Hjem Elbiler 650 kjøpte Leaf «usett»

650 kjøpte Leaf «usett»

Av de 6 500 som har stått i kø for Nissan Leaf, har rundt 650 bestilt den via nettet.

I september i fjor lanserte Nissan den neste generasjonen Leaf, og meldte på samme tid at den var klar for salg i januar.

Det gikk ikke helt, men de unngikk iallfall ventetiden som Opel opplever med Ampera-e og Tesla med Model 3. For kun måneden etter tidsskjemaet har de fem første norske kundene fått levert sine Leaf 2. generasjon ‒ ganske nøyaktig fem måneder etter lanseringen.

Det er slett ikke verst i disse tider.

Interessen rundt den oppgraderte el-modellen har da også vært formidabel.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Etterspørselen av den nye Nissan Leaf har vært over all forventning. Dette er en festdag for Nissan, og vi er i ekstase over å endelig kunne fortelle at mer enn 6 500 nordmenn har lagt inn forhåndsbestilling av den nye bilen. Dette gjør den til Norges desidert mest forhåndsbestilte elbil noensinne. Det er viktig å understreke at dette er reelle kundekontrakter, sier Anders Mamen-Lund, landssjef for Nissan Nordic i Norge.

Men de er ikke de eneste som opplever kø på elbiler.

Tesla med sin Model 3, Opel med Ampera-e (begge de to kraftig forsinket), Hyundai med den elektriske Kona, Audi med SUV’en e-tron uten at kundene vet prisen, Jaguar med sin elektriske SUV I-Pace har alle tidligere rapport om ventelister.

Hyundai har blant annet sagt at de har mer enn 15 000 kunder på en interesse-liste rundt den nye elbilmodellen, og av disse håpet Hyundai å skrive kontrakt med rundt 5 000. Mercedes startet også i fjor høst med reservasjoner av den nye modellen EQC som er på størrelse med GLC.

Tesla har vist vei når det kommer til nettbasert salg, og stadig flere av de store produsentene satser nå tungt på denne salgsmetoden. Nissan har da også opplevd et formidabelt nettsalg rundt Leaf. I snitt har det hver eneste dag siden lanseringen tikket inn rundt fire nye bestillinger av Leaf ‒ sju dager i uken.

‒ Rundt 10 prosent har bestilt bilen gjennom våre salgsløsninger på nett. Dette er alle kunder som hverken har sett, tatt på eller fått prøvekjøre bilen før de har valgt å kjøpe, understreker Mamen-Lund.

Andre generasjonen ble altså lansert tidlig i september, og dette var verdenslanseringen. Nissan valgte også å kjøre på med en europalansering tidlig i oktober, og i slutten av samme måned lanserte de også en sportslig variant av elbilen, Leaf Nismo.

Nordmenn er som kjent glade i elbiler som har en masse fordeler inkludert pris, og med et ganske så magert utvalg enn så lenge kommer det ikke som noen overraskelse at mange valgte å stille seg i kø for den nye Leaf.

Onsdag var altså ventetiden over for fem av de heldigste, som endelig fikk levert sine biler. Dette var starten på leveringene, som nå altså starter for fullt over hele landet.

Her er Anders Mamen-Lund (t.h.) med fire av de fem første kundene av nye Nissan Leaf.
Her er Anders Mamen-Lund (t.h.) med fire av de fem første kundene av nye Nissan Leaf.

Mamen-Lund feiret begivenheten ved å stille opp med blomster og boblevann til de smilende eierne.

‒ Vi er utrolig stolte og takknemlige over å få så mange nye Leaf-kunder. Heldigvis ser vi at interessen ikke avtar nå som bilen endelig er på plass i Norge. For nå kan alle interesserte få anledning til å prøvekjøre den nye bilen hos sin lokale Nissan-forhandler, og selv vurdere om dette er deres nye bil, sier Mamen-Lund.

Den nye elbil-modellen har mye å leve opp til. For den første generasjonen som kom så langt tilbake som i 2010 er ikke mindre enn verdens mest solgte elbil, og solgt i mer enn 300 000 eksemplarer.

Her hjemme kom den første Leaf på sensommeren i 2011, mens en oppgradert versjon med over 100 forbedringer nådde Norge i 2013. Da var også prisen satt ned med 10 000 euro, noe som i Norge betydde en utsalgspris på 228 600 kroner den gang. Rekkevidden lød på 199 kilometer.

Den aller nyeste versjonen er målt etter den helt nye WLTP-standarden, som har en mer reell rekkevidde. Den oppgir rekkevidden til rundt 270 kilometer ved blandet kjøring, og 410 kilometer ved bykjøring.

Originale Leaf er Norges mest solgte elbil med mer enn 35 000 solgte eksemplarer siden 2011, og i fjor landet salget på 3 374 Leaf. Den var da Norges 12. mest solgte modell, med Volkswagen Golf som den desidert mest solgte. Av disse var 6 639 elbiler, mens Norges nest mest solgte bil i fjor også var enn elbil, nemlig BMW i3. Golf noterte seg for et salg på 12 164, mens i3 endte opp på 5 036 biler.

Nye Leaf er altså forhåndsbestilt mer enn i3 solgte i hele fjor, og er helt i nærheten av det totale salget av e-Golf.

Det sier ikke rent lite om interessen rundt verdens mest solgte elbil-modell.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,560FansLik
50FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse