Hjem / Nyheter / A6 og Touareg med toppscore, Jimny krasjlandet
Suzuki Jimny krasjlandet under Euro NCAP's kollisjonstest, og var langt unna 5 stjerner. (Foto: Euro NCAP)
Suzuki Jimny krasjlandet under Euro NCAP's kollisjonstest, og var langt unna 5 stjerner. (Foto: Euro NCAP)

A6 og Touareg med toppscore, Jimny krasjlandet

Fire nye biler har blitt kvernet av Euro NCAP, og både Audi A6 og Volkswagen Touareg fikk full score. Så bra gikk det ikke for Ford og Suzuki. Se videoer.

2018-testene til Euro NCAP har blitt tøffere, og de 5 stjernene henger høyere enn noe gang. Nytt av året er krasjtester som simulerer utsatte trafikanter som gående og syklende (fotgjengerbeskyttelse), og bilene må oppdage og nødbremse i slike situasjoner om det skal bli toppscore.

Annonse

Den første bilen som gikk gjennom de nye testene var faktisk 2. generasjon av elbilen Nissan Leaf, og den leverte så absolutt varene. 5 stjerner og en masse heder og ære til den sikre elbilen.

De to neste gjennom testkverna var Volvo XC40 og Ford Focus, og begge leverte ikke overraskende gode tall. XC40 klarte fantastiske 97 prosent i beskyttelse av voksen i bilen, noe av det beste som noensinne er registrert. Begge de to endte med 5 stjerner.

Dette var tilbake i juli, og siden da har Euro NCAP testet ut fire nye modeller. Ingen er testet tidligere, og er 2018-modeller.

Og det endte med svært så varierende resultater.

Volkswagen-gruppen fikk altså to av sine biler testet, Audi A6 og Volkswagen Touareg. Begge relativt store biler som vi forventer er sikre, og de innfridde da også.

Annonse

Audi A6

A6 hentet inn 5 solide stjerner etter å ha fått 93 prosent på voksen beskyttelse, 85 prosent på barnebeskyttelse, 81 prosent på fotgjengerbeskyttelse og 76 prosent på sikkerhetsutstyr. I den siste kategorien trakk kun en delvis hastighetsassistent veldig ned, ellers scoret den jevnt bra også på utstyret.

Volkswagen Touareg

Touareg, den voksne SUV-modellen til Volkswagen, scoret 89 prosent på voksenbeskyttelse, 86 prosent på barnebeskyttelse, 72 prosent på fotgjengerbeskyttelse og 81 prosent på sikkerhetsutstyr. Også det mer enn godt nok til å hente hjem de gjettede 5 stjernene.

Ford Tourneo Connect

Da gikk det ikke fullt så bra for flerbruksbilen Ford Tourneo Connect, selv om den snuste på full score den og. 92 prosent i voksenbeskyttelse og 79 prosent i barnebeskyttelse er bra, men kun 65 prosent i fotgjengerbeskyttelse og 75 prosent i sikkerhetsutstyr gjorde at den måtte nøye seg med 4 stjerner.

Problemet for Tourneo Connect var beskyttelse av myke trafikanter rundt A-stolpen, de stolpene på hver side av frontruten. Poor lød dommen fra Euro NCAP, elendig på godt norsk.  

Suzuki Jimny

Den fjerde og siste bilen som nå ble testet var den lille sjarmøren Suzuki Jimny. Stakkars lille Jimny.

Den lille terrengbilen klarte seg ok på de to første kategoriene, og scoret 73 prosent på voksenbeskyttelse og 84 prosent på barnebeskyttelse. Men så gikk det rett inn i terrenget bilen liker seg aller best i, nemlig motbakke.

For fotgjengerbeskyttelse var på elendige 52 prosent, og sikkerhetsutstyr var på enda mer bedrøvelige 50 prosent. I likhet med Tourneo Connect var det A-stolpen som felte Jimny på testen rundt utsatte trafikanter, mens den manglet noen form for filassistent i utstyrskategorien. Dermed ble det kun 3 stjerner på Jimny.

Men trøsten får være er at det kunne vært verre. I fjor klarte nemlig Fiat Punto å få 0 stjerner, og da under en enklere test. Dette var den aller første gangen i Euro NCAP’s historie at en bil ikke oppnådde noen stjerner i det hele og store.

Grunnen? Vi kunne vært sleip her og langt inn en lenke til saken om den historiske smellen, men slik prøver vi jo å unngå å være. Så svaret er at den kun hadde beltevarsler på sjåførsetet. En bil i 2017 ble altså laget uten beltevarsler for passasjersetet, og vi skjønner godt at Euro NCAP smalt en skikkelig nuller i bordet til Fiat Punto.

Og vi håper virkelig at de skjerper seg.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

En ny lynladestasjon er åpnet i Tyskland, og denne leverer 450 kW. (Foto: BMW)

100 km rekkevidde på under 3 minutter

BMW og Porsche har satt opp den aller første lynlade-stasjonen i prosjektet FastCharge, og her …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *