Annonse
Hjem Nyheter Mazdas episke Nordkapp-reklame hedret med pris

Mazdas episke Nordkapp-reklame hedret med pris

Bildeskjønne Norge er et yndet mål når nye biler skal vises fram, og Mazda fulgte den oppskriften rundt CX-5. Men de gjorde det ganske så annerledes, noe som nå har resultert i en pris.

Strategien til bilprodusentene, og PR-byråene, er ganske så ensidig. Reis til Norge, finn noen flotte veier og natur, som for eksempel Atlanterhavsveien, og film det hele.

Noen gjør ting litt annerledes, slik Skoda gjorde da skulle vise fram sin potente Kodiaq RS. De plassert bilen og føreren i Rovaniemi i Nord-Finland, og målet var fram og tilbake til Nordkapp innen 24 timer.

En som har gjort det enda mer spesielt er Mazda, som i sin iver på å fortelle en historie faktisk nesten helt glemte å vise fram selve bilen.

Mazda spiller som kjent på følelser, og designetspråket kodo betyr da også noen slik som «sjelen til bevegeligheten». Det er denne sjelen de vil finne med sine nye designlinjer, noe som da også har gitt Mazda en rekke designpriser de siste årene.

Saken fortsetter under Annonsen

De følger opp disse prinsippene i en ny videoserie de er godt i gang med, og som har fått navnet «Epic Drive».

Dette har tatt bilene og filmgjengen til arktisk, Sibir, Azorene og Island.

Og ja, selvsagt til Norge.

Her har de faktisk, midt på vinteren, luftet den toppløse MX-5 opp til Nordkapp. Hva som kom ut av det skal du få se litt lenger nede.

Men de har også hatt CX-5 med seg til Norge, og ut av dette har snutten kalt «Journey to the Nordkapp» kommet.

Ikke at det er så enkelt å få med seg at det faktisk er en Mazda CX-5, for her har det engelske filmselskapet Kingdom Creative fokusert på historien til hun som opplever Norge og turen til Nordkapp ‒ og ikke bilen.

Opptakene ble gjort i mars i år, og vi kan bare tenke oss hvordan engelskmennene hadde det i -30 grader som de opplevde i det mørke nord.

Snutten har faktisk slått så godt at den nå har dratt inn et såkalt Silver Ottocar-trofé under AutoVision Awards, og om ikke annet så er iallfall fortellerstemmene veldig entusiastisk over det hun opplever.

For som hun sier; «de er så vennlige og interessante». Takk for det, og som gjenytelse skal vi vise videoen din.

Her er den 2:40 minutter lange videoen med spektakulære vinterbilder fra nord:

Mazda har altså også luftet den toppløse MX-5 i det vinterlige nord, og vi håper virkelig at sjåførene overlevde filminnspillingen ‒ for det må ha vært kaldt.

Denne er uten en fortellerstemme, men som vi ser har de brukt flere av de samme bildene som under CX-5-snutten:

AutoVision er en stor internasjonal prisutdelingen, og det er satt opp priser i en rekke kategorier.

Vi kan kanskje kalle reklamefilmer for passasjerbiler for hovedkategorien, og der stakk Volkswagen av med gullet.

Det gjorde de med Touareg og humor. Og jaggu var det ikke litt snø der og.

Her er den snutten:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,953FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker