Annonse
Hjem Nyheter AMG-modell med formel 1-hybrid

AMG-modell med formel 1-hybrid

Ja, det er faktisk 50 år siden samarbeidet mellom Mercedes og AMG så dagens lys. Og hva er da mer naturlig enn å ta en sniktitt på hva framtiden vil bringe?

Bilutstillingene er fine plasser for bilprodusenter å vise hva de kan, og ikke minst hva framtiden vil by på.

Mercedes har skjønt dette, og på bilmessa i Genève i begynnelsen av mars dro de duken av noe spesielt – Mercedes-AMG GT Concept.

Bilinteresserte vet hva ordet «Concept» innebærer. Nemlig en smakebit på hva som kan komme. En konseptmodell.

Nå er det Frankfurt sin tur. Og Mercedes-AMG har noe enda mer spesielt i ermet. Storebroren til GT Concept, nemlig Mercedes-AMG Project One.

Saken fortsetter under Annonsen

«Project» betyr rett og slett at Mercedes nå har testet ut om de kan løfte teknologi fra formel 1-bilene og bruke den i gatebiler. Noe de kan. Mer om den litt lenger nede.

Mercedes-AMG har allerede vist fram tre(!) framtidige modeller, AMG GT R, AMG GT C og AMG GT C Roadster. Alle disse varianter med to dører.

Det er lenge siden coupé kun betydde to dører. Så også med Mercedes AMG GT Concept. Dette er en firedørs coupé.

– Med Mercedes-AMG GT Concept gir vi en smaksprøve på vår tredje sportsbil. Og vi utvider den ettertraktede GT-familien til også å ha en firedørs variant, sa styreleder Tobias Moers hos Mercedes-AMG under messen.

– Pluss GT Concept, i likhet med AMG Hypercar (altså den som nå heter Project One) illustrerer hvordan vi i AMG definerer prestasjoner i tiden framover. Imponerende dynamisk kjøring kombinert med høy effektivitet som resulterer i et innovativt kjøresystem som er skreddersydd dette kjøretøyprogrammet.

Så hva i all verden betyr dette for GT Concept?

Først og fremst er bilen utstyrt med det AMG kaller en «ultramoderne» V8 biturbo samt en elmotor som er «høyeffektiv og lett». Dette skal gi lang kjørelengde og opp til 600 kW effekt.

Til sammen skal det sende GT Concept fra 0 til 100 under tre sekunder, altså en ekte supersportsbil.

Som vi kan se ut av bildene har AMG-gjengen kombinert muskler med linjer. Spesielt de smale lyktene, både foran og bak, gir bilen et aggressivt utseende. Designet bærer likhet med både GT coupé og GT kabriolet-utgaven vi har sett tidligere.

Men dette er altså et grønt alternativt med det såkalte «EQ Power+».

Bilen har tre kjøremoduser – elektrisk, bensin og hybrid. Den elektriske drivlinjen er helt redesignet siden de kom med SLS AMG Electric Drive i 2010, og var en liten forsmak på AMG Project One.

GT Concept er åpenbart en kombinasjon av en hverdagsbil og en sportsbil. En «grønn» herlighet lakkert i rødt for anledningen.

Men dette er altså lillebroren. For nå har tiden kommet til noe enda råere. Mercedes-AMG har nemlig løftet løsninger fra formel 1, og presenterer en skikkelig kruttønne av en superbil, eller hyperbil som Moers kalte den i Genève.

Mercedes-AMG Project One er nemlig en hybrid med over 1.000 hestekrefter og som har en toppfart som bare fortsetter etter at den har passert 350 km/t.

Dette er altså en bil som skal fungere like godt til butikken som den skal fungere rundt en racerbane. Ok, kanskje ikke norske butikker, ettersom den kanskje er ørlite for lav til å håndtere de dårlige norske veiene.

For å få dette til har AMG-gjengen jobbet tett sammen med Mercedes-AMG Petronas Motorsport i Brixworth, og klart det kunststykket å implementere hybridløsningen fra formel 1 i en lovlig gatebil.

‒ Vi tenker ikke motorsport som et sluttprodukt. Vi utvikler teknologi som til slutt skal ende opp i våre produksjonsbiler. Vi har hentet erfaringer fra tre produsenter og formel 1-mesterskapet slik at vi kan bringe formel 1-teknologi ut til gatene for første gang; i Mercedes-AMG Project One, sier styreleder i Daimler og leder av Mercedes’ bilavdeling, Dieter Zetsche.

Mercedes-AMG er selvsagt stolte som haner når de viser fram kraftpakken.

‒ Mercedes-AMG Project One er den første formel 1-bilen med MOT-godkjenning (godkjent for vanlige veier). Vår høy-effekts hybrid kommer fra motorsport, og den elektrisk drevet frontakselen genererer en fascinerende miks av ytelse og effektivitet. Denne hyperbilen kjører som den ser ut som; den tar pusten fra deg, sier styremedlem Ola Källenius hos Daimler og ansvarlig for utviklingsgruppen hos Mercedes-Benz.

Project One er ikke enkel å beskrive ettersom det er så mange detaljer. Men enkelt fortalt har den en hybvrid V6-motor på 1,6-liter og fire elektriske motorer. En er integrert til turboen, en er koblet direkte til bensinmotoren og de to siste driver frontakselen (framhjulene).

V6’eren kommer direkte fra formel 1-bilen til Petronas, og den midtstilte motoren når enkelt 11.000 omdreininger(!). Men ettersom det brukes vanlig bensin og den skal vare litt lenger enn knappe to timer (som et formel 1-løp varer) er toppfarten et stykke unna den som er mulig i formel 1. Du får altså ikke den helt elleville kraften man finner i verdens raskeste kjøretøy rundt en bane.

Noen tenker at turbo betyr en forsinkelse av kraften, men ettersom den er elektrisk drevet snakker vi her om kraft umiddelbart etter at du rører gasspedalen. Den reagerer raskere enn V8’eren, ifølge Mercedes.

Det er så mye krefter i hver av motorene at det bare blir kluss om vi forsøker å forklare hver for en, så vi gjør det enkelt. Når man teller opp antall hestekrefter ender man på rundt tusen hestekrefter. Rundt 670 hk (500 kW) på bakhjulene og 322 hk (240 kW) på framhjulene.

Hybriden høster også kraften fra bremsevarmen, opptil 80 prosent av kraften blir gjenbrukt ved bremsing under normal kjøring. Denne går tilbake til batteriene.

Å, du lurte på 0-100 km/t. Ikke oppgitt. Men 0-200 km/t har de derimot sagt noe om. Den gjøres på under seks sekunder…

Hybriden kan kjøres på eldrift, men ikke så veldig lenge. Batteripakken varer i 25 kilometer, og hybriden skifter automatisk. Trykker du hardt på gasspedalen, slippes alle kreftene løs. Er du mer varsom brukes derimot kun eldrift.

Project One har selvsagt fått en launch-kontoll slik at systemet sørger for raskest mulig akselerasjon. Den har også flere kjøremoduser, inkludert en der du kan skru av alle støttesystemene og kun stole på dine egne kjøreferdigheter.

Akkurat det anbefales kanskje ikke om du noen gang skal får lov til å teste denne raketten av en bil. Om du ikke heter Lewis Hamilton da. Det kan du se nederst i saken.

Fordelingen av denne vanvittige kraften skjer via en åtte-trinns automatkasse, som også kan håndteres manuelt via girhendler på rattet.  

Det er selvsagt en utstrakt bruk av lettmaterialer, og Project One er blant annet utstyrt med aluminiumsfelger med karbontrekk. Michelin har utviklet spesielle dekk for framhjulene, og for de spesielt interessert kan vi opplyse at dimensjonen er 285/35 og 19 tommer, mens det bak sitter 20-tommers 335/30. Vi snakker altså ultrabrede og ultra lav profil her.

Utvendig kan du jo se selv av bildene. Den ser heldigvis ikke ut som en formel 1-bil, men ligner jo litt på andre hyperbiler som er produsert i det siste.

Mercedes-AMG Project One er en gatelovlig formel 1-bil. (Alle foto: Mercedes)

Innvendig er det plass til to, og her har de plassert en forenklet variant av et F1-ratt. Kult.

Og du finner to skjermer (begge 10 tommer), men ellers fint lite annet. Vektbesparelse er åpenbart noe de har tenkt på.

Selv om dette er en prosjektsbil kommer den i produksjon som 275 eksemplarer, men prisen vil nærme seg 30 millioner om du får tislaget på en. Men vi kan knapt vente på de neste produksjonsbilene fra AMG som er mulig å kjøpe for en vanlig mann. Denne skal nemlig vise hva som kommer i framtiden.

Og så har de laget denne for å skryte litt også. Og det skal de få lov til. For maken til bil har selv formel 1-verdensmester Lewis Hamilton knapt sett. Bare sjekk videoen under:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,792FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker