Opphengsfjærer
Visste du at samuraisverd og fjærer har noe til felles? Begge disse er laget av fjærstål. Denne typen stål benyttes fordi det er stivt og robust, men samtidig elastisk. Slik kan fjæren belastes og avlastes, uten at den mister formen og den nødvendige spenningen. Fjærstål inneholder karbon, silisium, mangan og noen ganger krom. Sammensetningen i stålet bestemmer hvor stive eller fleksible fjærene er, samt hvor mye utmatting de tåler. Utmatting betyr hvor mye materialet tåler å bli deformert før det går i stykker. Det vil si hvor lenge materialsammensetningen i fjæren tåler å bli presset sammen og gå tilbake i opprinnelig posisjon, før den går i stykker.
Fjærer – typer
Etter funksjon:
- Senkefjærer. De reduserer bakkeklaringen. De selges ofte i senkesett, sammen med støtdempere.
- Hevefjærer. De hever bakkeklaringen og selges ofte i hevesett. De fleste typene erstatter de du har på bilen din, mens noen kan monteres på fjærene du allerede har.
- Sportsfjærer. Disse er spesielt stive og passer perfekt til de som kjører mye i ulendt terreng og har en sportslig kjørestil.
Etter styring:
- Luftstyrte fjærer (pneumatiske).
- Hydrauliske fjærer. De justeres med en kombinasjon mellom hydraulikk og pneumatikk.
- Elektroniske fjærer. I slike fjærer justeres dempeegenskapene elektronisk.
Tegn på slitte fjærer:
- Bilen heller mer mot én side. Det kan føre til ujevn slitasje på dekkene, gjøre manøvrering vanskeligere og senke bremseytelsen.
- Bilen svaier mer når du kjører over humper og nedoverbakker. Slitte fjærer er mer fleksible og komprimeres lettere. Deler som drivaksel, bunnpanne og girkasse i understellet kan skades dersom fjærene blir for fleksible og understellet treffer bakken.
- Uvanlige lyder kommer fra området rundt fjærene. Dette merkes spesielt når du kjører i ulendt terreng eller over humper.
- Varsellampen for fjæringen lyser eller det kommer en tekst opp på dashbordet som beskriver problemet. De aller fleste nyere biler har sensorer som oppdager problemer med opphengssystemet og varsler sjåføren på et tidlig stadium.
- Bakkeklaringen reduseres.
Årsaker til slitte fjærer
- En svært aktiv kjørestil og mye kjøring i ulendt terreng.
- Hyppig transport av tungt gods nær belastningsgrensen til bilen.
- Korrosjon på fjærene. Dette kan forårsakes av smuss, avleiringer, veisalt eller at området du bruker bilen i har tøffe værforhold, som mye regn og vind.
Ofte stilte spørsmål
Hva er levetiden til fjærer foran og bak?
Fjærene har ikke en spesifikk levetid, de skal egentlig holde hele levetiden til bilen. Det anbefales likevel å få dem sjekket hver gang støtdemperne skiftes ut eller etter cirka 100 000 kilometer. Faktorer som materialkvaliteten på de monterte fjærene, kjørestilen din samt vind og værforhold i området du bruker bilen i vil også være med på å påvirke levetiden.
Hva kan jeg gjøre for å forlenge levetiden til fjærene?
Det beste du kan gjøre er å rengjøre understellet med jevne mellomrom og behandle fjærene med rusthemmende midler. Spesielt om vinteren samles det mye smuss, avleiringer og salt på fjærene, noe som over tid kan føre til korrosjon og redusert ytelse på dempingen. I tillegg spiller kjørestilen din en rolle. Prøv å unngå kraftige nedbremsinger og skarpe svinger, kjør forsiktig i ulendt terreng eller på veier med slaghull og fartsdumper. Kjører du ofte med tunge ting bak i bilen eller bruker mye tilhenger, kan det også være med på å redusere levetiden.
Kan jeg kjøre med knekt fjær?
Dette kan dessverre skje uten at du merker det, spesielt i eldre biler som har litt ulyder fra før. Å kjøre med en knekt fjær kan være farlig og den må skiftes ut så snart som mulig, enten du leverer bilen på et verksted eller du gjør utskiftningen selv. Dette er IKKE et bytte du bør utsette.
Kan jeg skifte ut fjærer foran og bak selv? Vi anbefaler bare at du bytter ut fjærene selv om du har tilstrekkelig erfaring og riktig spesialutstyr for hånden, som for eksempel en fjærspenner. Fjærspenneren komprimerer fjærene når de skiftes ut, og feil bruk av dette verktøyet eller et uhell i denne forbindelsen kan være farlig og føre til alvorlige personskader. Derfor bør du overlate utskiftningen til et verksted om du er usikker. Sørg for at fjærene skiftes ut parvis på framakselen eller bakakselen, slik at karosseriet ikke får ujevn belastning. Gjør du utskiftningen selv må du huske å få for- eller bakstillingen kontrollert og justert etterpå, alt etter hvor fjærene ble skiftet ut. Skeiv for- eller bakstilling kan nemlig føre til økt drivstofforbruk og rullemotstand samt tidlig slitasje på dekkene.