Annonse
Hjem Elbiler Dette er I-Pace

Dette er I-Pace

Et av årets høydepunkt når det kommer til nye elbil-modeller er allerede her, den nye Jaguar I-Pace. Her er fem viktige ting rundt den nye modellen.

Det er ventet et rush av nye elbiler de kommende årene, og for oss forbrukere er det udelt positivt. For når konkurransen hardner til heves også lista, og snart kan vi arkivere uttrykk som «rekkeviddeangst» og «snodig design».

Og året starter bra med introduksjon av den nye Jaguar I-Pace. Som navnet sier er den i familie med de to andre Pace-modellene, F-Pace og E-Pace. Men den er en fjern søster, og heller litt mer som en kusine.

Så hva kan vi forvente?

Her har vi samlet fem ting om den nye I-Pace, kanskje en kommende stjerne på elbil-himmelen.

Saken fortsetter under Annonsen

Den har «Tesla-rekkevidde»

I fjor lagde vi en oversikt over rekkevidden til elbiler. Disse var målt ut fra den gamle og generøse NEDC-standarden, og altså ikke den rekkevidden bilistene selv klarte å oppnå. Den gang var det kun Opel Ampera-e samt Tesla-modellene som kom over 400 kilometer. Resten av røkla, 12 modeller, klarte ikke å passere 400 kilometer.

Jaguar I-Pace var ventet å lande en plass i Tesla-landskapet, og det gjør den også. Den nye standarden kalles WLTP som står for Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure, og er en mer realistisk kjørestandard introdusert sist september. Alle nye modeller som kommer på markedet nå må testes i henhold til WLTP, mens alle nyregistrerte biler skal testes i WLTP fra og med september.

Så Jaguar hadde ikke noe valg. De måtte kjøre I-Pace gjennom WLTP, og den imponerer.

Rekkevidden er nemlig på 480 kilometer, og dette er altså noe du også skal kunne oppnå. Et litium-ion-batteri på 90 kWh sørger for det.

Batteriteknologien skal være den aller nyeste, og hurtigladeren på 100 kW sørger for å fylle opp 80 prosent på 40 minutter. Man får altså 384 kilometer rekkevidde med å lade i 40 minutter.

En AC-lader på veggen som yter 7 kW lader 80 prosent på litt over 10 timer, noe som bør være ideelt med tanke på nattladning og varierende strømpriser.

Med en vanlig 50 kW DC-hurtiglader skal du kunne oppnå rundt opptil 270 kilometer med rekkevidde per time.

Jaguar har også puttet inn teknologi i batteriet som gjør at temperaturen under lading senker eller hever seg slik at rekkevidden blir maksimert før kjøreturen tar til.

Her kan du se litt nærmere på løsningene:

Den er en «Tesla-killer»

Ok, dette er siste gang vi drar fram Tesla fram i en av mellomtitlene, men Tesla Model X er tross alt hovedkonkurrenten enn så lenge.

Tesla er rå på akselerasjon, og vi vet at den kommende Tesla Roadster skal klare 0-100 km/t på under 2 sekunder. Men hva med I-Pace versus Model X?

Nå kommer Model X i flere versjoner som varierer voldsomt i pris, så det er ikke så enkelt å sammenlikne. Men Jaguar har gjort det. Hvor mye vi kan stole på «testen» er ikke så godt å si, men de hentet iallfall to veldig kjente racingførere som gjennomførte forsøket.

I-Pace er utstyrt med to motorer, en til hvert av hjulparene. Den er altså firehjulsdrevet, og har en vektfordeling på «perfekte» 50:50 med batteripakken montert midt mellom akslingene og lavest mulig.

Motorteknologien er løftet fra formel E-bilene til Jaguar, og vi snakker seriøse tall her. Til sammen har den 400 hestekrefter og et dreiemoment på solide 696 Nm, med en teknologi som skal sørge for grep og optimal bremsing.

Tallene sier at den bruker 4,8 sekunder på 0-100 km/t, og den bremser åpenbart godt også. Den kan du se av videoen under.

Der prøver I-Pace seg mot en Model X 75D og storesøsteren Model X 100D. Og husk, dette er en Jaguar-test så ta det med en liten klype salt. Og det finnes faktisk en enda råere Model X, nemlig P100D. Den klarer ikke I-Pace å hamle opp med.

Uansett, her er videoen:

Den er billigere i Norge enn i England

Vi trodde aldri vi kom til å oppleve en engelsk bil som er billigere å kjøpe i Norge enn i sitt eget hjemland, men det gjør vi altså med I-Pace. Og den er ikke bare litt billigere, men faktisk svært mye.

I England har I-Pace fått en startpris på 686 600 kroner, noe som i utgangspunktet er billig for en Jaguar. Men den får juling av de norske prisene.

Her hjemme starter S-versjonen på 599 900 kroner, altså 86 700 kroner under den engelske prisen. Dette skyldes selvsagt det norske avgiftssystemet, hvor nullutslippsbiler slipper avgifter.

Tar vi for eksempel prisen på en Volkswagen Golf i England (197 000) og gjør den samme prisjustering som I-Pace nå har, ville den kostet 171 000 kroner i Norge. Den billigste Golfen her hjemme koster 281 100 kroner. 100 000 kroner motsatt vei der altså.

Så den nye I-Pace er billig i forhold til resten av verden. Men du får ikke den billigste modellen i første runde. Jaguar Norge tilbyr tre modeller til å starte med, SE Launch Edition til 724 200 kroner, HSE Launch Edition til 782 400 kroner og First Edition til 829 000 kroner.

Skal vi igjen sammenligne med Tesla-SUV’en Model X, så har 75D en startpris på 674 920 kroner.

Kusinen, ikke søsteren

I-Pace er altså den tredje modellen til Jaguar som heter Pace. De har fra før av F-Pace som kom i 2015, og er den største SUV-modellen av de tre. Den har allerede hentet flere prestigetunge priser.

Fra venstre E-Pace, I-Pace og F-Pace. (Alle foto: Jaguar)
Fra venstre E-Pace, I-Pace og F-Pace. (Alle foto: Jaguar)

E-Pace er faktisk akkurat ankommet Norge, og er den minste av de tre. Det er en såkalt kompakt-SUV, og har hentet designmessig inspirasjon fra F-Pace. Det er altså lillesøsteren, og har en startpris på det samme som I-Pace.

Jaguar har laget en egen plattform til I-Pace, og det er en mellomstor SUV. Men ettersom dette er en elbil uten en stor motor foran har Jaguar designet denne slik at kupeen faktisk er på størrelse med F-Pace tross sin mindre ytre størrelse.

Arkitekturen er bygd opp både tanke på innvendig plass og utvendig aerodynamikk, og du tenker ikke umiddelbart at det er en Pace-modell når du ser den for første gang.

Den har nemlig en Coupé-lignende silhuett som kan føre tanke mot for eksempel Jaguar C-X75. Også lagringsplassen nyter godt av at dette er en elbil uten for eksempel et girsystem og bagasjerommet bak er på 550 liter. Total lagringsplass er oppgitt til hele 656 liter, og med baksetene slått ned går dette opp til 1 453 liter. Den har også diverse lagringsrom, som for eksempel under baksetene.

Nettverks-teknologi

En ny modell i 2018 funker dårlig uten ny teknologi. Det har Jaguar skjønt, og puttet inn diverse løsninger i den nye I-Pace.

Infotainmentsystemet er kalt Touch Pro Duo, og er selvsagt hjertet av det hele. Dette består av en kombinasjon av berøringsskjerm, sensorer og fysiske kontroller, og den har head-up display.

I-Pace kommer selvsagt med en app for smarttelefonen, hvor det for eksempel er mulig å fjernstyre varmen i kupeen og sjekke batteristatus og lignende ting.

De har også lagt inn 4G nettilgang i fem-seteren, og en kunstig intelligens sørger for å lære seg førerens preferanser og skreddersyr deretter både kjøre- og interiørinnstillinger.

Her får komikeren Jack Whitehall kjørt seg av to unge ingeniører når han prøver å finne ut av alle tingene I-Pace har:

Også taleassistenten Amazon Alexa fungerer mot appen. Via Alexa er det mulig å få opplysninger som for eksempel om bilen er låst eller hvor lang rekkevidde det er på batteriet.

I-Pace er også den første Jaguar-modellen som har trådløs programvareoppdatering, noe vi er vant til blant annet fra mobiltelefonene våre. Og det er jo alltid smart å være oppdatert, ikke sant?

Og hva med en «gadget» på håndleddet som åpner bilen? Kult, ikke sant? Sjekk her:

Den har hjelpemidler som adaptiv cruisekontroll med styringsassistanse, noe som betyr at den følger etter bilen foran mens den holder seg automatisk i filen. Andre ting som filassistent, bilndsonevarsler, skiltgjekjenner, nødbrems, 360 graders ryggekamera og start & stopp finner du også i I-Pace.

Det var fem ting om den nye elbil-modellen, og her kan du ta et litt mer nøyere blikk på den:

Men når er den tilgjengelig? Det er jo det store spørsmålet når det kommer til nye elbil-modeller.

Den lanseres altså på Genève Motor Show som starter i neste uke, og er ventet til Norge litt ut på sommeren. Om Jaguar klarer å dekke etterspørselen, eller får det samme leveringsproblemet som mange andre får tiden vise.

Men den samme reglen gjelder hos Jaguar som hos alle andre. Jo tidligere du bestiller jo raskere får du den.

Eventuelt kan du vente på nye elbil-modeller. For de kommer ganske hyppig i tiden framover.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,445FansLik
41FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker