUV-utgaven er 1,63 meter høy, sistnevnte er det samme som den originale Audi e-tron.
‒ Audi Q8 e-tron tar vår satsing på elbiler et steg videre. Nye detaljer innen både design og teknologi viser hvordan Audi hele tiden utvikler kjøregleden og Audi-opplevelsen, kompromissløst og uavhengig av drivlinje, forteller Sinervo.
Det er selvsagt ikke lett å følge opp en så suksessrik bil som e-tron, men Audi gjør selvsagt det de kan. Og kanskje det aller viktigste er rekkevidden.
Audi sier selv at rekkevidden strekker seg helt opp 582 kilometer for SUV-versjonen og 600 kilometer for Sportback, men Audi Norge har tall for litt andre versjoner av disse.
Slik fordeler rekkevidden seg for Auds nye elbil:
Audi Q8 50 e-tron: 491 kilometer
Audi Q8 Sportback 50 e-tron 505 kilometer
Audi Q8 e-tron 55 Advanced: 532 kilometer
Audi Q8 Sportback e-tron 55 Advanced: 548 kilometer
Audi Q8 Sportback e-tron 55 S line: 551 kilometer
Audi SQ8 e-tron: 494 kilometer
Audi SQ8 Sportback e-tron: 513 kilometer
Audi sier at de har jobbet hardt med aerodynamikken, noe som er viktig for rekkevidden. Denne har gått fra en luftmotstand på 0,26 til 0,24 cw for Q8 e-tron, og fra 0,28 til 0,27 cw for Sportback. Her er lavere bedre. Dette blant annet takket være helt nye designelementer.
Tyskerne opplyser også at i likhet med forgjengeren produseres også Q8 e-tron CO2-nøytralt, og utnytter enda mer resirkulert materiale.
‒ Med Audi Q8 e-tron består den elektriske porteføljen fra Audi nå av åtte modeller. Vi skal gjøre vårt for at det kun selges nullutslippsbiler i Norge innen 2025, og kommer til å ha 20 modeller i Audis portefølje i løpet av de neste fire årene, forteller Sinervo.
Arvtakeren kan også lokke med ny grill som er bredere, og de fire ringene er nå todimensjonale.
En akselavstand på 2,93 meter bør gi god plass for de som befinner seg bak i bilen, og helt bakerst åpenbarer det seg et bagasjerom med 569 liter for SUVen og 528 liter for Sportback. Frunken, lagringsplassen foran, er fortsatt på plass, og har 62 liter med plass.
Lillesøster Q8 50 e-tron er utstyrt med et batteri med nettokapasitet på 89 kWh (95 kWh brutto), mens både Q8 55 e-tron og SQ8 e-tron har et 106 kWh stort batteri (114 kWh brutto).
Q8 50 e-tron kan lades med 150 kW, mens storesøstrene 55 åpner for 170 kW maks ladehastighet. Audi forteller at det største batteriet kan lades fra 10 til 80 prosent på 31 minutter, og den nye elbilen kommer også med Plug & Charge.
Dette er altså en Audi, så Q8 e-tron kommer selvsagt med ting som luftfjæringer og kontrollert støtdemping, mens avstanden over bakken kan variere med hele 76 millimeter. Bilen er også utstyrt med en elektronisk stabilitetskontroll.
Det er selvsagt også en rekke førerassistenter i nye Q8 e-tron, og totalt rundt 40 slike. Bilen kommer med også med opptil fem radarsensorer, fem kameraer og 12 ultralydsensorer.
Nytt er også assistenten «remote park assist plus», som skal være tilgjengelig for bestilling i løpet av 2023 og dermed tidligst tilgjengelig fra årsmodell 2024.
Denne åpner for at Q8 e-tron kan manøvrere seg selv inn i de trangeste parkeringsplassene, mens bilisten kontrollerer bilen gjennom myAudi-appen på telefonen. Når bilen er parkert slår den seg av, setter på parkeringsbremsen og låser dørene. Enkelt og greit.
Når det gjelder drivlinjer, tilbyr Q8 e-tron tre forskjellige varianter.
Basismodellene til Audi Q8 50 e-tron og Audi Q8 Sportback 50 e-tron har 250 kW (335 hk) i boost-modus og 664 Nm dreiemoment, Audi Q8 55 e-tron og Audi Q8 Sportback 55 e-tron har 300 kW (402 hk) i boost-modus og 664 Nm. Toppfarten hos disse med to elmotorer er begrenset til 200 km/t.
Toppmodellene Audi SQ8 e-tron og Audi SQ8 Sportback e-tron har tre elmotorer, og byr på 370 kW (496 hk) og 973 Nm. Her er toppfarten begrenset til 210 km/t.
Audi Norge sier at de åpner for bestilling av Q8 e-tron 14. november, og har også utgangsprisene klare.
Audi Q8 e-tron 50: 658.100 kroner
Audi Q8 e-tron 55: 751.100 kroner
Audi SQ8 e-tron: 841.100 kroner
Her er ikke eventuelle nye avgifter som kommer i 2023 inkludert, ei heller frakt og andre kostander.
Det er foreslått moms på summen over 500.000 kroner i 2023, samt at det muligens også kommer en ny vektavgift. Det vil selvsagt gjøre Q8 e-tron en del dyrere.
Det er forventet at de første eksemplarene av Q8 e-tron er på plass på norske veier i løpet av våren, og før den tid kan du sjekke ut en del bilder av arvtakeren til den populære Audi e-tron:
Les også: