Annonse
HjemNyheterAMG blåser frisk liv i GT

AMG blåser frisk liv i GT

Bilfolket har knapt rukket å trekke pusten etter at Mercedes-AMG presenterte GT R, så er det «på’an» igjen. Denne gang to toppløse modeller.

Om GT R’en sa Mercedes selv at den var utviklet for «det grønne helvete», altså Nurburgring. De to nye familiemedlemmene, AMG GT C Roadster og AMG GT Roadster, er designet for å få vind i håret rundt «Ringen». Skikkelig mye vind.

For det bare å holde på hatten når tallene til C-varianten presenteres: 557 hk, 680 Nm, 0-100 km/t på 3,7 sekunder og en toppfart på 316 km/t. Nevnte vi at den er skikkelig lekker også?

Den uten C’en, altså «billigvarianten», har disse tallene: 476 hk, 620 Nm, 0-100 km/t på 4,0 sekunder og toppfart på 302 km/t.

– Med våre to roadster-modeller utvider vi AMG GT-familien med to spennende varianter. Med AMG GT C Roadster introduserer vi en modell som har fått overført hovedkomponentene fra toppmodellen av våre sportsbiler, AMG GT R. Resultatet: En høyst dynamisk kjøreopplevelse med en eksklusiv atmosfære, kombinert med den ekte roadsterfølelsen, sier sjefen hos Mercedes-AMG, Tobias Moers.

Saken fortsetter under Annonsen

Lekker, er vel et beskrivende ord...
Lekker, er vel et beskrivende ord…

Takkonstruksjonen er produsert i en kombinasjon av magnesium, stål og aluminium for å holde vekten nede, og kan åpnes og lukkes på 11 sekunder i en fart opp til 50 km/t. Nevnte vi at takstoffet kommer i tre farger, beige, rødt og svart, og dermed burde det være mulig å kombinere takfargen med de 11 fargevalgene på utsiden og 10 fargevalgene på innsiden.

Cockpiten. Eller dashbordet som det egentlig heter.
Cockpiten. Eller dashbordet som det egentlig heter.

Motoren til C’en er en V8 biturbo som faktisk produserer 47 hk mer enn AMG GT S-modellen, og kun 28 hk færre enn toppmodellen GT R.

Selvsagt er det automatkasse som gjelder. En 7-trinns dual clutch hvor de har justert utvekslingen med et lengre 1. gir og kortere 7. gir. Det er også tre mulig innstillinger, «C» (Comfort), «S» (Sport), «S+» (Sport Plus) og en individuell kalt «I» (Individual) som strekker seg fra komfort til veldig sportslig.

Selv uten tak skjønner de fleste at dette er et villdyr.
Selv uten tak skjønner de fleste at dette er et villdyr.

Lyden er viktig. Det har AMG-gjengen skjønt. Så på C-modellen har de bygd inn to flapser. Disse styres via kjøremoduser eller faktisk manuelt ved en knapp. Moro! Skal du ha skikkelig lyd når du ruller inn i nabolaget er det modusene «Sport Plus» eller «Race» som gjelder.

Mercedes-AMG GT C Roadster

En annen «morsomhet» er at GT og GT C styrer som en hjullaster. Ja, som en hjullaster! Vel, på en måte…

Bilene har nemlig adoptert teknologien fra storebroren, og har nå aktiv styring på bakakselen. Når farten er under 100 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning som forhjulene, nettopp slik du ser på de store hjullasterne. Ikke bare skal det hjelpe i svinger, men svingradiusen blir også kortere. Altså blir det enklere å komme seg ut av en trang parkeringsplass.

Mercedes-AMG GT C Roadster

Når farten overskrider 100 km/t vil bakhjulene svinge samme retning som forhjulene, noe som ifølge Mercedes gjør bilen mer stabil i svingene.

Så da kan få ende mer vind i håret. Og det liker vi jo.

Prisen? Mercedes-AMG GT begynner på drøye 1,6 millioner. Så da har du en pekepinn på hva disse to toppløse herlighetene lander på.

Og her er verstingmodellen. Bare så vi også har vist den fram.

Det ypperste Mercedes-AMG har på lager. Mercedes-AMG GT R. Grønn. Som i det grønne helvete.
Det ypperste Mercedes-AMG har på lager. Mercedes-AMG GT R. Grønn. Som i det grønne helvete.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,180FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse