Mens vi venter på at Alfa Romeo, et merke i den store Stellantis-familien, skal bli helelektrisk i 2030, gjør de seg klar med å presentere sin første spesialserie som skal over hele kloden.
Passende nok for et 113 år gammelt italiensk merke heter disse Tributo Italiano, og blir tilgjengelig både for Giulia, Stelvio og den nye SUV-modellen Tonale. Alfa sier at de vil hylle merkets opprinnelse og vise våde italiensk kunnskap og sportslighet med den nye spesialserien.
At de er stolte av sin arv kan enkelt sees på utsiden, for de har flaggets farger funnet veien til speilhusene. Andre lett synlige grep på utsiden er et svart tak og svarte speilhus, og det er også spesielle felger koblet med røde Brembo bremsekalipere og en frontgrill med «V»-innsats
Og ja, de tre utvendige hovedfargene skal også hylle det italienske flagget, Rosso Alfa, Verde Montreal og Bianco Alfa. Sjekk dette:
Det er også andre sportslige grep som glideplater og side-/frontaksenter i matt Dark Miron, adaptive full-LED-Matrix frontlykter og forkrommede doble enderør.
De samme sportslige grepene finner veien inn i de tre Tributo Italiano-utgavene. Her er det nye sportsseter i sort skinn med hint av rødt, og hodestøtter foran med den nye logoen til spesialserien.
Andre ting inkluderer røde sømmer på dashbordet, seter og dørpaneler, og på toppen kommer Tonale Tributo Italiano med et nytt «karbondesign» dashbordpanel og en ekstra dæsj med aluminium.
Selvsagt har alle utgavene det meste av utstyret som er mulig å få, og det inkluderer også et lydsystem utstyrt med 14 høyttalere signert Harman Kardon som også inkluderer en subwoofer. Så ja, lyden bør være førsteklasses.
Alfa-bilene skal som kjent også være sportslig å kjøre, og spesialserien til Giulia og Stelvio er utstyrt med en 2-liters turbomotor med 280 hk koblet med 8-trinns automatgir og Q4 firehjulsdrift.
Når det gjelder nykommer Tonale er denne en ladehybrid med totalt 285 hk, og denne byr også på ganske hyggelige 53 kilometer med elektrisk rekkevidde.
Alfa sier selv at Tributo Italiano legemliggjør merkets fortreffelighet – perfekt vektbalanse, førsteklasses kjøredynamikk, teknologiske og motorløsninger på toppen av segmentet – og den estetiske appellen. Ja, intet mindre.
Stellantis har som kjent i gang en voldsom elbil-satsting som Alfa også skal ta del av, og har på gang fire nye plattformer som sørge for elbiler med rekkevidder fra 500 kilometer og helt opp til 800 kilometer.
For Alfa inkluderer de helelektriske planene en kompakt SUV meldt inn allerede til neste år, en helelektrisk Giuila i 2025 og ikke minst en stor SUV i 2027 basert på plattformen til Stellantis som åpner for 800 kilometer rekkevidde.
I mellomtiden kjører de altså på med den første globale spesialserien, og under lenkene er bilder av Tributo Italiano-utgavene.
Les også: