Allerede tilbake i 2015 annonserte Aston Martin at de jobbet
med en elbil, og denne skulle baseres på modellen Rapide. Så ble det stille rundt prosjektet i et par år, før de i
2017 bekreftet at de faktisk jobbet videre med bilen som da var kalt RapidE. Og
de avslørte også nye detaljer rundt den aller første helelektriske modellen.
AMR og bli en firedørs sportsbil som vi kjenner fra Rapide S. De sa også da at den skulle i produksjon i 2019. Neste oppdatering kom i fjor sommer. Da var navnet blitt litt mer normalt, og den elektriske
versjonen var enkelt kalt Rapide E. Da fikk vi vite at den får 800-volts arkitektur, og kapasiteten
er på 65 kWh via mer enn 5.600 lituim-ion-celler. Batteripakken tar plassen til
V12-motoren, girkassen og bensintanken, og to bakhjulmonterte elmotorer gir en
effekt med over 610 hestekrefter og et dreiemoment på 950 Nm. Rekkevidden er «over 321 kilometer», og ved bruk av en 400-volts
50 kW-lader klarer den å fylle over 300 kilometer med ny rekkevidde i timen.
Men den byr altså på 800 volt, som lar den lade i 100 kW eller mer. Det betyr
minst 500 kilometer per ladetime, eller nærmere 100 kilometer på rundt 10
minutter. Dette er en elektrisk sportsbil, så 0-100 km/t skal gjøres
unna på under 4 sekunder. 80 km/t til 112 km/t fyker unna på 1,5 sekunder, mens
toppfarten sa de ikke noe om.
villig til å vise oss selve bilen. Men nå har de altså tatt det siste skrittet, og også vist oss
hvordan den aller første rene elbilen ser ut. Nå vet vi til og med toppfarten,
som er oppgitt til 250 km/t. Vi er så spente på denne at vi like godt viser den fram via
en kort video. Rapide E skal lanseres under Auto Shanghai som starter i
påsken, og går nærmest rett i produksjonen etter dette.
biler som Aston Martin Vulcan, Vanquish Zagato-familien og DB4 GT Continuation. Rapide E er en slags elektriske prøveklut, og settes sammen
i den nye fabrikken i St Athan som skal produsere den nye elbilserien kalt Lagonda. Sammen med utviklingen av nye teknologiske hjelpemidler, elektriske drivlinje og batteriteknologi, har de også utviklet store digitale skjermer og til og med en app som skal ta Aston-eierne inn i framtiden. Rapide E er altså en slags mellomløsning hvor de har
elektrifisert en nåværende modell, men med den kommende Lagonda-serien vil de
lager nye elektriske modeller helt fra grunnen av. Den første elbilen med Lagonda-merket er en firehjulsdrevet
SUV som etter planen komme i 2021, og deretter skal det følge flere modeller. Men den aller første blir altså Rapide E. Vi vet at James Bond allerede har vært innom elbillandet Norge
for å spille inn scener til den kommende filmen, og den hemmelige agenten har
som kjent Aston Martin som favorittbil. Om han faktisk rattet en Rapide E da han stakk innom i
forrige måned vet vi ikke, men ingen bør bli overrasket om også 007 tar det
elektriske skrittet med en Rapide E. For denne kan helt klart også en superagent kjøre rundt i: