Annonse
Hjem Nyheter Åtte av ni biler fikk toppscore

Åtte av ni biler fikk toppscore

Euro NCAP har kjørt ni nye modeller gjennom testkverna, og åtte av disse oppnådde fem stjerner. Se videoer av alle testene.

Det er alltid en som skal ødelegge, er det ikke? Slik var det iallfall nå, og klassens urokråke denne gang ble den noe merkelige Citroën e-Méhari.

Dette er en slags strandbil som skal hylle den originale Méhari som kom på slutten av 1960-tallet, og som e’en indikerer er dette en elbil. Den har fire seter, og Citroën har nok absolutt ingen forhåpninger om at denne skal selges i hopetall.

Det ble tre stjerner på bilen som altså er laget for å tøffe rundt på strandpromenadene, og den mangler stort sett alt av sikkerhetssystemer.

Så det var kanskje greit at de smadret noen i testsenteret til Euro NCAP. Her er testvideoen, og husk at du kan se videoer av alle de andre bilene nedover i saken.

Saken fortsetter under Annonsen

Så tar vi vekk denne merkelige krabaten fra likningen står vi igjen med åtte «ordentlige» biler fra NCAPs siste testrunde ‒ alle med full uttelling på fem stjerner.

Du tenker kanskje hvordan dette er mulig, og at testene kanskje er mangelfulle. Vel, neste år kommer det en ny test, som blant annet inkluderer automatiske systemer som kan oppdage og unngå syklister. Men dagens test består faktisk av 15 forskjellige tester og hundrevis av individuelle krav, så det er godt gjort å få fem stjerner selv med dagens teststandard.

Så gratulerer til alle de åtte som er nevnt under her, mens vi ikke klarer å ta e-Méhari helt på alvor.

Det er ikke småtterier NCAP har testet denne gangen. Her snakker vi om Porsche, Mercedes, BMW, Jaguar, Honda, Subaru og DS, et annet merke fra Citroën.

Vi begynner på toppen, og nevner i samme slengen at alle bilene er testet med standard utstyr.

SUV’en Porsche Cayenne (3.0 diesel Basic, LHD) snuste på full score i kategorien voksne i bilen, men endte på 95 prosent. Noe som uansett er meget bra.

Barn i bilen oppnådde 80 prosent, fotgjengerbeskyttelse fikk 73 prosent, mens den skuffet ørlite i kategorien sikkerhetsassistenter hvor den endte på 62 prosent.

Den mangler blant annet kollisjonsputer bak og til knærne, og har ikke integrert barnesete.

Men alt i alt ble det altså fem stjerner på Cayenne.

Mercedes-Benz fikk testet pick-up-modellen X-klasse (250d «POWER», LHD), og denne klarte seg svært jevnt i alle kategoriene.

Voksne i bilen oppnådde 90 prosent, barnebeskyttelse 87 prosent, fotgjengere 80 prosent og sikkerhetsassistenter 77 prosent.

I likhet med Cayenne får også X-klassen trekk for manglende integrert barnesete.

Men igjen ble det altså fem stjerner.

Den tredje tyskeren som gikk gjennom kverna var BMW SUV X3 (2.0d, LHD).

Voksne er trygge i den med 93 prosent uttelling, mens barn fikk 84 prosent. Fotgjengere oppnådde 70 prosent, mens de skuffet enda litt mer enn Cayenne på assistenter hvor den landet på 58 prosent.

Den får ikke overraskende trekk for manglende integrert barnesete, men den er heller ikke utstyrt med sidekollisjonsputer på bekken-høyde.

Uansett ble det fem stjerner også på X3.

At det er SUV’er som gjelder viser den siste testrunden til NCAP. For fra Jaguar kom nok en, nærmere bestemt E-Pace (2.0 diesel R Dynamic «SE», RHD).

Denne var også av den jevne varianten, med 86 prosent på voksenbeskyttelse, 87 prosent på barnebeskyttelse, 77 prosent på fotgjengerbeskyttelse og 72 prosent på assistanseutstyret.

Ja, disse barnesetegreiene trakk også ned her, pluss at modellen mangler kollisjonsputer for knærne.

Men nok en femstjerners sikker modell.

Fra DS kom crossovermodellen DS 7 Crossback (BlueHDi 1,5l Manual 6 «Be Chic», LHD», og den scoret også jevnt godt.

Voksne i bil 91 prosent. Barn i bil 87 prosent. Fotgjengere 73 prosent og sikkerhetsassistanse 76 prosent.

Også denne mangler kollisjonsputer for knærne og sideputer på bekken-høyde. Den har heller ikke et såkalt aktiv panser som trakk ned.

Men altså fem stjerner fra Euro NCAP.

Fra Subaru ble modellen XV (2.0i-S EyeSight, LHD) testet.

Denne scoret meget habile 94 prosent på voksenbeskyttelse og 89 på barn, 84 prosent på fotgjenger, men sprakk litt i siste kategori. Det ble 68 prosent i sikkerhetsutstyr.

Av mangler trenger vi knapt å nevne integrert barnesete, men XV er en av de få som også mangler hastighetsassistent.

Likevel deler NCAP ut fem velfortjente stjerner.

Men det ble også testet en annen Subaru, nemlig Impreza (2.0i-S EyeSight, LHD).

Den fikk nøyaktig den samme scoren i voksen (94), barn (89) og sikkerhetsassistenter (68) som XV, men falt to prosent til 82 på fotgjenger.

Trekkene var de samme som på XV, og dermed ble det altså fem stjerner.

Den siste er også er japaner, nemlig den lille Honda Civic (1.0 SE, RHD). Men størrelsen skjemmer ingen, ei heller Civic.

Det ble 92 prosent i voksenbeskyttelse og 75 prosent for barn og forgjengere, mens den slo til med 88 prosent i sikkerhetsassistanse.

Manglende integrert barnesete? Check. Den mangler også sidekollisjonsputene i bekkenhøyde og knekollisjonsputer, og har heller ikke et aktivt panser. Og det ble også trekk for å mangle airbag bak, som mange av de nevnte modellene også manglet.

Men NCAP delte ut dagens åttende femstjerners utmerkelse, og vi kan konkludere med at nye biler faktisk er mye sikrere enn de gamle.

Bare synd at avgiftene er så høye at mange ikke har råd til å bytte ut sine gamle og betraktelig mindre sikre biler.

Følg bil24.no på Facebook

Les også: XCellent beskyttelse

Les også: Smadret elektriske Smart

Les også: Først nå får kinesiske biler antiskrens

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,795FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker