Hjem / Nyheter / ‒ Verden ser til Norge
Vegdirektør Terje Moe Gustavsen (t.h.) mener at verden nå ser til Norge. Her sammen med styreleder Ingvald Løyning i Norled. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)
Vegdirektør Terje Moe Gustavsen (t.h.) mener at verden nå ser til Norge. Her sammen med styreleder Ingvald Løyning i Norled. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

‒ Verden ser til Norge

Verdens aller første hydrogen-drevne ferje skal settes i drift i 2021.

Det er ikke bare bilindustrien som må ta ansvar når transportsektoren skal kutte i utslippene det neste tiåret. Også tungtransporten, kollektivtransporten, maskinentreprenører, luftfarten og skipstrafikken må bidra slik at vi får en renere luft i framtiden.

Annonse

Det skjer store ting i alle disse sektorene, og sjøfartsnasjonen Norge viser vei i det våte elementet.

For tirsdag inngikk Statens vegvesen en avtale med Norled om bygging av verdens første hydrogen-elektriske ferje, som skal settes i drift på Hjelmelandsambandet i 2021.

‒ Dette er teknologiutvikling i verdensklassen. Verden ser til Norge. Hydrogen blir den siste brikken for å få nullutslipp i ferjesektoren. Hydrogen er løsningen der elektrisk drift alene ikke er mulig, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Tre selskaper kjempet til slutt om utviklingskontrakten, og Norled trakk det lengste strået i skarp konkurranse med Fjord 1 og Boreal.

Kontrakten innebærer både utvikling, bygging og drift av en hydrogen-elektrisk ferje hvor minimum 50 prosent av energibehovet dekkes av hydrogen.

Annonse

‒ På Norleds vegne er jeg både stolt og ydmyk over å få være med på dette pioneer-prosjektet. Vi gleder oss til å samarbeide om nok et utviklingsprosjekt initiert av Statens vegvesen. Dette representerer et grønt historisk vendepunkt både for Norled og resten av den maritime sektoren, sier styreleder Ingvald Løyning i Norled.

De er ikke ukjent med ny teknologi, og introduserte i 2015 verdens aller første batteridrevne ferje som er kalt MS «Ampere». Denne ble bygd av Fjellstrand verft, og går til daglig i rute mellom Lavik og Oppdal på Sognefjorden.

Ferja har fungert tilnærmet perfekt, og har siden den ble satt i drift gått en strekning som tilsvarer seks ganger ekvator. En dieselferje ville brukt rundt 3 millioner diesel og sluppet ut nær 8.100 tonn CO2 på den samme strekningen.

Siden den gang har markedet nærmest eksplodert i antall maritime batteriløsninger, og Fjellstrand i Hardanger har for eksempel nå flere titalls elektrisk ferger i bestilling.

Nå er altså tiden kommet til hydrogenferjer, og verdens aller første skal gå på riksvei 13-sambandet Hjelmeland – Skipavik – Nesvik i Rogaland fra 2021. Ferja vil ha god kapasitet, og kunne ta opptil 299 passasjerer og 80 biler.

Det er altså Norled og deres samarbeidspartnere og leverandører som skal bringe prosjektet videre til operativ drift i 2021.

‒ Jeg er imponert over arbeidet som er nedlagt av rederiene og deres samarbeidspartnere. Vi har fått tilbud på tre gode løsninger. Arbeidet har vært omfattende og mange aktører er involvert. Rederienes klasseselskaper, Sjøfartsdirektoratet og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har vært viktige medspillere. Arbeidet har knyttet sammen mye av det siste innen innovativ, klimavennlig og framtidsrettet maritim teknologi, sier Gustavsen.

Den nye hyrdogenferja kan bidra til at Norge får en lederrolle innen utviklingen av slike i framtiden.

‒ Konseptet for den nye hydrogenferja ligger klart. Foran oss venter både utviklingsarbeid og detaljplanlegging. Jeg er trygg på at Norled vil levere et nytt innovativt produkt som blir en grønn milepæl med suksess for alle involverte parter, sier Løyning.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Nissan Leaf bidro sterkt til at Norge bikket 200.000 elbiler i i 2018. (Foto: Nissan)

Vi har bikket 200.000 elbiler

Med en margin på 192 biler bikket Norge grensen på 200.000 elbiler i 2018. Om …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *