Hjem / Nyheter / Åpner salget for hydrogenbilen Nexo
Hyundai Nexo kan snart blir et enda mer vanlig syn foran Operaen i Oslo. Nå åpnes det nemlig for salg. (Alle foto: Hyundai)
Hyundai Nexo kan snart blir et enda mer vanlig syn foran Operaen i Oslo. Nå åpnes det nemlig for salg. (Alle foto: Hyundai)

Åpner salget for hydrogenbilen Nexo

Hyundai åpner nå salget for hydrogen-SUV’en Nexo.

Vi hører ikke så mye om hydrogenbiler, noe som har sin forklaring i et at det ikke er så mange modeller på markedet. Toyota har sin Mirai, Honda er på markedet (men ikke i Norge) med Clarity og Mercedes har sin søster til elbilen EQC i GLC F-Cell (heller ikke i Norge).

Annonse

Hyundai er den siste aktøren som har satset på hydrogenbiler, og kommer nå med neste generasjon som tar over stafettpinnen fra ix35. Den nye modellen heter Nexo, og ble avduket i januar.

‒ Nexo er vår nyeste miljøbil, og det er ordentlig gøy å gå i gang med salget. Bilen har veldig mye avansert teknologi, og er den mest effektive hydrogenelektriske bilen i markedet. Blant annet kan den parkere seg selv autonomt uten sjåføren i bilen, sier markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai.

‒ Salget er nå i gang hos et knippe utvalgte forhandlere, som står klare til å ta imot kunder som vet å verdsette en helt miljøvennlig bil, med et fantastisk design og svært mye innovasjon, legger han til.

Nexo er altså Hyundais andre forsøk på hydrogenbiler, og de har ikke spart på noe rundt den nye modellen.

Annonse

Hyundai har puttet inn en ny versjon av Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) som lar bilen stå for mer av kjøringen om ønskelig.

Den har det Hyundai kaller verdens første Blind-spot View Monitor (BVM), som på en skjerm viser bilder fra bilens sider og bak når man skal skifte fil. Den er utstyrt med kameraer som ser i vidvinkel, slik at det er mulig å dekke alle områder rundt bilen. Altså ingen dødvinkler.

Nexo har også noe som kalles Lane Following Assist (LFA) og Highway Driving Assist (HDA). LFA holder bilen i senter av filen under kjøring opp til rundt 150 km/t, mens HDA justerer farten automatisk i soner ved å lese av kart og bruke sensorer. Til sammen er det dermed mulig å kjøre lange strekninger uten å måtte anstrenge seg nevneverdig.

Til slutt har de også tenkt på lukeparkering, som mange jo finner svært utfordrende. Så da må vi komme med nok en engelsk benevnelse. Det kalles Remote Smart Parking Assist (RSPA), og føreren trenger bare å trykke på en knapp så fikser RSPA resten. Det er mulig å klyve ut av bilen, trykke på fjernkontrollen og la bilen parkere helt for egen maskin. Så nå blir det altså slutt på knotingen rundt lukeparkering.

Så hva med rekkevidden? Jo, her gruser den det meste av elbiler.

Nexo er altså en hydrogenbil (forkortet FCEV på engelsk), og du fyller hydrogen på tanken i stedet for å lade den opp med kabel. Via brenselscelle sørger hydrogen for strøm til bilen, slik at den i prinsippet kjører som en elbil. Og den banker altså elbilene med en djevelsk rekkevidde på 666 kilometer, og tanken på 52,5 liter bruker du kun 5 minutter å fylle opp.

Den slipper altså kun ut noen vanndråper, men den er mer miljøvennlig enn det. Innvendig er samtlige materialoverflater i UL-sertifiserte biomaterialer, det være seg alt fra gulvmatter til plastdeksler og såkalte soft skin-materialer.

Alt dette gir en CO2-reduksjon på 20 prosent, og Hyundai sier at Nexo har den mest utstrakte bruken av biomaterialer i hele bilbransjen.

‒ I tillegg tilbys bilen med fem forskjellige farger, som alle er produsert med lave utslipp, sier produktsjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai.

På toppen av dette har koreanerne satt inn luftforurensningsfiltre som filtrerer fint støv inklusive nanopartikler. Ifølge Hyundai kan 99,9 prosent av alt støv kan renses, og luften som slippes ut av Nexo blir dermed renere enn den som kom inn. På den måten bidrar bilen aktivt til å minske luftforurensning lokalt.

Motoren er på 163 hestekrefter og har et dreiemoment på 395 Nm, gjør 0-100 km/t på 9,2 sekunder og har fått en toppfart på 179 km/t.

Hyundai opplyser også at bilen vil kaldstarte selv under en temperatur på -30 grader på kun 30 sekunder, så den bør fungere uansett hvor du befinner deg i landet selv midt på vinteren.

Her er flere bilder av Hyundai Nexo:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

En ny lynladestasjon er åpnet i Tyskland, og denne leverer 450 kW. (Foto: BMW)

100 km rekkevidde på under 3 minutter

BMW og Porsche har satt opp den aller første lynlade-stasjonen i prosjektet FastCharge, og her …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *