Annonse
HjemNyheterAres ‒ en superbil laget for kundene

Ares ‒ en superbil laget for kundene

Hva sier du til en hyperbil, en superbil og en sportsbil bakt inn i en og samme bil? Hils på Ares S1 Project.

Du har kanskje hørt om Ares, og nei, da tenker vi ikke på den greske krigsguden. Men det italienske bilmerket, som skapte overskrifter da de kom med Project1 i fjor.

Dette er en superpotent sportsbil som rett og slett har to legendariske modeller i seg, Lamborghini Huracán og De Tomaso Pantera.

Project1 er nemlig basert på chassiset til den ville Lambo-utgaven, og en styling som nikker tilbake til den legendariske panteren som De Tomaso introduserte i 1971.

Superbilen med 650 hestekrefter var et imponerende skue, men Ares Design følte ikke at den var helt deres. Den var mer et barn av Huracán og Pantera.

Saken fortsetter under Annonsen

Men det Modena-baserte selskapet hadde for alvor fått teften av superbiler, og gikk like godt løs på et enda større prosjekt ‒ å lage sin helt egne superbil.

‒ Vi sjekket med kundene og potensielle kunder om hva de virkelig ønsket i en superbil, forklarer en av grunnleggerne, Dany Bahar.

Ja, du drar kanskje kjensel på det navnet også? Dette er mannen som ledet an da energidrikken Red Bull gjerne ville inn i formel 1 på begynnelsen av 2000-tallet. Bahar er også kjent fra sine lederposisjoner både i Ferrari og Lotus, men nå handler altså alt om sitt eget merke.

Så hva ønsker superbil-kundene?

‒ Svaret var at de ville kose seg i bilen. De ville ha de gøy, og ikke bekymre seg over alle kreftene som er tilgjengelige i slike biler. Så da satte vi i gang med å lage en slik bil. Målet er ikke å lage den den raskeste, letteste eller mest teknologisk avansert superbilen, men å lage en som kundene ønsker, sier Bahar.

Og med det mener han:

‒ At den skal være både enkel og morsom å kjøre, og se fantastisk ut. Og med S1 Project vet jeg at vi kommer til å oppnå akkurat dette, sier Bahar.

Så hvordan løser man så en slik formidabel oppgave?

Jo, de styrer etter et hyperbil-design og en superbilytelse, som til slutt ender opp med en sportsbil-prislapp. Tre ønsker på en gang, og noe selv krigsguden Ares kunne vært stolt av.

Designet har deres Centro Stiles-avdeling stått for, og utformingen er så klassisk som det er mulig å få en superpotent sportsbil. Aerodynamiske og flytende linjer, gedigne hjulbuer og hjul, og en svært så hissig og lav profil.

Se på dette da, folkens!

Målet er selvsagt å maksimere marktrykket og minimere luftmotstanden, og det slanke designet lyver heller ikke. Bilen er en lettvekter satt sammen med utstrakt bruk av karbonfiber, og har også en ultrakul plassering av eksosstussen ‒ rett opp fra den midtplasserte motoren.

Og det er kanskje greit at eksosen ikke trenger så lang vei ut, for det under panseret står også i stil med resten av bilen.

Hjertet i S1 Project er et V8-kraftverk på 6.2 liter som klarer seg utmerket uten turbohjelp, og kan by på en rødlinje på formidable 8.800 r/min.

Det går unna opp til 100 km/t også, hvor Ares opplyser at den bruker 2,7 sekunder ‒ sikkert akkompagnert av et krigersk brøl.

Den bakhjulsdrevne bilen har også en 8-trinns girkasse, en egendesignet styringsenhet (ECU) og selvsagt et skreddersydd eksosanlegg, og alt dette gjør at superbilen kan skilte med 715 hk.

Doble fjæringer, aluminiumsaksler og adaptive magnetdempere sørger for kjøreegenskapene ‒ selvsagt på en ukomplisert måte for de bak rattet. For du husker at denne skulle være både enkelt og morsomt å kjøre, ikke sant?

Innvendig kan den se ut som et framtidskonsept fra en eller annen av de som lager luksusbiler, for her er futurisk og rent med en ganske så kul fargekombinasjon.

På innsiden er det luksuriøse materialer og elegante linjer som teller, og vi funderer selvsagt på hvor billig egentlig en bil som kan skilte med alt dette faktisk kan bli.

Ares sier altså at de for første gang har laget bilen selv, men selv Volkswagen lager ikke alt av og i en bil selv. Ares har blant annet hentet motoren og mye av drivsystem fra C8 Corvette, noe som ikke bør være det dummeste man kan gjøre.

Modena-produsenten skjønner at det kan bli problematisk å lage veldig mange S1, så de har satt en grense på 24 biler i løpet av to år. Produksjonen skal starte i 2021, og prisen er litt i overkant av fem millioner kroner ‒ før myndighetene skal ha sitt.

Så billig, nei, det kan vi vel ikke kalle den.

Her er flere bilder av S1 Project, og scroll deg for all del videre etter at du har bladd igjennom galleriet. For Ares har også en versjon til på gang.

Superbilprodusenter som Ferrari følger en viss logikk. For først kommer den vanlige versjonen, og en stund etter kan det dukke opp en takløs variant også.

Ares vil ikke være dårligere, så de planlegger også en toppløs utgave av S1 Project. Ja, en Spyder. Eller en Barchetta om du vil.

For denne hedrer de fanatiske Barchetta-bilene til Ferrari på 1950-tallet, som var eksklusive biler som riksmannsfolket kunne bruke til å kjøre racing med. Bilene var enkle å kjenne igjen, for de lignet nemlig små båter uten tak og ruter. Disse er kalt «barchetta» på italiensk.

Og S1 Project Spyder er en bil uten tak og ruter.

Dagens vitenskap har kommet så langt at det faktisk ikke er et så stort problem at en bil mangler ruter. Datamaskiner viser nemlig hvordan det er mulig å skufle luften over hodet på de i bilene, og Ares har løst dette med å svinge karosseriet litt opp på riktige steder slik at luften strømmer over cockpitområdet.

I likhet med den lukkede søsteren klarer også Spyder-versjonen 0-100 km/t på 2,7 sekunder, og Ares planlegger også 24 eksemplarer av barchettaen.

Guden Ares var også vakker og brutal som de to S1-modellene, men ikke særlig godt likt blant verken guder eller mennesker. Ja, sier sagnet, for akkurat det vet vi jo ikke.

Men det vi vet er at på likhets-skalaen scorer garantert bilmerket Ares ganske mye bedre, og spesielt når det kommer til de sjarmerende Ares S1 Project Spyder.

For denne er det vel ikke mulig å mislike?

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,180FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse