I fjor fikk norsk politi en masse nye biler, og deriblant mange titalls Ford Explorer ladehybrid som benyttes som patruljebiler. Også denne kan kjøre på ren elektrisk kraft, men med i underkant av 5 mil rekkevidde blir er det langt fram til de rene elbilene.
I og med at Norge er ansett som elbilens hovedstad burde selvsagt norsk politi vært først ute med helelekteriske patruljebiler, men det blir de ikke. Nå har riktignok norsk politi også testet helelektriske kjøretøy, blant annet «maja»-biler, så slike er på vei.
-->
Men over i USA ruller det allerede uniformerte Ford Mustang Mach-E rundt omkring, for tilbake i 2021 kom denne elbilen seg gjennom de tøffe polititestene de har i USA. Det er nå blant annet politiuniformerte Mach-E i New York.
Med stadig bedre rekkevidde er det ingenting som bør tale imot at elbiler også fungerer som patruljebiler, kanskje heller tvert om. For elektrisk kraft er tilgjengelig helt fra null, og dermed er elbiler potensielt mye raskere opp til 100 km/t enn tradisjonelle biler.
Og det er et par andre argumenter, og vi kommer snart til dem.
Noen som gjerne vil se elbiler som politibiler er Unplugged Performance, et selskap som er spesialister på å tune Tesla-biler. Og de har nå kastet seg over populære Model Y, og introduserer noe de kaller for UPfit.
De mener at behovene til offentlige tjenester har endret seg med inntoget av elbilene, og at slike både byr på renere luft og minimalt vedlikehold.
De argumenterer blant annet med at en politibil må stå på tomgang for at all elektronikk på innsiden skal fungere og at bilen er i beredskap, noe som både er kostbart og uheldig for miljøet. Og de byr på noen tall som skal understreke dette.
De hevder at en Ford Police Interceptor Utility Police Car 2018-modell i snitt bruker 1.633 liter drivstoff i året bare på tomgang, mens en hybrid som Ford Interceptor Hybrid 2022-modell forbruker 730 liter.
Elbiler har selvsagt ikke dette problemet, og Unplugged Performance argumenterer videre at elektronikken bruker minimalt med energi. Så elbilen kan alltid være klar til aksjon, og det på en kostnadseffektiv og miljøsnill måte.
Det amerikanske selskapet har altså på gang en ny serie kalt UPfit Tesla, og dette er selvsagt utgaver som skiller seg fra de ordinære utgavene.
Her er det nye elektriske og andre løsninger som går både på sikkerhet, belysning, lading, teknologi, og alt dette skal fungere sømløst med Teslas kjøretøyinfrastruktur. Bilene er også testet i ekstreme miljøer, langt opp i høyden og under ekstrem varme, så de skal takle de fleste påkjenningene.
Slik ser en uniformert Tesla Model Y ut:
‒ I våre 10 år med innovasjon på Tesla-plattformer har vår rolle alltid vært å flytte grensene, det være seg innen motorsport, forbrukerapplikasjoner, komplette spesialkjøretøyer, og nå med flåteutstyr for politiavdelinger. Det er ingen tvil om at vi mener at det mest egnende, sikreste og mest komfortable miljøet for en offiser å tilbringe mesteparten av dagen er inne i en riktig utstyrt Tesla politibil, sier administrerende direktør Ben Schaffer.
‒ Unplugged Performance har den største ekspertisen i å utvikle helhetlige integrerte løsninger som fungerer sømløst med det unike Tesla-økosystemet. Vi er glade for å introdusere vår UPfit-avdeling for Tesla politikjøretøy, og er sikre på at vi representerer det beste valget for både skattebetalere og politifolk.
Det er ikke bare Unplugged Performance som mener akkurat det. For nå skal de levere flere Tesla Model Y Police Vehicle til South Pasadena, og dette er den aller første byen i USA som erstatter hele politiflåten med elbiler.
Politiet i South Pasadena går fra Fords ordinære politibiler, og hevder selv at overgangen til Model Y vil ta den årlige drivstoffkostanden fra 4.355 dollar og ned til kun 336 dollar ‒ så akkurat den besparelsen er formidabel.
Slik ser bilen som politifolkene der nå får ut:
Les også: