Norske bilister har aldri hatt så mange merker å velge mellom som nå, men likevel gikk nybilsalget på en sprekk i april.
Det er ikke så godt å si hvorfor nybilsalget bremser opp, men den mest åpenbare og største årsaken er nok at bilmerkene ikke klarer å produsere nok biler. Det gir som kjent lengre leveringstider og de lite morsomme ventelistene.
En annen ting som kan spille inn er at hverdagen stadig blir dyrere, og for bilistene betyr dyrere strøm og dyrere drivstoff ganske saftige ekstraregninger når batteriet og tanken skal fylles. Og dårligere råd er som kjent ikke en katalysator for nybilsalget.
Uansett grunnen så går bilsalget ned i 2022, og april var en ganske så fæl måned i så måte.
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) kan melde om et nybilsalg hvor det ble registrert 9.725 biler i april, og det er hele 3.441 færre enn april 2021. Nedgangen var på 26,1 prosent, og for hele 2022 lyder nå nedgangen i nybilsalget på 15,0 prosent, melder OFV.
Og det spesielle er at nedgangen skjer i en periode der norske bilister har rekordmange merker å velge mellom. OFV kan opplyse at det nå er hele 54 merker på plass i Norge som kjemper om kundenes gunst, noe som altså er rekordmange.
Også elbilene gikk på en liten smell i forhold til mars, og markedsandelen sank fra rekordhøye 86,1 prosent ned til 74,1 prosent i april. Bensinbilene sto for 5,3 prosent av registreringene, mens dieselbilene sto bak 3,2 prosent. Til slutt besto salget i april av 17,4 prosent hybrider.
Den store vinneren i april var en liten overraskelse, for ifølge OFV klinte Volvo XC40 til med 620 registreringer i forrige måned. Ikke verst for en modell som har vært på markedet en god stund, og som ligger utenfor topp-10 på den totale oversikten.

Nærmest XC40 landet Skoda Enyaq, hvor det ble registrert 485 nye biler. Ganske tett bak fulgte Volkswagen ID.4 med 440 registreringer.
Den aller mest populære så langt i år, Tesla Model Y, har som kjent sine skippertak hver 3. måned. Og det var ikke i april, hvor det kun ble registrert 45 biler ‒ og det sendte Model Y helt ned på 19. plass på oversikten for april.
Men fortsatt har Teslas rimeligste SUV-modell et godt forsprang i kampen om årets mest populære nybil, og totalt er det registrert 3.373 slike biler i 2022, ifølge OFV.
Volkswagen, som er et av merkene som sliter med produksjonen grunnet krigen i Ukraina, klarer fortsatt å levere nok biler til at ID.4 er på 2. plass sammenlagt. Det er nyregistrert 2.152 slike elbiler så langt i år.
Videre nedover er det ganske så jevnt.
Audi Q4 er nummer tre med 1.891 nyregistreringer, og deretter følger Hyundai Ioniq 5 (1.816 biler), BMW iX (1.779), Tesla Model 3 (1.774), Polestar 2 (1.529), Enyaq (1.409), Ford Mustang Mach-E (1.348) og på 10. plass Audi e-tron med 1.305 biler.
Og ja, på 11. plass følger aprils store vinner, XC40, med 1.249 biler etter årets fire første måneder.
Takket være Volvos SUV var også det svenske merket det mest populære i april med totalt 1.007 biler etterfulgt av Volkswagen med 830 og BMW med akkurat 800 biler.
Så langt i 2022 har Tesla et godt forsprang med sine 5.151 nyregistreringer, mens Volkswagen (3.394) akkurat holder unna for Audi (3.336).
Resten av topp-10 er BMW (2.934), Hyundai (2.930), Volvo (2.647), Toyota (2.418), Mercedes (2.347), Kia (2.273) og til slutt Skoda med 1.923 nyregistreringer etter årets fire første måneder.
Les også: