Hva er en drivstofftrykkregulator og hvilken funksjon har den?
Drivstofftrykkregulatoren, også kalt trykkreguleringsventil eller drivstoffregulator, regulerer trykket i drivstoffrøret, slik at korrekt mengde drivstoff sendes via innsprøytningsdysene til forbrenningskammeret. Det gjør forbrenning effektiv og sparer drivstoff.
Drivstofftrykkregulatoren er plassert direkte i drivstofftanken eller på drivstoffrøret i biler med et system som fører tilbake drivstoff til drivstofftanken. Delen har et robust hus, som er bestandig mot høyt trykk, med en pakning som holder det tett. Inne i huset er det en membran og en tilbakeslagsventil med en fjær.
Membranen er koblet til ventilen, og er i kontakt med fjæren til ventilen på den ene siden og drivstofftrykket på den andre siden. Membranen presses ned- og oppover. Når den presses nedover, lukkes returrøret til drivstofftanken og innsprøytningsdysene til forbrenningskammeret får tilført mer drivstoff, og når den presses oppover åpnes returrøret og det tilføres mindre drivstoff til innsprøytningsdysene.
Hva er tegn på en defekt drivstoffregulator?
Noen av de tydeligste tegnene er at varsellampen for motorfeil tennes, motoren blir svakere og driften er ujevn samt at akselerasjonen ikke fungerer som den skal. Skader på drivstoffregulatoren kan også føre til uvanlige motorlyder, økt drivstofforbruk, sort eksos, at motoren kveles når den går på tomgang, at akselerasjonen er mye saktere enn vanlig og du kan ha problemer med å starte bilen.
Bil drivstofftrykkregulatorbilde tatt fra topbildeler.co.no
Hva er årsaker til en defekt drivstoffregulator?
Drivstoffregulatoren har en levetid på cirka 200 000 kjørte kilometer, skader kan oppstå om levetiden overskrides. Du kan hindre tidlig slitasje ved å bruke et drivstoff av god kvalitet og ved å skifte ut drivstoffilteret i tide. Slik senker du risikoen for sterk tilsmussing og tilstopping av ventilen, noe som kan føre til at den setter seg fast. Andre vanlige årsaker til defekter er mekanisk skade på selve ventilen, en løs ventilfjær, slitasje på membranen eller at pakningen blir porøs og slår sprekker. Monteringsfeil kan også føre til skader.
Slik kontrollerer du en drivstoffregulator
Vanligvis sjekkes drivstoffregulatoren når drivstoffsystemet sjekkes på EU-kontrollen, men det er ting du kan sjekke om du får problemer i mellomtiden. Sjekk først at bilen har tilstrekkelig drivstoff i tanken og at bilbatteriet fungerer som det skal. For lite drivstoff i tanken og for lite strøm til drivstoffpumpen vil føre til at drivstofftrykket blir for lavt.
Du kan sjekke funksjonen til drivstoffregulatoren ved å koble en trykkmåler til drivstoffsystemet. Fremgangsmåten for dette varierer alt etter hvilken bil du har. Brukerhåndboken til bilen og din egen mekkeerfaringen vil gi deg en pekepinn på om dette er noe du vil teste selv, eller om du bør overlate det til et verksted. Hvis drivstoffregulatoren er lett tilgjengelig, kan du sjekke om den er svært tilsmusset eller har fått ytre skader og deformasjoner.
Slik velger du en ny drivstoffregulator
Det enkleste er å finne frem informasjon om bilen din når du skal velge, som merke, modell, produksjonsår, motortype, ytelsen og slagvolumet, eller OEM-delenummeret. Med disse informasjonene kan du være sikker på at du finner riktig del, slik at diameteren og stigningen i gjengene passer perfekt.
Tenk også gjerne over kjørestilen din, de med en aktiv kjørestil foretrekker kanskje en sportslig type med manuell justering, mens de med en rolig kjørestil velger den klassiske typen med vakuumjustering. Du kan øke levetiden og spare verkstedkostnader ved å velge et produkt med god kvalitet fra pålitelige produsenter, som Metzger, Pierburg, Magneti Marelli, Bosch eller Meat&Doria.