Hjem / Nyheter / Audi A1 blir «spansk»
Audi A1 er delvis utviklet av Seat, og skal nå settes sammen i Spania. (Foto: Seat)
Audi A1 er delvis utviklet av Seat, og skal nå settes sammen i Spania. (Foto: Seat)

Audi A1 blir «spansk»

Seat har vært med på å utvikle nye Audi A1, som også skal lages av det spanske merket.

Det går på kryss og tvers i bilverden, og det er jaggu ikke greit å holde oversikten til enhver tid. For eksempel samarbeider Mitsubishi med Renault, Toyota med Mazda og selv erkerivalene BMW og Mercedes har funnet sammen. Det er drøssevis med eksempler, og grensene blir enda mer flytende når vi kommer inn i de forskjellige gruppene.

Annonse

Den store er Volkswagen-gruppen, som består av merkene Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda i tillegg til hovedmerket Volkswagen. Det er altså en salig blanding av tyske, spanske, italienske, britiske, franske og tsjekkiske biler, og ting flyter fritt i alle retninger. Man blir svimmel av langt mindre enn det som skjer i den gruppen.

Dette gir også noe pussig utslag. Som nå rundt Audis aller minste bil, A1. Den ser ut som en Audi, har interiør, kjøreegenskaper og motorer som en Audi, men er verken laget i Ingolstadt eller noen av de 10 andre produksjonsplassene til det tyske merket.

For den blir satt sammen i spanske Martorell like ved Barcelona.

Der holder Seat til, og de har to modeller som kanskje kan ligne litt på nye A1 ‒ Ibiza og Arona. Så det gjelder å høste synergieffekter, og det akter Volkswagen-gruppen også å gjøre.

Nå er ikke dette en stor nyhet, ettersom Seat faktisk har produsert Audi Q3 helt siden 2011 (og RS Q3 siden 2015). Men da snakker vi om de europeiske utgavene, for det lages Q3 på andre kontinenter også.

Annonse

A1 har på sin side vært satt sammen i Brussel, mens den ungarske fabrikken i Györ har satt sammen A3 og TT og alle variantene av disse inkludert S3.

Nå stokker Audi om, og legger produksjon av A1 til Seat mens Q3 flyttes over til Györ. Så hva med belgiske Brussel da? Jo, der rydder de plass e-tron, hvor produksjonen etter planen skal starte allerede i år.

I Martorell skal altså Seat produsere Audi A1 som de eneste i verden. Modellen skal altså dekke hele det globale markedet, og spanjolene akter ikke å ta en «spansk en» når det kommer til A1.

‒ Audi A1 vil bli produsert under den høyeste kvalitetsstandarden, sier Christian Vollmer, en visepresident i Seat.

‒ Dette bekrefter Audi-gruppens forpliktelse til Martorell-fabrikken som en strategisk produksjonsplass for Volkswagen-gruppens globale nettverk, sier han videre.

Audi kaster seg også på for å understreke at den nye A1 faktisk er en Audi.

‒ I mange har høyt kvalifisert personell på Martorell-fabrikken produsert vår Q3, og de har stor erfaring med Audi-produksjonen. Derfor er Martorell perfekt til å produsere den nye A1, en av Audis strategiske grunnsteiner i dette segmentet, sier Peter Kössler i Audi AG.

Seat er allerede i gang med produksjon av nye Audi A1. (Foto: Seat)
Seat er allerede i gang med produksjon av nye Audi A1. (Foto: Seat)

Nye A1 settes sammen på MQB A0-plattformen til Volkswagen, en plattform også Ibiza som kom i 2017 bruker. Faktisk har Seat også vært med på å utvikle A1, så den har helt klart blitt mer spansk enn den noensinne har vært.

Også nye Seat Arona produseres i Martorell-fabrikken.

Det går altså på kryss og tvers i bilverden, men det er ikke alltid de er så gode venner av den grunn. Det viser samarbeidet mellom Toyota og BMW, som begge kommer med nye modeller basert på den samme plattformen.

Toyota akter å gjøre comeback med Supra, mens BMW snart skal løfte sløret av en splitter ny Z4. Dette samarbeidet ble det enig om i 2012, og i 2014 var de enig om størrelse og de mekaniske tingene. Siden har de ikke snakket sammen.

Det var CNET som plukket opp den oppsiktsvekkende påstanden under en testkjøring av Toyota Supra i forrige måned.

‒ Vi ble enig om pakken, sa Masayuki Kai, en av motoringeniørene til Toyota.

‒ Som hvor skal føreren sitte, hva akselavstanden skal være, hvor bensintanken og A-stolpen er. Dette var rundt midten av 2014… og siden har vi vært to delte team. Etter det, ingen kommunikasjon med hverandre.

Så vi må enda vente en stund før Toyota og BMW blir bestevenner.

Og det er kanskje like greit, for vi vil jo helst ha unike modeller og ikke bare kopier av hverandre.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Kanskje kan du ønske deg en slik til julegave neste år? (Alle foto: Honda)

Her er ATV som måker snøen for deg

Honda utvikler en selvkjørende ATV som blant annet kan rydde snøen for deg. Se video. …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *