Hjem / Nyheter / Audi i gang med åtte runder(!) med tilbakekallinger
Audi har begynt en stor tilbakekalling av 151.000 biler. (Begge foto: Audi)
Audi har begynt en stor tilbakekalling av 151.000 biler. (Begge foto: Audi)

Audi i gang med åtte runder(!) med tilbakekallinger

Audi har rotet det skikkelig til for seg selv, og er nå tvunget til å gå gjennom hele åtte runder med tilbakekallinger av dieselmodeller.

Det tyske merket har helt klart hatt bedre år enn 2018. Styreleder Rupert Stadler er sparket, flere ledere ble arrestert i en stor razzia, de har fått en gigantbot på 7,4 milliarder kroner, de har ikke nok godkjente WLTP-modeller med et totalhavarert salg som resultat ‒ og på toppen av dette er elbilen e-tron forsinket.

Annonse

Og da har vi ikke en gang nevnt det som denne saken gjelder. Nemlig en gigantisk tilbakekalling av dieselbiler.

Audi har nemlig blitt enig med de tyske veimyndighetene (KBA) om en løsning rundt biler utstyrt med V TDI-dieselmotorer. Det er oppdaget uregelmessigheter rundt programvaren til disse motorene, og de tyske bilene må inn for en oppdatering.

Og det er ikke bare et lite antall biler det er snakk om.

Første runde av innkallelser begynner nå, og inkluderer 31.200 biler av modellene Audi A6 og Audi A7 Sportback.

Annonse

‒ Vår forpliktelse er å håndtere dieselkrisen konsekvent og fullt ut, sier Bernd Martens, Audi styremedlem for innkjøp og IT og leder av den utakknemlige oppgaven med å håndtere dieselkrisen.

‒ Etter detaljerte tekniske analyser kan vi nå tilby spesifikke løsninger for fullt ut oppfylle de tekniske kravene til KBA. På den måten ønsker vi å styrke våre kunders tillit, legger han til.

Bilene som nå blir tilbakekalt er modeller fra 2015 til 2018 med en 3,0 TDI-motor med 200 kW. Jobben inkluderer å fjerne en programmodul som sitter på motoren, og dette vil ikke få noe utslag på verken CO2-utslippet eller bilens forbruk og effekt.

Dette er altså første bølge, og totalt skal Audi gjennomføre åtte runder med tilbakekallinger i Tyskland. Rundt 151.000 mellomstore og store modeller er infisert med denne programvaren, og så snart KBA godkjenner løsninger for de enkelte modellene blir de innkalt.

Grunnet dieselskandalen som ble avslørt i 2015 hvor flere merker i Volkswagen-gruppen jukset med utslippstallene, ga tyske myndigheter Audi en gigantbot på 7,4 milliarder kroner i juni i år.

Da hadde tysk politi gjennomført en razzia hos toppsjefen Rupert Stadler og flere andre Audi-ledere, og det endte med at Stadler til slutt fikk sparken.

Audi har også vært svært dårlig forberedt på overgangen fra godkjenningsmetoden NEDC til WLTP som skjedde i september, noe som har gjort at de har svært få modeller å tilby kundene.

Dette medfører at salget har stupt, og de hadde i oktober en nedgang på hele -25,7 prosent. I Europa er det tilnærmet krise, og salget ble mer enn halvert med en nedgang på kritiske -52,7 prosent.

I forrige måned ble det også klart at den kommende elbilen e-tron blir forsinket. Audi har forandret på programvaren, og den må inn til nye godkjenninger. Det er ventet at forsinkelsen blir minimum én måned, men den kan fort bli på flere måneder.

Hva var det Murphy’s lov sa igjen?

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

ID. kommer på veiene i 2020, og er den første av mange elbiler fra Volkswagen. (Foto: VW)

Skal bygge 15 millioner elbiler

Volkswagen gjør om sine planer, og den første bølgen av elbiler skal nå telle hele …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *