Annonse
Hjem Nyheter 10 ting om den nye Porsche Cayenne

10 ting om den nye Porsche Cayenne

Det er solgt mer enn 760.000 modeller av Porsche Cayenne siden den kom i 2002. Nå er tredje generasjonen avduket. Her får du 10 ting om den nye SUV’en.

– Vi har redesignet vår suksessfulle modell, og den er forbedret på alle områder. Cayenne har blitt digitalisert og er nettverkbasert for å kunne møte morgendagen, sier Oliver Blume hos Porsche.

Nye Cayenne ble avduket tirsdag, og den tar som de fleste andre nye modeller som blir presentert for tiden steget inn i den digitale alderen.

Porsche har dyttet inn en mengde hjelpemidler, og også hentet løsninger fra den sportslige 911 og Panamera som ble lansert i fjor.

Slik ser den ut (les mer under bildene):

Saken fortsetter under Annonsen

Her har du 10 punkter om den nye Porsche Cayenne:

  • Den kommer ved lansering i to versjoner. Cayenne og Cayenne S. Standardmodellen får en sekssylindret turbomotor på 3 liter som yter 340 hestekrefter (40 hk mer enn forrige) og 450 Nm, mens S er utstyrt med en nyutviklet 2,9 liters V6 twin turbo på 440 hk (20 hk mer enn forrige) og 550 Nm.
  • Cayenne gjør unna 0-100 km/t på 6,2 sekunder, og dette faller til 5,9 sekunder med Sport Chrono-pakken. Cayenne S gjør sprinten unna på 5,2 sekunder, og utstyrt med Sport Chrono faller tiden til 4,9 sekunder. Toppfarten er 245 km/t (Caynne) og 265 km/t (Cayenne S).
  • Det er utviklet en ny Tiptronic S åttetrinns girkasse. De laveste girene har fått raskere respons ved å gi dem en kortere gir-ratio, noe som skal gi bedre kjøreopplevelse både på veiene og utenfor. Det åttende giret har fått en lang ratio som skal sørge for et lavt dreiemoment og bedre drivstoffbesparelse ved «cruising».
  • Den har fem moduser: Default (vanlig veikjøring) i tillegg til Mud, Gravel, Sand og Rocks. Man kan velge kjørestilling, chassis og differensiellås for de forskjellige innstillingene. Begge modellene har aktiv firehjulsdrift.
  • Den nye Cayenne har fått tre-i-en chassis (ifølge Porsche) som innbefatter både sportsbil, off-road og touring. Det er utviklet et nytt lettvekt chassis for å få dette til. Hjulene starter på 19 tommer og går opp til 21.
  • Nytt er også bakakselstyring, lufthjuloppheng og elektronisk bevegelsesstabilisator. Alt styres av noe som kalles Porsche 4D Chassis Control. Bakakselstyring er tidligere testet på både 911 og Panamera.
  • De har redusert vekten i likhet med 911 og Panamera, og utsiden er laget av aluminium. Totalvekten har gått ned fra 2.040 kilo til 1.985 kilo, til tross for nytt utstyr som LED-lys, større hjul, parkassistent foran og bak og en LTE telefonmodul som inkluderer wifi-sone og Porsche Connect.
  • Cayenne tar altså steget inn i den digitale alderen med Porsche Advanced Cockpit som forbinder førermiljøet. 12,3 tommers berøringsskjerm fra den siste generasjons Porsche Communication Management (PCM) lansert i fjor med Panamera er hovedelementet. Det er talekontroll, nettbasert navigasjon med trafikkassistent, nattsyn via termiske bilder, filbytteassistent, filassistent, skiltgjenkjenner og parkeringsassistent med omgivelsessikt. For å nevne noe.
  • Kundene kan velge mellom seks profiler, i tillegg til en rekke valg for interiøret. Også lydanlegget kommer i flere versjoner.
  • Prisen begynner på rett i overkant av 1,2 millioner kroner for standardversjonen, mens du må ut med drøye 200.000 for å få Cayenne S.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,768FansLik
83FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker