«Når jeg blir 66 skal jeg freake ut», sang en ung Wenche Myhre. Nå har ikke akkurat Toyota gått bananas når de har pyntet på sin 66-åring, men Land Cruiser har fått sin ansiktsløftning.
Allerede i 1951 kom den aller første Land Cruiser, og da som nå var det en Jeep-lignende bil. Og det er ikke noe vi bare tror.
Faktisk fant militære japanske styrker en forlatt Jeep på slagmarken i Filipinene i 1941, og ble så imponert at de ga Toyota ordre om å lage en lignende bil. Bilprodusenten kom opp med noe som het Model AK, en slags forgjenger til Land Cruiser.
Da Korea-krigen tok til i 1950 så militæret behovet for en lettere «Jeep», men denne gang var det ikke det japanske. Faktisk kan vi takke amerikanerne for Land Cruiseren. De bestilte nemlig 100 Willys-spekket Jeep’er, og ba Toyota produsere dem.
Så i 1951 kom Toyota med en prototype de kalte BJ, en offroader som var litt større og sterkere enn den amerikanske Jeep’en.
BJ ble kjent som Land Cruiser i 1954, og denne gang takket være britene. De hadde nemlig en ikke helt ukjent modell som het Land Rover, og dette inspirerte Toyota til å kalle sin Land Cruiser.
Deretter har den kommet en rekke varianter, før vi nå får en helt ny en. Faktisk en helt ny en.
Toyota har oppgardert både utsiden og innsiden, og er altså en skikkelig ansiktsløftning i forhold til nåværende generasjon som kom i 2009.
Den har vokst med 60 mm, og hele fronten og hekken er oppgardert med moderne byggematerialer og teknologi.
På innsiden er det et helt nytt instrumentpanel, og brytere og knapper er replassert. Og ja, den har også fått et infotainment-panel, et 8-tommer touchpanel og diverse nyteknologiske nettverksløsninger med Toyota Touch 2.
De har også implementert førerassistenter for terrenget, noe sikkert de (få?) som tar bilen offroad helt sikkert setter pris på. Og når vi snakker om offroad, det er tre forskjellige valg for bak-differensialen.
Ellers har den det vi kan forvente av en bil i 2017. Adaptiv cruisekontroll, filassistent, fotgjengergjenkjenner, skiltgjenkjenner og blindsonevarsler er blant tingene vi finner i den nyeste generasjonen.
Ifølge Toyota finner vi i Vest-Europa den med en 2,8 liter turbodiesel på 177 hestekrefter, mens Øst-Europa også får to bensinmotorer. Det høres jo litt merkelig ut med tanke på dieselforbudene, men slik er det iallfall foreløpig.
Wenche Myhre sang at hun vil kjøpe motorsykkel da hun ble 66 (noe hun har blitt), men det spørs om hun fulgte det opp. Men hun kan kanskje ta til takke med en annen 66-åring?
- Les også: Toyotas satser på «ny» batteri-teknologi
- Les også: Dette er framtiden slik Toyota ser den
- Les også: Dette er Toyotas hydrogenbuss