En termostat er en svært viktig komponent i biler, og fungerer nesten på samme måte som termostater for boliger. Dens funksjon er å regulere motortemperaturen gjennom å øke eller redusere strømmen av kjølevæske gjennom motoren og radiatoren.
Slik fungerer en biltermostat
Prinsippet for hvordan biltermostaten fungerer er enkelt. På innsiden er en ventilmekanisme med en voksfylt sylinder. Når motoren blir varm, smelter voksen. Dette fører til at ventilen åpnes gradvis for å slippe kjølevæske til radiatoren, noe som igjen resulterer i at motoren blir avkjølt. På kalde vinterdager har termostaten også en viktig funksjon. Da vil ikke voksen smelte, slik at motoren kan kunne varmes opp raskere.
Derfor er biltermostaten så viktig
Biltermostaten sørger for at motorens temperatur og ytelse er best mulig til enhver tid. En overopphetet motor er ikke bra, da det kan føre til skadede motorkomponenter. Men biltermostaten har også en annen viktig funksjon, nemlig å sørge for riktig varmeavledning gjennom radiatoren. Dersom varmeavledningen ikke er riktig, vil ikke drivstoffeffektiviteten være på sitt best mulige. En best mulig drivstoffeffektivitet er viktig ikke bare for lommeboka, men også for miljøet.
Slik merker du at biltermostaten ikke fungerer som den skal
Det er ikke vanskelig å oppdage når biltermostaten begynner å svikte, så lenge du vet hvilke tegn du bør være på utkikk etter. Dette er noen av de vanligste tegnene:
- Overopphetning av motoren: Dette er et klassisk tegn, som kommer til syne gjennom damp eller røyk som strømmer opp av panseret. Ofte kan en overopphetet motor også gi fra seg en særegen lukt.
- Lav motortemperatur: En for lav motortemperatur kan være nesten like ille som en for høy motortemperatur. Dette merkes blant annet ved et høyere drivstofforbruk enn vanlig.
- Ustabil temperatur: Hvis du merker raske temperaturendringer eller at temperaturmåleren varierer ofte mellom varmt og kaldt, kan også dette være et tegn på en defekt biltermostat.
- Sakte oppvarming av motoren: Om motoren bruker uvanlig mye tid på å bli oppvarmet, kan det hende at termostaten har satt seg fast, noe som også kan føre til et høyt drivstofforbruk.
Bytting av termostat og nødvendige verktøy
Hvis du merker noen av de ovennevnte tegnene, er det på tide å bytte termostat på bilen. Dette krever verktøy som skiftenøkler, skrutrekkere og pakninger, i tillegg til at du må tømme kjølevæsken, koble fra batteriet, finne termostaten og fjerne de nødvendige komponentene. Etter at termostaten er byttet ut med en ny og batteriet er koblet til, må det fylles på ny kjølevæske. For fullstendig informasjon om hvordan du bytter bil termostat kan du se på autodoc.co.no.
Sjekk biltermostaten jevnlig
Regelmessig kontroll og utskifting av biltermostaten er helt avgjørende for at bilens kjølesystem skal kunne fungere så gunstig som mulig, men også for å forlenge levetiden og sikre en tryggere og mer effektiv kjøreopplevelse. Hvor ofte termostaten bør byttes ut vil variere ut ifra en rekke faktorer som klima, bilmodell og dine kjørevaner. Hvis du vil lære mer om biltermostater og få noen tips til hvordan du tar best mulig vare på din termostat, kan du lese mer på
Informasjonskilder
https://www.autodoc.co.no/info/defekt-termostat-i-bilen-symptomer-og-pris-pa-bytte
https://www.eurodel.no/blogg/hvordan-fungerer-bilens-kjolesystem